23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Ballede i synsbranchen: Prøvningsinstanser er monopoliseret

Brancheorganisationen SKAD kritiserer i et debatindlæg ny synsvejledning og mener, at branchen er udsat for en monopollignende situation.

DEBAT Den nye synsvejledning, som trådte i kraft 1.11.2019, flytter mange forhold fra synsvirksomheder over til en prøvningsinstans. Teknisk set en lignende løsning som der findes bl.a. i Tyskland, dog væsentligt mere striks.

I for eksempel afsnit 18.05, som omhandler ombygning af biler og motorcykler, skal afprøvninger nu altid foretages af en prøvningsinstans, og i et øget omfang end vi mener nødvendigt. Vi mener i SKAD, at mange synsvirksomheder er fuldt ud kompetente, og ved hjælp af ekstrauddannelse kan man opgradere disse synsvirksomheder til at håndtere visse ombygninger.

Den store udfordring for alle, både private og virksomheder, der bygger om, er dog, at der faktuelt kun findes en enkelt prøvningsinstans, der i en lang årrække har arbejdet på en dispensation fra Færdselsstyrelsen og dermed har kunnet opbygge en monopollignende og dominerende position på det danske marked. Virksomheden har på ganske få år mangedoblet sit antal ansatte, og på grund af dispensationerne opbygget en reel magtposition.

At man f.eks. heller ikke som dansker kan køre til TÜV Nord, der ligger tættest på den danske grænse, for at få foretaget en afprøvning eller købe en data-erklæring, gør sagen ikke mindre problematisk. I flere mails henviser TÜV Nord nemlig til den eneste godkendte prøvningsinstans i Danmark og udtaler direkte, at et specielt system, der er aftalt med de danske myndigheder, forhindrer TÜV Nord i at servicere danske kunder direkte.

Flere prøvningsinstanser savnes

Styrelsen har givet en lille prøvningsinstans, efter en lang kamp og store udgifter, retten til at foretage kontrol af en forgaffel og en bagsvinger på en motorcykel. Ikke engang bremsetest, støjtest eller andet må denne lille instans foretage. Virksomheden vil heller ikke kunne håndtere biler og større køretøjer.

Tilstanden med den monopollignende situation har nu stået på i flere år, og SKAD har løbende prøvet at kommunikere med Færdselsstyrelsen herom, men uden nogen form af brugbar respons. SKAD’s holdning er, at styrelsen har en pligt til at fremstille materiale og vejledninger, der klart og tydeligt forklarer, hvad man skal leve op til for at blive godkendt, så man ikke fortaber sig i mørket og ikke kan vurdere de økonomiske konsekvenser, der er betydelige.

SKAD har i 2017, som test, prøvet at få en godkendelse, men det har vist sig, at styrelsen på ingen måde var interesseret i at informere og vejlede, tværtom har man sat krav om ISO17020, men faktuelt har arbejdet i en anden retning, da ISO 17020 ikke længere er krav. Og dette på trods af at man allerede i 2016 har peget på et auditeringsorgan, der herefter har fået tilladelse til at auditere en prøvningsinstans, og visse procedurer i samarbejde med den godkendte prøvningsinstans, hvilket SKAD i 2019 har fået at vide via aktindsigt. Styrelsen har på intet tidspunkt tilbudt dispensation til os eller gjort opmærksom på, at der var mulighed for dispensation.

Vi har mange gange både skrevet til og mødtes et par gange med Færdselsstyrelsen, men det virker som om, man slår i en pude. Man kan næsten få den tro, at der er kræfter, der direkte beskytter en monopollignende situation på det danske marked, fordi man jo ellers ville agere mere aktivt for at få andre på banen.

Opbygger bør ikke begrænses

Den 1. september 2020 træder den nye EU-forordning 2018/858 i kraft, som vil ramme alle, der opbygger vare- og lastbiler, bygger trailere, kærer, blokvogne, specialkøretøjer med videre.

Færdselsstyrelsen henviser til, i en mail til SKAD, at der jo findes to prøvningsinstanser, men det må anses for en stor misforståelse, fordi der ikke er tale om en motorcykel-gaffel eller bagsvinger på opbyggede køretøjer, men om reelle op- og nybygninger i alle kategorier. Derfor har SKAD også tilskrevet og har haft møde med styrelsen omkring problemet med netop 2018/858.

Forordningen giver ethvert EU-land mulighed for at bestemme regelsæt, der gælder nationalt, og her har Danmark et godt system, som SKAD mener, Færdselsstyrelsen skal føre videre, så man, som opbygger, ikke sidder i saksen ved kun at måtte anvende en bestemt prøvningsinstans.

På mødet med styrelsens direktion blev der både lovet nyhedsbreve og møder med branchen, som SKAD har kæmpet for i længere tid, så de danske opbyggere bliver informeret.

Nu har Færdselsstyrelsen endeligt indkaldt til et møde den 5.11.2019 - desværre kun et informationsmøde og ikke dialogmøde.

SKAD har, via sociale medier, klart givet til kende, at vi vil støtte alle, der har interesse i at blive godkendt som prøvningsinstans, på trods af at det markedsføringsmæssigt vil blive svært at hamle op med en prøvningsinstans, der har fået lov til at vokse betydeligt og opbygge en monopollignende markedsandel.

Men vi mener, at Danmark ikke er tjent med at kun at have én prøvningsinstans, der kan betjene alle typer kunder, og her har Færdselsstyrelsen et ansvar, ikke mindst moralsk.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11|