TILTAG Biler skal ikke stå stile - og slet ikke i bilvirksomheder. Et næsten nyt kædekoncept, AutoKoncept Biludlejning eller lejbilen.dk, handler om at udnytte ledig kapacitet af køretøjer hos autoforhandlere og værksteder ved at leje dem ud til såvel private som virksomheder. Det kan være salgsbiler, der har stået stille i rækken lidt for længe, eller værkstedskundebiler som især står stille i weekenderne.
Bag konceptet lejebilen.dk står Værkstedernes Indkøbsforening, VI.
Herfra fortæller direktør Niels Bork, at VI i begyndelsen af 2017 gik i gang med at udvikle den bagvedliggende software og websiden til biludlejningskonceptet.
- Det resulterede i, at vi i november 2017, som et pilotprojekt, åbnede den første biludlejningsforretning i Ballerup. Nu er vi 18 udlejningsforretninger fordelt over hele Danmark. Men vi skal være mange flere, så lige nu søger vi efter nye partnere til distrikter i hele Danmark, fortæller Niels Bork, direktør for Værkstedernes Indkøbscentral.
3-5 biler inklusive varebil
De fleste nye udlejningsforretninger starter op med biler, de allerede har; det gør udgifterne til opstart minimale. Dog anbefaler VI, at forretningerne som minimum har 3-5 biler, og deraf helst også en varebil.
Nogen lejer måske allerede biler ud sporadisk, og så er det en stor fordel at gå med i kæden, hvor der er styr på kontrakter, lovgivning, betalinger og ikke mindst den troværdighed det giver kunderne.
Savnede ærligt koncept
3B Biler i Ballerup var en af de første, der tilsluttede sig kæden.
- Vi har mange års erfaring med biludlejning, også gennem konkurrerende kæder. Men vi savnede større indflydelse på kædens profil. Vi ønsker et ærligt og gennemskueligt koncept, hvor kunden ved, hvad han får. Det har vi fået i AutoKonzept. Senere vil vi jo også gerne kunne sælge kunden en bil, og ikke mindst reparere den, hvis han får behov for det, siger indehaver Bo Krogså.
Han er desuden glad for, at det faktisk er virksomhederne selv, der ejer kæden, via medlemskab i VI, så aktionærer eller andre ikke skummer fløden.
Lejemarked i vækst
Markedet for biludlejning, bilabonnementer, korttidsleasing og så videre er, ifølge Niels Bork, i stor vækst. Ikke mindst i de større byer, hvor mange helt fravælger at eje en bil på grund af trængsel og dyre p-afgifter.
For dem er det både billigere og nemmere at leje bilen, når behovet er der, siger Niels Bork.
- Vi mærker også en øget efterspørgsel fra kunder, der skal bruge en bil i et halvt eller helt år, altså det vi kalder for AutoKonzept MiniLease. Her får kunden bil til en konkurrencedygtig månedlig pris, hvor alt, på nær brændstof, er inklusive, fortæller Niels Bork.
Gode indtjeningsmuligheder
Ifølge direktøren indeholder udlejningsforretningerne og konceptet rigtig gode muligheder for indtjening.
Som nyopstartet skal man selvfølgelig være indstillet på, at det tager tid at blive etableret lokalt, og at man derfor selv aktivt skal markedsføre sig lokalt for at sætte gang i udlejningerne.
Samtidig er det vigtigt, at én person i virksomheden tager ansvaret for udlejningsforretningen, så kunderne føler sig trygge og velkomne, lyder rådene fra Niels Bork.
AutoKonzept kommer med et færdigt koncept, landsdækkende online markedsføring, IT-software til administration af biler og udlejninger og ikke mindst online betalinger. Værkstedernes Indkøbscentral yder desuden kundeservice via et aktivt kædekontor, hvor både kunder og udlejningsforretninger altid kan få hjælp og råd med på vejen.
Vokseværk hos kæde af biludlejningsforretninger
Værkstedernes Indkøbsforening står bag næsten nye AutoKonzept Biludlejning, der søger flere interesserede værksteder, som gerne ser lagerbiler rulle ud via leje.