23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

5 spørgsmål - 5 svar Renaults Yana Minenko

Det er et must, at vi skal øge salget af Renault, og når det kommer til Dacia er opgaven først og fremmest af øge kendskabet. Og så skal vi sælge langt flere varebiler.

RENAULT ? En udenlandsk Renault-direktør til forskel fra den tidligere. Det kunne umiddelbart se ud som om, du er sendt af Renault-Frankrig for at rydde op?

! Vi har udfordringer på det danske marked og det er jeg sat i spidsen for at ændre. Jeg kan ikke sige så meget endnu, men i forhold til forhandlerne, så har vi det antal, der er behov for.

? Det danske marked domineres af to privatejede importører, Semler og Interdan. Hvilke fordele mener du, at en fabriksejet importør som Renault-Danmark har i forhold til privatejede?

! Det giver en hurtig og direkte kontakt at være fabriksejet. Vi får nyheder om produkter og tiltag uden forsinkelse. Det betyder, at vi kan koncentrere os om at tage os af forhandlerne. Det er klart en fordel at være fabriksejet.

? En af de vigtige biler på Renaults menu er den nye version af elbilen Zoe. Den direkte konkurrent Peugeot 208-e er til fra 230.000 kr., hvor efterlader det Zoe rent prismæssigt.

! Jeg kan endnu ikke afsløre prisen for Renault Zoe, men det handler ikke altid kun om pris. For Zoe handler det om at have den rigtige bil i forhold til konkurrenterne. Vi har nu en fantastisk ny Zoe og den behøver ikke være billigst. Den har så mange andre kvaliteter.

? Hvad vil du konkret gøre for at styrke Renault-værkstedernes position - herunder for at sikre at nuværende og kommende elbil-købere ikke flytter over til frie værksteder?

! Hos Renault har vi ingen overordnet strategi om at alle forhandlere skal være specialister i elektriske biler. Til gengæld har vores EV-specialist-værksteder de kompetencer, der skal til. På lidt længere sigt er det vores plan at alle skal være gearet til elektriske modeller, men det vil tage noget tid og der er investeringer forbundet ved det. Vi begynder, hvor det giver bedst mening og det er rundt omkring i største byer i Danmark.

? Du er, som det er formuleret, sat i spidsen for en strategi, der skal føre Renault ind i nærmeste fremtid. Hvad er hovedpunkterne i denne strategi?

! Jeg har endnu ikke det fulde overblik over mulighederne. Det ligger dog fast, at vi skal øge salget af Renault og når det kommer til Dacia, så er udfordringen af øge kendskabet til brandet. Desuden skal vi have mere gang i salget af varebiler. På europæisk plan er Renault nr. 2 på varebiler. Det er vores mål også herhjemme og det siger sig selv, at vi skal have mere fokus på de elektriske biler.

? Hvad var den vildeste idé, du har fået for nylig?

! Jeg kunne godt tænke mig at tage alle vores forhandlere med til Ukraine. Det lyder fjollet, men det kunne være godt at de med egne øjne kunne opleve, hvor stærkt Renault og Dacia opleves her. Med en markedsandel på 17 procent er de to mærker virkelig stærke. De seneste fem år har de været nummer et på markedet.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.142