23948sdkhjf

Hvornår må værkstedet tilbageholde en bil?

De fleste kender til ubetalte regninger - men hvornår må værkstedet egentlig stille krav om betaling af gæld som betingelse for at udlevere kundens bil?

JURA Der er ingen tvivl om, at et værksted har ret til at forlange betaling for det arbejde, værkstedet efter aftale har udført og derfor har værkstedet også lov til at nægte at udlevere den reparerede bil til en kunde, som ikke kan eller vil betale.

Der er dog tre betingelser, som skal være opfyldt for at udøve lovlig tilbageholdsret.

Betingelser skal opfyldes
For det første skal der bestå et krav om betaling. For det andet skal værkstedet være i besiddelse af bilen fordi kunden selv frivilligt har afleveret den. For det tredje skal betalingskravet være opstået i forbindelse med, at værkstedet er i besiddelse af bilen.

Hvis kunden ikke mener betingelserne for at holde bilen tilbage er opfyldt, må kunden en tur ned i fogedretten for at få bilen udleveret gennem en fogedforretning.

Der ligger i betingelserne, at værkstedet ikke kan udøve tilbageholdsret for gammel gæld. Det betyder, at værkstedet må udlevere bilen, selv om kunden har en eller flere ubetalte regninger for tidligere værkstedsbesøg, hvis kunden betaler for det aktuelt udførte arbejde.

Dette gælder også selv om den aktuelle regning eksempelvis er på bare 1.000 kr., mens der skyldes 50.000 kr. for en tidligere reparation. Der ligger også i betingelserne, at værkstedet ikke kan tilbageholde andre effekter, end den bil, der aktuelt skal betales for udført arbejde på.

Har kunden fx vinterhjul liggende til opbevaring eller glemt sin telefon i venteområdet, kan værkstedet ikke tilbageholde hverken hjul eller telefon for gæld, der vedrører reparation af bilen.

Udøvelse af tilbageholdsret er en "her- og-nu-aktion". Har værkstedet først frivilligt udleveret bilen uden at modtage betaling, er adgangen til lovlig tilbageholdsret gået tabt. Selv om kunden har lovet at komme med pengene med det samme, vil det være ulovlig selvtægt, hvis værkstedet kører ud og henter bilen igen.

Tilbageholdsretten ophører derimod ikke, såfremt bilen fjernes fra værkstedet mod værkstedets viden og vilje. Værkstedet vil kunne forlange at få bilen tilbageleveret. Hvis bilejeren egenhændigt har foranlediget bilen afhentet uden værkstedets accept, og tilbageholdelsen i øvrigt er lovlig, vil bilejeren gøre sig skyldig i overtrædelse af straffelovens regler om bl.a. skyldnersvig.

Når andre gør krav på udlevering
En særlig problemstilling opstår, hvis der er andre parter i spil; f.eks. fordi bilen er leaset, stillet til rådighed som firmabil eller fordi en bank har pant i bilen.

Helt overordnet er det ikke leasingselskab eller bank, som har bestilt værkstedsarbejdet, men derimod bilens bruger. Det er dermed også bruger, der er værkstedets debitor. Det er bruger, værkstedet har indgået en aftale med, og bruger, der i sidste ende skal betale for det bestilte arbejde.

Manglende evne til at betale værkstedsregningen har ofte følgeskab af manglende evne til at betale leasingydelser eller afdrag på lån. Leasingselskab eller finansieringsselskab kan derfor blive nødt til at ophæve aftalen med leasingtager eller låntager pga. misligholdelse med den løbende betaling.

Hvad sker der så, hvis bilen står på værkstedet med en ubetalt regning. Det er jo leasingselskabets bil og som udgangspunkt skal ældre rettigheder respekteres forud for nyere rettigheder.

Hvis eksempelvis et leasingselskab forlanger bilen udleveret fra værkstedet, selv om leasingtager/brugeren af bilen ikke har betalt for den reparation, han har bestilt, opstår der en kollision mellem ejerens ret til bilen og værkstedets ret til betaling og tilbageholdsret.

Her indtager en lovlig udøvet tilbageholdsret dog en helt særlig stilling, hvis en fjerde betingelse er opfyldt.

I disse tilfælde kan værkstedet nemlig afvise at udlevere bilen til eksempelvis en sælger med ejendomsforbehold uden samtidig betaling, hvis den reparation, der er udført på bilen er ganske uomgængeligt nødvendig for driften af bilen eller at reparationen har været værdiskabende eller værdibevarende for bilen.

Dom fra Vestre Landsret
Er der er tale om en (mindre) reparation, der ikke kan siges at være nødvendig for, at bilen kan køre eller har tilført bilen nogen egentlig merværdi, må værkstedet udlevere bilen til ejer, selv om bruger ikke har betalt for det bestilte arbejde.

En dom fra Vestre Landsret fra 2002 har slået dette fast i en sag om tilbageholdelse af en leasingbil. Dommen fastslog, at værkstedet kun kunne kræve betaling for den værditilvækst, reparationen havde påført køretøjet.

Leasingselskabet kunne altså ikke forlange et leaset køretøj udleveret medmindre selskabet betalte for værditilvæksten. Hvis en sådan betaling ikke dækker værkstedets fulde tilgodehavende, er værkstedet henvist til at kræve det resterende beløb betalt af leasingtager; eventuelt gennem inkasso og fogedret.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109