23948sdkhjf

Dennis banede selv vejen for en læreplads: Nu læser han til autoteknolog

| Af Anne Ristorp Kraufeldt | Tip redaktionen om en historie

- Fremtiden ligger helt åben for mig, siger 24-årige Dennis Kjær, der efter en uddannelse som mekaniker har valgt at læse videre til autoteknolog.

"Jeg vil ikke gå på gymnasiet. Jeg vil arbejde med biler".

Sådan lød ordene til Dennis Kjærs forældre og venner, da han var færdig med 10. klasse på efterskole. Han var skoletræt, og han trængte til at opleve en anden virkelighed, end den dagligdag, der kun handlede om bøger, bøger og atter bøger.



- Ikke alle forstod det. Kun 10 procent af de 200 elever, der gik på min efterskole, tog videre på en erhvervsuddannelse. De kunne ikke forstå, at jeg valgte gymnasiet fra. Men jeg kunne ikke forestille mig andet, fortæller Dennis Kjær.

Nysgerrigheden på autobranchen blev vakt under et brobygningsforløb i 10. klasse, hvor Dennis gik en uge på Mercantec i Viborg.

- Her var noget, jeg brændte for. Og jeg var ikke i tvivl om, at jeg gerne ville arbejde med Volkswagen.

Klogt: Tog job som fejedreng
Dennis gjorde noget klogt: Han fik et job som fejedreng i sommerferien hos VW i Holstebro og fik dermed foden indenfor på værkstedet, hvor han lærte kolleger og jargonen at kende. Et job, han beholdt under grundforløbet på Mercantec. Vejen var banet for en læreplads.

- Under fjerde hovedforløb gik jeg på en speciel VW-linje på Mercantec og kiggede autoteknologerne over skulderen. Det gav mig blod på tanden. Den tekniske tilgang og nørderiet med bilerne tiltrak mig, forklarer Dennis.

Søgte ind på Aarhus Maskinmesterskole
Dennis skruede på Volkswagen i et par år som svend på et værksted - efter at have aftjent sin værnepligt i Søværnet - men uddannelsen som autoteknolog spøgte i baghovedet.

- Hvis det skulle være, skulle det være nu! Så jeg sagde mit gode job op og søgte ind på Aarhus Maskinmesterskole.

Her skal Dennis Kjær snart igang med fjerde semester, og han er ved at søge praktikplads til tre måneder i dét forløb.

- Det går fint med ansøgningerne. Jeg er blevet tilbudt et par pladser. Værkstederne har brug for de ressourcer, vi kommer med, og kan sagtens se fordelen ved en autoteknolog, der kan bygge bro mellem værkstedet og kunderne. Vi plejer at skabe et plus på bundlinjen. Værkstedet kan slet ikke undvære os, når praktikken udløber, griner Dennis Kjær.

Hvad skal fremtiden så byde på, når Dennis er færdig til sommer?

- Der eksisterer ikke en decideret stilling som autoteknolog, man skaber den selv. Typisk på et værksted, hvor man blandt andet bruges til at oversætte alt det tekniske for kunden og til at skabe et mersalg ...

- Jeg ser det selv som en fremtidssikring af mit job. Autobranchen bliver mere og mere digitaliseret og teknisk vanskeligere, og jeg har specialiseret mig i alt det "nørdede". En mekaniker lærer, hvordan en bil er skruet sammen. Jeg lærer hvorfor, den er skruet sådan sammen. Det er ret fedt. Jeg føler mig slet ikke låst. Tværtimod ligger fremtiden helt åben for mig. Jeg kan vælge at skabe min egen stilling et sted, når jeg er færdiguddannet, eller jeg kan vælge at læse videre, enten som ingeniør eller på en "Top-Up" i entrepreneurship, som tager halvandet år. Det er bare om at klø på!

Autoteknolog

Autoteknologuddannelsen tager 2 år fordelt på 4 semestre. I løbet af uddannelsen kommer du til arbejde med følgende emner:  
• Autoteknologi - traditionel og fremtidens teknologi  
• Autoteknisk analyse og diagnose  
• Databehandling og analyse (fx connected car)  
• Kommunikation og rådgivning  
• Organisation, ledelse og driftsøkonomi  
• Salg og service • Kvalitet, miljø og sikkerhed
Hold dig opdateret med Motor-magasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu
Plus

Stenhøj overtager Semler Værktøj

Semlers afdeling for salg af værkestedsudstyr bliver en del af Stenhøj DK.

Plus

Salgsrekord for nye biler i 2019 - kan 2020 så undgå at blive en katastrofe

Bilsalget satte rekorder sidste år. Efter salgssucces og corona ligner 2020 én stor nedtur. Men ikke nødvendigvis; således ser fx Bjarne Nielsen frem til en travl sommer med ketchupeffekt.

Plus

Analyse: Så godt klarede bilforhandlerne sig

Motor-magasinet har gennemgået seneste regnskaber for Danmarks førende bilforhandlere. Her er analysens vigtigste konklusioner

61-årig bilhandler efterforskes i bedragerisag

Bilforhandler i Grindsted har meldt 17 biler stjålet, men politiet har mistanke om, at han selv har fjernet bilerne. Han er varetægtsfængslet i yderligere fire uger

Digitale værktøjer sælger flere biler

Magnussen og Haas halter efter i potentiel vigtig træning

Tiderne i anden træning i Østrig forud for søndagens Formel 1-løb får måske indflydelse på startpladserne.

Nyhedsbrev

8.403 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Ferrari-testbane bliver vært for Ferraris grandprix nummer 1000

Formel 1-sæsonen tilføjer to yderligere løb til kalenderen, som fortsat mangler fem til otte løb

Online Avis Arkiv

Stigende benzinpriser er med til at hive inflationen lidt op

Brændstof er blevet dyrere. Men ifølge økonom er det stadig historisk billigt at fylde benzin på bilen

Det betaler sig at klippe ledningen

Haas drømmer om syvendeplads blandt konstruktørerne

Kevin Magnussens Haas går efter at være bedre end Williams, Alfa Romeo og Alpha Tauri i 2020-sæsonen

Autohuset Vestergaard klar med digital korttidsleasing

Bilforhandleren Autohuset Vestergaard lancerer den digitale løsning VestergaardGO, som skal sikre bilhusets 12 bilmærker en platform med et stort udvalg af personbiler i alle prisklasser.

Kosmetiske reparationer i voldsom vækst under coronakrisen

Würth og Jens Linde styrker samarbejdet

Nyt samarbejde om olie og ventilation på værkstedsudstyr skal give øget kompetence og større bevægelighed.

Kia starter produktion af den nye Sorento Hybrid

Bilen vil være tilgængelig på det danske marked omkring årsskiftet

Dansk ladeoperatør udvider og sikrer stor investeringspartner

Ladeoperatøren Spirii og energikoncernen AURA Energi har netop indgået en investeringsaftale

Magnussen udgår i dramatisk løb i Østrig efter en god start

Den danske Formel 1-stjerne lå lige uden for pointene, da hans løb lige pludselig sluttede. Bottas vandt.

Flere bilskader og mange rejseanmeldelser koster Tryg dyrt i halvårsregnskab

Et større afkast giver Tryg flere penge i andet kvartal. Samlet byder første halvår dog på mindre indtjening

VW-kunder kan nu sagsøge virksomheden for snydemotor

Bilproducenter skal kunne sagsøges ved nationale domstole for salg af biler med snydemotor, afgør EU-Domstol.

AiS Danmark er ny importør af additiver fra Wynn's

Plus

Ambassadørerne - de omsætter fart til salg

Lynhurtig markedsføring: De elsker at køre racerbil. Altså elsker. At spænde selen. Og hjelmen. At vride handskerne på. Og så tage det ternede flag

Audi viser coupévariant af elbil

Officielt: Alonso er tilbage i Formel 1

Fernando Alonso, der har vundet Formel 1-verdensmesterskabet to gange, har indgået en aftale med Renault

Corona-ramt bilkørsel i USA rammer Novozymes' salg

Plus

Antirust: LHG Group styrer nu både Suvo og Tectyl

Leverandøren LHG Group, der forhandler og ejer brandet Suvo, skal fremover også distribuere Tectyls rustbeskyttelseskoncept.

Bilsalget tog revanche i juni - men halser stadig efter

Der blev i juni nyregistreret 14.300 biler. Det er 24,2 procent flere end i maj, oplyser Danmarks Statistik.

Sebastian gearer op til det italienske Formel 4-mesterskab

Plus

Christian Lundgaard - ung ambassadør

Danmark har ikke bare en verdensmester i motorsport; vi har også en af sportens største talenter, formelvogns-køreren Christian Lundgaard

Vettel: Ferrari tilbød mig aldrig en ny kontrakt

Plus

UGENS LEDER - ...om corona: Er der noget godt at sige om krisen?

Det betyder Motorstyrelsens stramninger for importbiler

Autobutler har kåret årets bedste værksted

AutoBranchen efterlyser ladestandere: Lad os nu se en langsigtet plan

Koed udnævner ny direktør

Plus

Steffensen ude som direktør

Håndsprit kan skade bilens kabine

Hæder til lille autoværksted

Brug for flere lærlinge - også midt i en krisetid

Plus

Om Seeberg er et modigt valg? Nej, et synligt valg

UGENS LEDER - ...om mersalg der venter efter sommer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Efterspurgt funktion til bilforhandleres hjemmeside klar

Blikkenslager / Tekniske isolatør søges

DFD's helt egen shop er nu live

Vidste du, at du kan spare plads ved at stable beholdere?

En emballage der gør en forskel

Yderligere støtte til erhvervsuddannelserne

Hvad siger du til et gratis miljøtjek?

Enorm efterspørgsel på lejebiler og mobilitetsløsninger

Centralstøvsugeranlæg til produktionshal til frøproduktion

Er den nye Defender for blød? Her er Ineos Grenadier

Punkt- og støvsugning fra posepakkemaskine hos Wewers Mørtel

Tilbage til fremtiden - brugttest af BMW i8

Gratis e-fakturering - e-conomic sætter ny standard

Tre trin for at finde dit nye brandsikre skab fra DENIOS

Nyt overblik i AutoDesktop gør mersalg lettere

Coronafrygt? Kør-selv er den sikreste form for ferie

Udsugning af olietåge og svejserøg hos J.E. Pedersen

Kabelforskrækket? Nu kan Jaguar I-Pace oplades trådløst

Har du hørt om SpillGuard®?

Mange forespørgsler på udsugning hos tandlæger i hele Verden

Højresvingskamera giver bedre overblik

Øget effektivitet med MoonWalk - automatiseret blandeanlag

Anlæg til svejserøg, slibestøv og let olietåge

Range Rover Evoque er vokset ud af dametasken

COVID-19: bott Care Screen

Send til en kollega

0.251