23948sdkhjf

Flere kvinder under liften - her gør de noget

AutoBranchen Danmark har teamet op med erhvervsskolen EUC Nord i forsøget på at hente flere kvinder til autouddannelserne.

UDDANNELSE Flere kvinder til autouddannelserne skal først og fremmest imødekomme den mangel på faglærte, som er forudset i mange brancher om få år. Adskillige analyser peger således på, at Danmark står til at mangle 60.000 faglærte om bare fem til seks år.

EUC Nord har adresser i Hjørring og Frederikshavn og tiltrækker med sine efteruddannelser mekanikere fra hele landet. Skolen møder således også kvinder på autouddannelserne, og den vil undersøge de unge kvinders trivsel på skolen såvel i virksomheden. Det vil skolen blandt andet gøre med en årlig trivselsmåling, der skal være med til at sikre, at autouddannelserne også er attraktive for kvinder.

- Også i vores område er der kamp om arbejdskraften. Vi ved, at virksomhederne gerne vil have kvinder i ellers traditionelle mandefag. Og mekanikerfaget er i en enorm udvikling, som man sagtens kan se kvinder i. Så det giver god mening at se i retning af de unge kvinder. Det siger Jeanette Ørtoft, der er vicedirektør med ansvar for erhvervs- og arbejdsmarkedsuddannelser på EUC Nord.

Trivselsmålingen er udarbejdet af AutoBranchen Danmark i samarbejde med konsulenthuset Living Institute. Den bliver nu brugt af en række erhvervsskoler over hele Danmark, og den skal medvirke til at styrke indsatsen overfor kvinderne.

På jagt efter fuldt potentiale

Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark, hæfter sig ved, at kun 10 procent af medarbejderne i autobranchen er kvinder. Undersøgelser viser, at det giver bedre resultater med en mere ligelig kønsfordeling. Og da branchen står til at mangle faglærte, er interessen for kvinderne oplagt.

- Virksomhederne i autobranchen har brug for at ruste sig til den udvikling, som er i gang i øjeblikket. Kampen om de gode medarbejdere øges, og udviklingen går i retning af mindre olie og mere teknik. Derfor giver det god mening. Og kvinderne kan godt, siger Gitte Seeberg og fortsætter:

- Et værksted ser i dag helt anderledes ud, end det gjorde for 20 år siden. Vi skal vise kvinderne, at der er karrieremuligheder i autobranchen. Og når vi måler kvindernes trivsel på uddannelsen, får vi pejlemærker for, hvad der er god og skidt på skolen såvel som i virksomheden. Det er vigtig og brugbar viden, siger hun og slår fast, at rekruttering af kvinder er et emne, som hendes organisation arbejder seriøst med - både for at sikre tilstrækkelig arbejdskraft og for at skabe bedre kønsfordeling.

flun

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.203