23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Komposit gør fælge mere aerodynamiske

Denne nye SUV er ikke bare kinesisk og elektrisk; i dæk- og fælgsammenhæng er det mest opsigtsvækkende ved Nio ES6, at den kører på fælge, der ifølge producenten er særligt aerodynamiske i kraft af nye materialetyper.

FÆLGDESIGN Lav vindmodstand er lig med længere på en opladning. Dét er en del af den nye virkelighed for elbiler. Sommeren 2019 blev denne bil kørt ud på markedet. Der er meget at lægge mærke til: Den er en SUV, den er kinesisk, den er på elektricitet og udelukkende elektricitet - Nio ES6, som den hedder, er blandt de forreste på mange måder.



Men ikke bare på energikilden og oprindelseslandet er den nye Nio interessant - kig på hjulene én gang til, og mere præcist på fælgene. De er ifølge producenten særligt aerodynamiske.



- Dermed har designere af biler og fælge fået endnu et materiale i deres værktøjskasse, nemlig termoplastiske kompositter - eller thermoplastic composites, som materialet hedder på engelsk - forklarer det tyske firma Covestro, der står bag materialet og dermed fælgen. Covestro er hjemmehørende i Leverkusen og beskriver sig selv som en af verdens førende inden for forskellige typer plast.



Selve fælgens krop, så at sige, er fremstillet af aluminium. Men egerene er fremstillet af det nye materiale. Det giver muligheder for nye design-muligheder, forklarer tyskerne.



En ny mulighed er at kreere former, der i nogens øjne slet og ret ser godt ud. Men den afgørende pointe er en yderligere mulighed, nemlig at bil- og fælgfabrikanternes aerodynamikere kan få friere spil.



Faktisk er en del af en bils samlede lavere vindmodstand gemt i fælgenes design - ja, fælge kan således være mere eller mindre aerodynamiske. Og netop lav vindmodstand er med til at sikre elbiler længere rækkevidde.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.157