23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Dækskifte-maskinen stammer fra Italien

Der er sket meget med automatiseringen af dækskift, siden Corghi opfandt verdens første dækskifte-maskine for 60 år siden.

HISTORISK Dækjern, ødelagte fælge og ømme arme og rygge er næsten ukendt i dag, hvor de fleste værksteder anvender mere eller mindre avancerede dækskifte-maskiner. Men hvor og hvornår så autobranchen den første dækmaskine? Det hurtige svar er - Italien. Her opfandt og patenterede Corghi familien verdens angiveligt første dækskifter i 1961, oplyser danske Stenhøj, der har Corghi i sit program.



I dag står Corghi bag Nexion koncernen, der for nylig for alvor har indtaget Danmark ved erhvervelsen af 75 procent af aktierne i Stenhøj med en lang række stærke brands - blandt andet AutopStenhoj, Sherpa, Molnar, Stenhøj, Gemco og Tecalemit (i udvalgte områder).



Fra radio til dækmaskiner



Corghi har altid været en virksomhed med fokus på udvikling. Virksomheden startede faktisk med at producere elektroniske apparater såsom radioer og båndoptagere. Men efter at Erminio Corghi gentagne gange hørte en ven, der vulkaniserede dæk, beklage sig på den lokale bar i hjembyen Correggio over det hårde arbejde med især radialdækkene på en rund træbænk, begyndte de to brødre Erminio og Remo at udvikle dækmaskinen, de kaldte Artiglio. Det førte til en række patenter og en virksomhed, der hurtigt blev førende i dækmaskiner og automatisering med efterspørgsel fra hele verden.



Diagnose og montage i ét



Også i dag producerer Corghi nogle af de stærkeste og bedste dækmaskiner på verdensmarkedet, lige fra mindre dækskiftere til personvogne og op til store dækskiftere til entreprenørmaskiner. Blandt andet har det italienske firma udviklet den første og angiveligt eneste diagnose-dækskifter på markedet, hvor montage, diagnose og montagematch foregår på én og samme maskine, anfører Stenhøj.



Corghi Artiglio Uniformity måler først hele hjulets kraftvariationer, både de laterale og radiale. Dernæst måles fælgen alene på den udvendig side, hvor dækket monteres. Med dæk- og fælgmålingerne udregner Corghi Artiglio Uniformity den bedste placering af dækket på fælgen.



- Det er ikke tilfældig af Corghi valgte at placere måleværktøjet på en dækskifter. Det gør, at man sparer flere arbejdsgange frem og tilbage mellem dækskifter og afbalanceringsmaskine, siger John B. Struve fra Stenhøj.



Corghis produktprogram dækker over alle typer dækmaskiner, også til den tunge sektor, med blandt andet dækskiftere, afbalancering og 4-hjulsudmåling. 



BREAKING
{{ article.headline }}
0.147