23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

25 procent længere i elbil med forvarmede batterier

Svenske Calix har bevæget sig ind på elbil-området med en ny type lader, der opvarmer batterierne, når det er koldt udenfor.

UDVIKLING Om kort tid frigiver den svenske producent af motorvarmere og batteriladere, Calix, der forhandles af Avant Denmark, en opdateret batterioplader, som kan oplade og forvarme et højspændingsbatteri i plugin- og elbiler.



- Vores test viser, at man ved forvarmning under kolde udetemperaturer får en øget rækkevidde på mellem 20 og 25 procent med denne metode, siger Patrik Bodegren, der er chef for Calix’ udviklingsafdeling.



Firmaet stammer fra 1890’erne og holder til i svenske Eskilstuna. I 1950’erne udviklede Calix et plugin-varmeelement til motorblokken for opvarmning af dieselmotorer på de svenske forsvarsbiler for at gøre dem lettere at starte, når det var koldt. Det var grundlaget for nutidens effektive motorvarmere med tilhørende interiørvarmer.



På tidligere tiders motorer var der mere plads i og omkring motoren. I dag er man nødt til at bøje og dreje både varmeapparater og kontakter mere. Calix udvikler og tilpasser produkter til nye motormodeller inden for fire til seks uger i sit testanlæg med køleafdeling, hvor alle produkter testes i den bilmodel, de skal placeres i for at sikre, at motorvarmeren fungerer med bilen.



De svenske bilværksteder giver værdifuld feedback til Calix, der tages med i udviklingsarbejdet, så montering bliver lettere og hurtigere for mekanikerne, og så bilejerens udgifter reduceres. 



BREAKING
{{ article.headline }}
0.131