23948sdkhjf

Michael købte sit eget værksted i en alder af 23 år

| Af Anne Ristorp Kraufeldt | Tip redaktionen om en historie

Michael Jørgensen havde kun været svend i et par år, da han blev afskediget, fordi mester var løbet sur i forretningen. Så blev han opfordret til at købe værkstedet af sin mester. I dag er han sin egen herre.

Michael Jørgensen gik i 9. klasse, da han blev skoletræt og fik lov at bruge en uge hver måned på et værksted i praktik.

Han var 16, da han begyndte på teknisk skole i mekanikerlære, og 20 år da han blev svend.



23 år gammel blev han ejer af sit eget værksted og dermed et af de yngste medlemmer af kæden AutoPartner nogensinde.

Jo, det er gået hurtigt for den nu 25-årige Michael Jørgensen. 1. januar 2017 overtog han Olsens’s Auto i Jægerspris. Et værksted, hvor han stod i lære efter adskillige måneders hård kamp for overhovedet at få en læreplads.

Om sin historie fortæller Michael:

- Jeg har altid været bidt af teknik og har skruet på knallerter ad libitum. Jeg gik direkte på teknisk skole efter 9. klasse og ramte muren under søgningen efter læreplads. Jeg skrev over 50 ansøgninger, kørte ud på værkstederne og var faktisk også hos Olsen’s Auto et par gange. Men blev afvist, forklarer han.

Kastede ikke håndklædet i ringen
Michael havde dog ikke tænkt sig at kaste håndklædet i ringen, og han havde slet ikke i sinde at være i skolepraktik i stedet for at få en læreplads. Det var først, da Michaels vejleder på skolen ringede til Olsen’s Auto, at der var hul igennem.

- Jeg stod i lære hos Olsen’s Auto i fire år og blev svend. Men så besluttede min mester sig for at sælge. Han var løbet sur i det og fyrede alle medarbejderne. Jeg stoppede en mandag. Jeg havde fundet nyt arbejde. Og om torsdagen ringede han for at høre, om jeg ville købe værkstedet ...

Det var svært at sige nej tak, ligesom det var svært at skaffe pengene.

Michael Jørgensen indgik derfor en aftale med sin gamle mester om, at han købte kundekartoteket og inventar på værkstedet, mens mester stadig stod som ejer af grunden og det tilhørende hus.

- Jeg lejede både grund og hus de første tre år. 1. april i år købte jeg det hele. For mine egne penge. Dem jeg havde tjent i virksomheden. Det var virkelig en stor dag, siger Michael Jørgensen, tydeligt stolt.

Da Michael købte virksomheden var han alene. I dag er de fire mand på værkstedet. Michael Jørgensen har allerede haft sin egen lærling, der nu er blevet svend, og han vil ikke afvise at antage en lærling igen.

- Jeg vil se fra de unge, de VIL det her. Jeg har ofte praktikanter, og de skal virkelig vise engagement, hvis de skal have en chance. Men så får de også en chance. Lige nu har jeg en praktikant med potentiale. Jeg har sagt til ham, at hvis han fortsætter som nu, så vil jeg gerne tage ham i lære.

Hvad er det bedste råd du kan give til unge, der søger en læreplads?
- Forsøg dig hos de små og de mindre værksteder. Det er dem, der virkelig skruer på biler. Det er her, alle mulige opgaver viser sig, det er her, man lærer det meste om biler.

- Det er efter min mening også her, det er nemmest at arbejde sig op, siger Michael Jørgensen.

Og et råd til dem, der gerne vil være selvstændige?
- Få dit svendebrev og få nogle års erfaring om svend. Det mest optimale er at overtage et værksted. Jeg fik en chance og greb den. Spørgsmålet er, om jeg havde haft så stor succes, hvis jeg havde åbnet et helt nyt værksted og skulle opsøge kunder fra nul.

- Gå ydmygt til opgaven. Og forvent, at du arbejder altid. Lørdag og søndag. Sene nætter og tidlige morgener. Det kræver et godt bagland, men uagtet er der kun én til at håndtere forretning, og det er dig selv, siger Michael Jørgensen, der har fået mange skulderklap for sit mod.

- Jeg var bange for, at kunderne ville finde mig for ung. Det har ikke være tilfældet. Jeg har fået stor opbakning. Det er jeg ret glad for.

Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Skorstensgaard tredobler omsætning trods modstand fra mærkeværksteder

Mærkeværkstedernes kampagne i Skive mod Skorstensgaard fortsætter og kan have givet bagslag; det nye Skorstensgaard-værksted har tredoblet omsætningen.

Plus

Danske Nissens lancerer serie af EGR-ventiler

Den danske producent af motorkølings- og klimakomponenter, Nissens Automotive, har lanceret EGR-ventilerne som sin nyeste produktgruppe til eftermarkedet.

Plus

Politiker og ekspert: Stop vejvreden

Plus

"Grøn benzin" gi’r motorproblemer for klassikere

Plus

Forsikringsselskabet If køber vejhjælp

Nyhedsbrev

8.299 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Derfor skal du gemme køresedlerne

Online Avis Arkiv
Plus

Dansk business-eventyr i pickup-trucks

Det danske firma Mountain Top er formentligt Danmarks største eksportsucces i autobranchen - pengepungen bugner og ambitionerne er store.

Plus

Nye tal: God økonomi kaster rekordstort bilsalg af sig

Det danske bilsalg er på vej mod rekordår. Erhvervenes leasing af nye biler er især med til at drive salget fremad.

Plus

Klassisk race får overraskende anerkendelse

Salling Fondene af alle giver klassisk motorsport en håndsrækning; helt konkret med donation, men også med prestige.

Kia lancerer sin egen motorolie

Plus

Analyse: Wild west - alle mod alle på det danske oliemarked

Værkstedernes tidligere loyalitet mod mærker og leverandører i olie og smøreprodukter er passé, mener brancherådgiver. Turbulens efter leverandørskifte hos de store grossister.

Plus

To nye midler mod tærende førtænding

DBFU’s medlemmer skal sælge Codan-forsikringer

Plus

Elever suger viden om moderne forretningsmetoder

Plus

Viser den en ny trend? Kunder i kø efter ny elbil

- Vi forventer at fordoble vores salg af biler i 2020. Sådan vurderer den danske importør af Porsche. Bilen, der skal gøre det, er mærkets første elbil, Taycan, der lander under 1 mio. kr., hvis forslaget til finanslov bliver en realitet.

Mere samarbejde: Bilbasen samarbejder med AL Finans

Bilkøberne kan selv tilpasse betingelserne for et billån takket være i et nyt samarbejde mellem Bilbasen og AL Finans.

Plus 1

Nu er det lov - ny lov accelererer udviklingen for elbiler

Danmark har fået en ny klimalov, der bl.a. ”vil ændre vores måde at transportere os,” som klimaminister Dan Jørgensen udtrykker det. Loven vil sætte mere fart under den firehjulede grønne udvikling.

Kevins fem sæsoner i Formel 1

Kevin Magnussen, Danmarks kører i Formel 1, har faktisk været med i hele fem år - et for McLaren, et for Renault og nu tre for Haas. Kan du huske hvordan det gik de fem sæsoner?

Lad os få en debat om lakeringsydelser

DEBAT: AutoBranchen Danmark er kritisk ved Forsikring & Pensions monopol på taksering af ydelser på lak og karrosseri, skriver Gitte Seeberg fra AutoBranchen Danmark.

Omrokering hos Nellemann - her blandt de dyreste biler

Plus

Nu skal vi høre hvorfor - 4 spørgsmål til forsikringsselskaberne

På værkstederne hører vi igen og igen de samme spørgsmål om forsikringsselskaberne. Vi stiller de typiske spørgsmål til skadechef for auto hos Gjensidige Forsikring, Karsten Moos.

Lakering af elbiler kan være livsfarligt

Dansk Bilbrancheråd efterlyser regler og lovgivning, når det gælder lakering af el- og hybridbiler.

Plus

Handelen kunne ikke gå tilbage - SÅ blev Teslaen dyr

En sælger forsøgte at lade en handel gå tilbage, da det viste sig, at salgsprisen fejlagtigt var angivet uden afgift. Hør hvor man skal passe særligt på.

3 korte fra bilverdenen

Plus

Ny salgs-uddannelse er i tråd med udviklingen

UGENS LEDER ...om en lysegrøn finanslov

Plus

Hør Kevins egen forklaring: Derfor blev 2019 en fiasko

Få en tækkelig værkstedskalender

Plus

Additiver er også relevante til fremtidens benzin

Medlemsboom hos Din Bilpartner

Red weekend branchens Black Friday

Plus

Ballade i synsbranchen: Ny EU-regel skaber kaos

Plus

Grøn genbrugs-strategi hos award vinder

Infrastruktur til elbiler er en hastesag

UGENS LEDER ... om Formel 1 i flyverskjul

Plus

Motorsport gør hverdagsdæk miljørigtige

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Du må Oluf Sand(e), at det er saltetid

Smart Multi-stige!

Jeep Cherokee Facelift fra Dansk anhængertræk GDW

På langtur i brintbil – er Hyundai Nexo klar til Danmark?

Sæt konkrete mål for dine første 100 dage

Specialist i udstødningssystemer.

ATEX punktudsugning hos nkt Cables

Kia Ceed 5 døre T60 system

e-Up får meget længere rækkevidde og lavere pris

Gå glad i nødbrusebad og syng jubiduæh

Slut med mavefornemmelser - Bilhuset styres med knuste tal

En hyldest til Godzilla – Nissan GT-R fylder 50 år

Tesla: Triscan først med drivakselled og manchetter

Vi Forlænger Tilbuddene Fra FTZ Messen

Skadesdele!

Rebellen har overtaget bilmarkedet

45 år, 35 millioner biler – Golf er yngre end nogensinde

Næsejob til Jaguar F-Type

Kender I den om DENIOS, DENIOS med den røde tud?

Svindel for 65 milliarder...

Vi leverer – også mellem jul og nytår

Yamaha Ténéré 700 – genvejen til en Dakar-ræser

Audi Q8 skjult aftageligt anhængertræk T60 system

Rotinger Sportsbremsekits!

Hvad i hulen betyder ATEX?

Send til en kollega

0.197