23948sdkhjf

Hvordan tør Toyota lade være - de har stadig ingen elbil

Verdens største bilfabrik - men de har ingen elbil! Er Toyota med lanceringen af ny hybrid overhalet både udenom og indenom? Toyotas Takashi Uehara, chefingeniør på mærkets nyeste bil, forklarer hvorfor andre - efter Toyotas mening - ikke nødvendigvis er foran, selv om de har en elbil på programmet.

STRATEGI Alt imens mange af konkurrenterne kæmper om at bygge den ene mere langtrækkende elbil efter den anden, har Toyota løftet sløret for endnu en selvladende hybrid, fjerde generation af Toyota Yaris. Bilen har netop har haft verdenspremiere i Amsterdam - et år inden den lander på de danske landeveje.

En ny selvladende hybrid? Men ingen elbil?? Hvad har japanerne gang i, kan man hurtigt tænke. Derfor spørger vi: Hvorfor bygger Toyota ikke en rigtig elbil?

- Svaret er meget enkelt, forklarer Takashi Uehara, som er chefingeniøren, der har ansvaret for tilblivelsen af den nye hybrid-drivline til den nye Yaris:

- Vi har fokus på miljøet, og der er stadig så store udfordringer, som skal overvindes, hvis man vil køre en ren elbil, at vi ikke vil kunne sælge alle de biler, som er nødvendige, hvis det skal batte noget i det store miljøregnskab.

- Der er mange problemer forbundet med elbiler, vurderer Uehara videre. Der er de traditionelle spørgsmål om opladningstid og rækkevidde. Elbiler er gode i nærmiljøet, hvor man ikke skal køre så langt. Men skal man have alsidige biler med stor anvendelighed, skal man ikke udstyre dem med store, tunge batterier.

- De store batterier er kostbare, de er pladsslugende og det meste af tiden også meningsløse, fordi de fleste bilister kører så lidt til daglig, at de kun har brug for den store batteri-kapacitet engang imellem.

- Men batteriet slæber de rundt på hele tiden - underforstået, at der bruges uforholdsmæssig megen energi på at transportere det tunge batteri, uden at man egentlig har brug for det.

- Dertil kommer, at energiudnyttelsen er for ringe. Elmotoren er isoleret betragtet meget effektiv, fordi den stort set udnytter al den energi, den får tilført til at drive bilen. Men hvis den skal bruge energien på at transportere et tungt batteri, forsvinder fordelen hurtigt.

Manglne på litium

Toyota påpeger en række andre problemer med elbiler; produktionsøkonomi og hensynet til verdens litiumreserver. Herom forklarer Tetsuya Namura, vice president hos Toyota i Europa med ansvar for produkt og marketing management.

- Store litiumbatterier er dyre. I en Yaris hybrid kan vi klare os med et meget lille litiumbatteri på under 1 kWh. Batteriet er relativt billigt, og derfor kan vi holde prisen nede, så rigtig mange mennesker kan købe bilen. Det betyder meget mere i det samlede billede, end hvis vi solgte nogle få elektriske biler, som desuden skulle subventeres for overhovedet at blive prismæssigt attraktive.

Tetsuya Namura forklarer videre:

- Der er ingen, der for alvor ved, hvor store Jordens litium-reserver er, det er også vanskeligt at forudse, hvor stort det samlede forbrug af litium bliver i de kommende år, men det er iflg. diverse undersøgelser sandsynligt, at man løber tør for litium indenfor de næste 10 år, hvis ikke industrien i mellemtiden har fundet en erstatning.

- Hver gang der produceres en elbil med bare en acceptabel rækkevidde, benytter man et batteri på mellem 50 og 100 kWh. Med den selvsamme mængde litium kan vi bygge mellem 50 og 100 hybridbiler, der hver især udsender beskedne mængder CO2.

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093