23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fem biler fra Tokyo til Danmark

Tokyo Motor Show - var denne gang meget mere end en japansk hjemmebane-udstilling. Mindst fem nyheder får direkte forbindelse til danske forhandlere af bl.a. Mazda, Nissan og Toyota.

MESSE Brintbilen er ikke død. Nissan har en ny Leaf parat. Mazda vil slås på pris. Suzuki har en plugin-hybrid parat. Der holdy flere nye biler på Tokyo Motor Show (TMS), der har en direkte tråd til danske forhandlere af - her i alfabetisk rækkefølge: Honda, Mazda, Nissan, Suzuki og Toyota.

Honda - nu med elbil

Den helt konkrete nyhed fra mærket med et stort H som logo er den kommende Honda Jazz årgang 2020. En helt ny bil, men fortsat med de to oprindelige kendetegn, rummelighed og fleksibilitet. Her i Europa og altså også Danmark, kommer den nye japaner udelukkende med hybridmotor.

Honda har også en egentlig elbil på scenen på hjemmebanen, nemlig Honda e - den lille helt elektriske mini, der lanceres til næste år. De to, ny Jazz og det lille e forventes klar hos danske forhandlere i løbet af sommeren 2020.

I forbindelse med TMS har Hondas Top management meldt ud, at mærket fremskynder sin electrification strategy fra 2025 til 2022. Det betyder at 100 procent af Hondas model line-up i Europa vil være elektrificeret inden slutning af 2022.

Det blev også bekræftet at Honda vil lancere seks nye modeller over de næste 36 måneder alle med elektrisk drivline (Hybrid, plug-in hybrid eller el).

Mazdas første elbiler

Forrest på scenen hos Mazda holdt mærkets første elbil; en kompakt SUV med coupéagtigt tag og altså el og udelukkende el som drivmiddel. Så nu er også Mazda på el-bølgen. Bilen introduceres som First Edition til en overraskende lav pris, nemlig 250.000 kr. Så hvad er Mazda-Danmarks større perspektiv med den nye bil? Vi spørger mærkets PR-ansvarlige, Jannik Olsen.

- Vi har endnu ikke lagt os fast på, hvordan resten af modelprogrammet kommer til at se ud, og hvad det kommer til at koste.

Mazda-Danmark melder sig jo dermed ind i den priskrig, som Peugeot har indledt med E-208. Hvad er det udtryk for - en mere aggressiv prissætning fra Jer? Og vil I føre den over på andre modeller?

- Vi melder os ikke ind i nogen priskrig. Prisen på en MX-30 First Edition er udelukkende udtryk for, hvad vi mener den bør koste - uden skelen til konkurrenter.

Hvornår kommer den nye elektrisk Mazda til Danmark - og hvornår melder i startpris på den almindelige MX-30 ud?

- Vi ser de første biler i september 2020. I forbindelse med Genève-udstilling næste år forventer vi at kunne melde priser på hele modelprogrammet ud.

Nissan Strikes Back

Sammen med amerikanske Tesla har japanske Nissan jo i en årrække været forrest med elbiler - amerikanerne med Model S og japanerne med Leaf. Men den sidste er sat under pres af bl.a. de to kommende Peugeot E-208 og Volkswagen ID.3.

Men kig til Japan - Nissan Strikes Back.

Den absolutte begivenhed på Nissans stand var konceptbilen Ariya. Vel er bilen en konceptbil, men japanerne lægger på ingen måde skjul på, at Ariya er en kommende EV Crossover, der skal i produktion i omtrent dette udseende.

Dermed er der slået helt nye streger for næste Leafs udstråling - nemlig smart SUV-coupé, og dermed altså ikke et spooky elbils-udseende, som vi faktisk opfattede Leaf, da den blev lanceret her i Europa i 2011.

Med Ariya mere end antyder Nissan også, i hvilken design-retning den næste Qashqai kan pege.

Suzuki med plugin

På Suzukis stand holdt der udelukkende konceptbiler med størrelse og former, der udelukker peger på Japan. Men hold endelig øje med motoren i konceptet med navnet Suzuki Waku - det er plugin-hybrid. Dermed melder nu også Suzuki sig ind i klubben af bilmærker med en eller anden form for elektrificering.

Funderer du over bilens navn, Waku? Det må være en reference til et populært japansk video-spil til f.eks. X-Box - et tegneserieagtigt fighterspil.

Toyota - nu med elbil

Toyota og Tokyo Motor Show er en spændende kombination: For det første fordi verdens største bilfabrik viser en ny udgave af brintbilen Mirai og dermed markerer, at de fortsat tror på teknologien med en elmotor, der får sin energi fra en brændselscelle.

Dernæst viste Toyota faktisk to elbiler, dels en bybil på el, ligesom der stod en Lexus (der jo også er Toyota) konceptbil med elmotor. Toyotas Anders Tystrup, dansk PR-chef forklarer:

- Toyota tror på, at elbiler vil få en vigtig position i fremtiden, ligesom brintbiler også vil fylde. Men det er på den helt lange bane. Teknologierne er nemlig ikke modne nok endnu til at kunne opfylde massemarkedets behov, derfor er hybrid og plugin-hybrid de rigtige løsninger her og nu. Ikke desto mindre introducerer Toyota faktisk over 10 elbiler på verdensplan i løbet af starten af 2020’erne. Først på det kinesiske marked og dernæst andre steder i verden inklusive Europa.


BREAKING
{{ article.headline }}
0.156