23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Dansk Bilglas: Markedet vil have mobile rudeskift

Bilejerne vil have "convenience" også omkring rudeskift, og direktøren i Dansk Bilglas ser denne trend støtte op om mobile rudeskift i et ellers presset glasmarked med mange aktører.

STRATEGI - Der er ikke hokus pokus i at skifte forruder udendørs. Teknisk er det fuld forsvarligt, når vi tager hensyn til vejrliget, udstyret er det samme som indendørs, og modstandernes argumenter kan vi sagtens tilbagevise. Så når bilejerne hellere vil lægge nøgler i receptionen på arbejdspladsen og lade os skifte ruden der, fordi det er hurtigere og nemmere for ham eller hende - helt i tidens ånd om "convenience", som også med leasingbiler og andet - så er vores forretningsmodel rigtig.

Ordene er adm. direktør Thomas Harbos, Dansk Bilglas. Han forudser, at de mobile aktører vil overtage markedet for rudeskift fuldstændigt. Både på grund af kundernes ønsker samt på grund af den stigende digitalisering i bilerne, der kræver tilsvarende stigende ekspertise og investeringer hos rudefirmaerne.

- De små værksteder er allerede begyndt at outsource rudeskift og kalibrering, fordi det er for dyrt med konstant opdateret udstyr og licenser, besværligt og tidskrævende. Og vi ser stadig flere mærkeværksteder gøre det samme, især når de har travlt med eksempelvis sommer-vinterhjulskift. Vi kan ofte gøre det væsentligt hurtigere, i kraft af vores ekspertise, end de selv kan, siger Thomas Harbo. Antallet af rudeskift ønsker direktøren ikke at udtale sig om, men det er "rigtigt mange".

Har mærkeværkstederne importøraftaler om brug af pakker med ruder, lim og clips herfra, nøjes Dansk Bilglas med kun at fakturere tidsforbruget.

Offensiv i markedet

Dansk Bilglas vækstede i 2018 med et nettooverskud på 3,5 millioner kroner, trods en offensiv i markedet med investering i flere biler, renoverede ejendomme, og en ny hjemmeside.

Det kalder Thomas Harbo et "fornuftigt men uventet resultat" i et regnskabsår på et udfordrende marked med flere nye spillere. Han ser optimistisk på fremtiden.

- Et kinesisk ordsprog taler om enten at bygge vindmøller eller læmure alt afhængigt af, hvordan man ser på situationen. Vi har sat ind for at modernisere og blive mere attraktive i markedet og ser netop det stigende behov for kalibrering og bilejernes ønske om convenience som en mulighed for at få en større markedsandel, siger Thomas Harbo.

Øget behov for kalibrering

Dansk Bilglas er et joint venture selskab med 50 procent til familien Mølbjerg Larsen og den anden halvdel til multinationale Autover/Saint Gobain, der opererer i hele værdikæden ved også at producere ruder, så Dansk Bilglas kan trække på den tekniske afdelings knowhow.

- Vi så, at omkring 2012 fik de nye biler for alvor brug for kalibrering. Flere brancheaktører herhjemme fangede dette som en forretningsmulighed, og det gav skarp priskonkurrence på ruder. For forsikringsselskaber og leasingdelen var det noget nyt, der blev prissat, så vi og andre fik høj betaling. Nu er priserne defineret af OE-delen med tidsenheder i Autotaks/Forsi og giver mindre betaling, siger Thomas Harbo.

De sure rønnebær

Motor-magasinet: Der er kritikere af mobile rudeskift blandt konkurrenter i markedet. Er det rønnebærrene, der er sure?

- Det kan man måske tænke i sit stille sind. Vi yder en service, som kunden ønsker, men jeg kan da godt forstå, at nogle i branchen, der for 10 år siden valgte en anden forretningsmodel med udelukkende faste værksteder uden mobile skift, synes det er irriterende, at vi er her. Man kan fint leve af kun at have et fast værksted, men kun i storbyerne med godt kundeunderlag, siger Thomas Harbo.

Motor-magasinet: Hvad tænker du om, at modstanderne af mobile rudeskift gennem tiden har sået tvivl om sikkerheden ved limning og nu kalibrering?

- Ingen af de to argumenter holder vand og er tilbagevist. Vi kan dokumentere via kemi, at tokomponent lim hærder op i løbet af en time og binder i et spænd af faktorer omkring fugt og temperaturer, det er i dag indiskutabelt og heller ikke argumenter, vi støder på længere. På samme måde omkring kalibrering, som vi selvfølgelig også står helt og aldeles indenfor, når vi udfører den på en bil. Det foregår ikke på en pløjemark, som nogle gerne vil have det til at fremstå som, men under kontrollerede omstændigheder, siger Thomas Harbo.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125|