23948sdkhjf

Dennis banede selv vejen for en læreplads: Nu læser han til autoteknolog

| Af Anne Ristorp Kraufeldt | Tip redaktionen om en historie

- Fremtiden ligger helt åben for mig, siger 24-årige Dennis Kjær, der efter en uddannelse som mekaniker har valgt at læse videre til autoteknolog.

"Jeg vil ikke gå på gymnasiet. Jeg vil arbejde med biler".

Sådan lød ordene til Dennis Kjærs forældre og venner, da han var færdig med 10. klasse på efterskole. Han var skoletræt, og han trængte til at opleve en anden virkelighed, end den dagligdag, der kun handlede om bøger, bøger og atter bøger.



- Ikke alle forstod det. Kun 10 procent af de 200 elever, der gik på min efterskole, tog videre på en erhvervsuddannelse. De kunne ikke forstå, at jeg valgte gymnasiet fra. Men jeg kunne ikke forestille mig andet, fortæller Dennis Kjær.

Nysgerrigheden på autobranchen blev vakt under et brobygningsforløb i 10. klasse, hvor Dennis gik en uge på Mercantec i Viborg.

- Her var noget, jeg brændte for. Og jeg var ikke i tvivl om, at jeg gerne ville arbejde med Volkswagen.

Klogt: Tog job som fejedreng
Dennis gjorde noget klogt: Han fik et job som fejedreng i sommerferien hos VW i Holstebro og fik dermed foden indenfor på værkstedet, hvor han lærte kolleger og jargonen at kende. Et job, han beholdt under grundforløbet på Mercantec. Vejen var banet for en læreplads.

- Under fjerde hovedforløb gik jeg på en speciel VW-linje på Mercantec og kiggede autoteknologerne over skulderen. Det gav mig blod på tanden. Den tekniske tilgang og nørderiet med bilerne tiltrak mig, forklarer Dennis.

Søgte ind på Aarhus Maskinmesterskole
Dennis skruede på Volkswagen i et par år som svend på et værksted - efter at have aftjent sin værnepligt i Søværnet - men uddannelsen som autoteknolog spøgte i baghovedet.

- Hvis det skulle være, skulle det være nu! Så jeg sagde mit gode job op og søgte ind på Aarhus Maskinmesterskole.

Her skal Dennis Kjær snart igang med fjerde semester, og han er ved at søge praktikplads til tre måneder i dét forløb.

- Det går fint med ansøgningerne. Jeg er blevet tilbudt et par pladser. Værkstederne har brug for de ressourcer, vi kommer med, og kan sagtens se fordelen ved en autoteknolog, der kan bygge bro mellem værkstedet og kunderne. Vi plejer at skabe et plus på bundlinjen. Værkstedet kan slet ikke undvære os, når praktikken udløber, griner Dennis Kjær.

Hvad skal fremtiden så byde på, når Dennis er færdig til sommer?

- Der eksisterer ikke en decideret stilling som autoteknolog, man skaber den selv. Typisk på et værksted, hvor man blandt andet bruges til at oversætte alt det tekniske for kunden og til at skabe et mersalg ...

- Jeg ser det selv som en fremtidssikring af mit job. Autobranchen bliver mere og mere digitaliseret og teknisk vanskeligere, og jeg har specialiseret mig i alt det "nørdede". En mekaniker lærer, hvordan en bil er skruet sammen. Jeg lærer hvorfor, den er skruet sådan sammen. Det er ret fedt. Jeg føler mig slet ikke låst. Tværtimod ligger fremtiden helt åben for mig. Jeg kan vælge at skabe min egen stilling et sted, når jeg er færdiguddannet, eller jeg kan vælge at læse videre, enten som ingeniør eller på en "Top-Up" i entrepreneurship, som tager halvandet år. Det er bare om at klø på!

Autoteknolog

Autoteknologuddannelsen tager 2 år fordelt på 4 semestre. I løbet af uddannelsen kommer du til arbejde med følgende emner:  
• Autoteknologi - traditionel og fremtidens teknologi  
• Autoteknisk analyse og diagnose  
• Databehandling og analyse (fx connected car)  
• Kommunikation og rådgivning  
• Organisation, ledelse og driftsøkonomi  
• Salg og service • Kvalitet, miljø og sikkerhed
Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Debat: Endnu flere lapper på de komplekse bilafgifter

Den nuværende sammensætning af bilafgifter er et kludetæppe af lappeløsninger og bliver stadig mere kompliceret. Finansloven 2020 indeholder yderligere et par bidrag dertil, vurderer Rune Grøndahl, KPMG. Hør hvorfor.

Plus

Verdens dyreste - Ferrari eller måske McLaren

Kan en bil være 185 mio. kr. værd? Ja, det kan den godt, hvis nogle er parate til at betale. Her er 185 mio. kr.-bilen plus ni andre alt for dyre brugtbiler.

Plus

Begyndelsen til at løse elbilernes batteriproblem

Plus

Sådan får du styr på EGR-problemer

Jeg er syg - hvordan med sygemeldingen

Nyhedsbrev

8.297 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

"Nej tak - ikke flere hjul"

Den ene af ejerne af klargørings-firmaet RTT - det er dem med taxier - træder ud. "Nu vil jeg koncentrere mig om noget uden hjul."

Online Avis Arkiv
Plus

Trafikofre sikres erstatning i hele EU

Bilister i hele EU sikres erstatning ved uheld i andre EU-lande, selv om forsikringsselskabet går fallit.

Plus

Så langt er kommissionen: Fire facts fra Anders Eldrup

En samlet autobranche venter med tilbageholdt åndedræt på "kommissionens" arbejde - underforstået kommissionen for grøn omstilling af personbiler. Her er status fra kommissionens formand Anders Eldrup selv.

Lønsystemet har fået et ekstra gear

Styrelse udsætter selvanmelderfrist

Plus

Skorstensgaard tredobler omsætning trods modstand fra mærkeværksteder

Mærkeværkstedernes kampagne i Skive mod Skorstensgaard fortsætter og kan have givet bagslag; det nye Skorstensgaard-værksted har tredoblet omsætningen.

Plus

Derfor skal du gemme køresedlerne

UGENS LEDER ... om øjeblikkets værkstedskrig

Gå bare efter EUX - den giver ekstremt mange muligheder

Min Fremtid 2019
Udvalgte unge bejler til Bosch

Plus

Politiker og ekspert: Stop vejvreden

Min Fremtid 2019
Philip er bidt af biler

Min Fremtid 2019
EUX-lærlinge er en gave til de små værksteder

Hos Johansen Biler i Odense er EUX-lærlinge en del af virksomhedens fremtid

Min Fremtid 2019
Denis har passion for Ford

Danskerne vil af med udstødningen

Plus

Danske Nissens lancerer serie af EGR-ventiler

Den danske producent af motorkølings- og klimakomponenter, Nissens Automotive, har lanceret EGR-ventilerne som sin nyeste produktgruppe til eftermarkedet.

Plus

Dansk business-eventyr i pickup-trucks

Det danske firma Mountain Top er formentligt Danmarks største eksportsucces i autobranchen - pengepungen bugner og ambitionerne er store.

Plus

Forsikringsselskabet If køber vejhjælp

Min Fremtid 2019
Med fuld gas mod mekaniker-uddannelsen

Plus

"Grøn benzin" gi’r motorproblemer for klassikere

Kia lancerer sin egen motorolie

Plus

To nye midler mod tærende førtænding

DBFU’s medlemmer skal sælge Codan-forsikringer

Omrokering hos Nellemann - her blandt de dyreste biler

Plus

Ny salgs-uddannelse er i tråd med udviklingen

3 korte fra bilverdenen

UGENS LEDER ...om en lysegrøn finanslov

Medlemsboom hos Din Bilpartner

Plus

Hør Kevins egen forklaring: Derfor blev 2019 en fiasko

Få en tækkelig værkstedskalender

Plus

Additiver er også relevante til fremtidens benzin

Red weekend branchens Black Friday

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Audi A6 + A6 Avant T60 system fra Dansk anhængertræk GDW

Ford Focus med slatten motor er et hit

Fremtidsscenariet for bilproducenter og bilforhandlere

FLEX1ONE Øverst På Skamlen I Sverige

Partikelfilter til eftermontering | Miljøgreb strammes.

Grøn kæmpe-SUV med 700 Nm – Audi Q7 TFSI e quattro

Du må Oluf Sand(e), at det er saltetid

Smart Multi-stige!

Jeep Cherokee Facelift fra Dansk anhængertræk GDW

På langtur i brintbil – er Hyundai Nexo klar til Danmark?

Sæt konkrete mål for dine første 100 dage

Specialist i udstødningssystemer.

ATEX punktudsugning hos nkt Cables

Kia Ceed 5 døre T60 system

e-Up får meget længere rækkevidde og lavere pris

Gå glad i nødbrusebad og syng jubiduæh

Slut med mavefornemmelser - Bilhuset styres med knuste tal

En hyldest til Godzilla – Nissan GT-R fylder 50 år

Tesla: Triscan først med drivakselled og manchetter

Vi Forlænger Tilbuddene Fra FTZ Messen

Skadesdele!

Rebellen har overtaget bilmarkedet

45 år, 35 millioner biler – Golf er yngre end nogensinde

Næsejob til Jaguar F-Type

Kender I den om DENIOS, DENIOS med den røde tud?

Send til en kollega

0.204