23948sdkhjf

Hvornår må værkstedet tilbageholde en bil?

| Af Karoline Thomsen | Tip redaktionen om en historie

De fleste kender til ubetalte regninger - men hvornår må værkstedet egentlig stille krav om betaling af gæld som betingelse for at udlevere kundens bil?

JURA Der er ingen tvivl om, at et værksted har ret til at forlange betaling for det arbejde, værkstedet efter aftale har udført og derfor har værkstedet også lov til at nægte at udlevere den reparerede bil til en kunde, som ikke kan eller vil betale.

Der er dog tre betingelser, som skal være opfyldt for at udøve lovlig tilbageholdsret.



Betingelser skal opfyldes
For det første skal der bestå et krav om betaling. For det andet skal værkstedet være i besiddelse af bilen fordi kunden selv frivilligt har afleveret den. For det tredje skal betalingskravet være opstået i forbindelse med, at værkstedet er i besiddelse af bilen.

Hvis kunden ikke mener betingelserne for at holde bilen tilbage er opfyldt, må kunden en tur ned i fogedretten for at få bilen udleveret gennem en fogedforretning.

Der ligger i betingelserne, at værkstedet ikke kan udøve tilbageholdsret for gammel gæld. Det betyder, at værkstedet må udlevere bilen, selv om kunden har en eller flere ubetalte regninger for tidligere værkstedsbesøg, hvis kunden betaler for det aktuelt udførte arbejde.

Dette gælder også selv om den aktuelle regning eksempelvis er på bare 1.000 kr., mens der skyldes 50.000 kr. for en tidligere reparation. Der ligger også i betingelserne, at værkstedet ikke kan tilbageholde andre effekter, end den bil, der aktuelt skal betales for udført arbejde på.

Har kunden fx vinterhjul liggende til opbevaring eller glemt sin telefon i venteområdet, kan værkstedet ikke tilbageholde hverken hjul eller telefon for gæld, der vedrører reparation af bilen.

Udøvelse af tilbageholdsret er en "her- og-nu-aktion". Har værkstedet først frivilligt udleveret bilen uden at modtage betaling, er adgangen til lovlig tilbageholdsret gået tabt. Selv om kunden har lovet at komme med pengene med det samme, vil det være ulovlig selvtægt, hvis værkstedet kører ud og henter bilen igen.

Tilbageholdsretten ophører derimod ikke, såfremt bilen fjernes fra værkstedet mod værkstedets viden og vilje. Værkstedet vil kunne forlange at få bilen tilbageleveret. Hvis bilejeren egenhændigt har foranlediget bilen afhentet uden værkstedets accept, og tilbageholdelsen i øvrigt er lovlig, vil bilejeren gøre sig skyldig i overtrædelse af straffelovens regler om bl.a. skyldnersvig.

Når andre gør krav på udlevering
En særlig problemstilling opstår, hvis der er andre parter i spil; f.eks. fordi bilen er leaset, stillet til rådighed som firmabil eller fordi en bank har pant i bilen.

Helt overordnet er det ikke leasingselskab eller bank, som har bestilt værkstedsarbejdet, men derimod bilens bruger. Det er dermed også bruger, der er værkstedets debitor. Det er bruger, værkstedet har indgået en aftale med, og bruger, der i sidste ende skal betale for det bestilte arbejde.

Manglende evne til at betale værkstedsregningen har ofte følgeskab af manglende evne til at betale leasingydelser eller afdrag på lån. Leasingselskab eller finansieringsselskab kan derfor blive nødt til at ophæve aftalen med leasingtager eller låntager pga. misligholdelse med den løbende betaling.

Hvad sker der så, hvis bilen står på værkstedet med en ubetalt regning. Det er jo leasingselskabets bil og som udgangspunkt skal ældre rettigheder respekteres forud for nyere rettigheder.

Hvis eksempelvis et leasingselskab forlanger bilen udleveret fra værkstedet, selv om leasingtager/brugeren af bilen ikke har betalt for den reparation, han har bestilt, opstår der en kollision mellem ejerens ret til bilen og værkstedets ret til betaling og tilbageholdsret.

Her indtager en lovlig udøvet tilbageholdsret dog en helt særlig stilling, hvis en fjerde betingelse er opfyldt.

I disse tilfælde kan værkstedet nemlig afvise at udlevere bilen til eksempelvis en sælger med ejendomsforbehold uden samtidig betaling, hvis den reparation, der er udført på bilen er ganske uomgængeligt nødvendig for driften af bilen eller at reparationen har været værdiskabende eller værdibevarende for bilen.

Dom fra Vestre Landsret
Er der er tale om en (mindre) reparation, der ikke kan siges at være nødvendig for, at bilen kan køre eller har tilført bilen nogen egentlig merværdi, må værkstedet udlevere bilen til ejer, selv om bruger ikke har betalt for det bestilte arbejde.

En dom fra Vestre Landsret fra 2002 har slået dette fast i en sag om tilbageholdelse af en leasingbil. Dommen fastslog, at værkstedet kun kunne kræve betaling for den værditilvækst, reparationen havde påført køretøjet.

Leasingselskabet kunne altså ikke forlange et leaset køretøj udleveret medmindre selskabet betalte for værditilvæksten. Hvis en sådan betaling ikke dækker værkstedets fulde tilgodehavende, er værkstedet henvist til at kræve det resterende beløb betalt af leasingtager; eventuelt gennem inkasso og fogedret.

Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus 1

Peugeots elektriske 208 bli'r en prisbombe

Hidtil har Renault Zoe været Danmarks billigste elbil. Men fra marts 2020 overtager Peugeots nye elbil, den langt større og mere luksuriøse E-208 den placering. Peugoet er på vej ti at slå bunden ud af elbilernes prisliste.

Her er de nominerede til Auto Awards 2019

Mercedes-Benz og Skorstensgaard løber med flest nomineringer til årets awardshow. Se listen over alle de nominerede i bunden af artiklen.

Plus

Nogle bilsyn overser farlig rust

Fire ud af ti bilejere skipper rustbeskyttelse. Synshallerne har ingen mulighed for at gå bilerne grundigt efter for rust, der øger risikoen for skade ved trafikuheld betragteligt.

Plus

Små værksteder kan også kalibrere

Plus

Top 100 Brancheanalyse 2019
Se listen: Så meget tjener bilimportørerne

Nyhedsbrev

Plus 1

Tallene taler deres eget sprog - det går tilbage for de frie værksteder

En analyse viser udviklingen - at de frie værksteder taber markedsandel. For fem år siden valgte lige ved halvdelen af landets bilister et frit værksted. I dag er tallet 44 procent. Hvad sker der i værkstedernes verden lige nu?

Online Avis Arkiv
Plus

Top 100 Brancheanalyse 2019
Brancheanalyse: De store bilimportører skummer fløden i faldende marked

Plus

Erik S. Rasmussen: Vi skal være skarpere i markedsføringen

Erik S. Rasmussen er direktør i Dansk Bilbrancheråd. Direktøren i de frie værksteders organisation blæser til markedsføring - "vi må misforståelsen om garanti til livs."

Plus

René Lang: Hvert værksted skal selv være aktivt

René Lang er kædechef i au2parts-familien; han slår til lyd for større aktivitet hos værkstederne. Samtidig løfter han sløret for en stor nyhed om serviceaftaler

Fokus på elbiler i finansloven

Finanslovsforhandlingerne fortsætter mandag med fokus på klimaindsats. SF og Enhedslisten har fokus på elbiler.

Toyota presser konkurrenterne på grønne billån

Plus

Jans sidste tur i Corvetten

Det er næsten helt unaturligt at tænke på; men Jan Magnussen har kørt sit sidste løb for Corvette.

Plus

Konkurser i autobranchen i september

Plus

Kæmpe værksted dobler op

AutoCenter København samler sine værksteder på Stamholmen i et enormt værkstedsdomicil på over 5000 kvadratmeter.

Plus

Fusion i automaskinbranchen

JTAC i Gadstrup og J.C. Trykluftcenter i Farum er gået sammen.

Plus

Låst OBD-stik skaber utrygge mekanikere

FTZ Århus tager fat på de frie værksteders udfordrede adgang til at reparere moderne biler.

Plus

Dræber bakterierne i bilen

Værkstedskæde tilbyder udvendig og indvendig antibakteriel coating.

Bilsyn vokser til 27 haller

Nye opkøb bringe tyske Dekra Bilsyn i top 3 i Danmark. Overtager Bilsyn Vest, Bilsyn Nord og Kolding Lokalsyn.

Svensk autoglas-aktør er ikke færdig med at vokse

Ryds Bilglas, som overtog Danglas, fortsætter indtil videre med begge navne.

Plus

Værksted eksploderede - hvem har ansvaret?

En mekaniker kom slemt til skade, og værkstedet blev mødt af et bødekrav. Hvem skal så betale? Jura-klummen har svaret.

Plus

Ni mærkeværksteder til kamp mod Skorstensgaard

En række mærke-bilforhandlere i Skive har startet en kampagne, der skal holde på kunderne efter den frie værkstedskæde Skorstensgaards lokale rabat-markedsføring.

Plus 1

Skorstensgaard maner rygter om fusk i jorden

Den stærkt ekspanderende værkstedskæde bliver beskyldt for at skifte dele i utide og at ændre reservedelspriser på fakturaer.

Hvordan tør Toyota lade være - de har stadig ingen elbil

Verdens største bilfabrik - men de har ingen elbil! Er Toyota med lanceringen af ny hybrid overhalet både udenom og indenom? Toyotas Takashi Uehara, chefingeniør på mærkets nyeste bil, forklarer hvorfor andre - efter Toyotas mening - ikke nødvendigvis er foran, selv om de har en elbil på programmet.

Plus

Weekend-åbent eller ej? Pava lokker med rustbeskyttelse lørdag/søndag

Kunderne kan ofte ikke undvære bilen i hverdagen, og det har fået Pava sprøjtecentret i Farum til at tilbyde weekend- behandling af både privat- og erhvervsbiler. Pava-kæden udvider desuden med to nye centre på Sjælland og på Fyn.

UGENS LEDER ...om de frie værksteders tilbagegang

Plus

Ny i bestyrelsen hos Andersen Biler

Flere kvinder under liften - her gør de noget

Plus

Ny motorvarmer kan sænke CO2-udslip

Plus

Stort opbrud: Bilmærker dør, kapitalfondene går mod bilverdenen

Ny bilvaske-direktør

Plus

Overraskende bytte i dansk motorsport

Ny kædechef for Bosch Car Service

Plus

Top 100 Brancheanalyse 2019
Se tallene: Så meget tjener bilforhandlerne

Nissan udpeger ny chef

Plus

Auto Awards 2019: Fire nye kategorier på vej

Plus

Top 100 Brancheanalyse 2019
Se listen: Så meget tjener de store værksteder

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Paradis for elskere af biler

kykkelikyyy… Sagde dine tappeHANER aldrig

7 løse elmotorer til bremsecalipre

Ingen fordyrende mellemled.

Sådan laver du effektive dækskift

Find den rigtige balance i din jobsøgning

VKST i front for landbrugets CO2 kamp med nyt solcelleanlæg

Undgå dæk-kaos når kulden rammer

Vind hurtig præmie på brugtbilsmesse her i weekenden

Har du styr på din dunk?

Bærearme til Tesla S og X - nu en del af Triscans sortiment

Valvoline App i nyt design

Er du pumpet op til lir med dine pumper?

Udsugning af lodderøg hos Nordic Power Converters

BRUG FOR AT BLIVE VÆRDSAT? - bliv kunde hos os

Brugttest – Mazda MX-5 er den fornuftige sportsvogn

Dansk Procesventilation har færdiggjort central rengøringsløsning/støvsuger til EX-område

Trænger dine fødder og ben til et hvil?

Ernst udstødning, direkte fra Tyskland

College360 modtager stor donation til autolakereruddannelsen

Centralstøvsuger til Skjern Papirfabriks flisfyrede dampkedel-anlæg

Sensorprogrammet er blevet udvidet med MAP-sensorer

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning/filtrering af svejserøg f...

Kender du det der Linke-din?

SurfaceTechnic fortsætter væksten og er stolte over at blive udnævnt til at...

Send til en kollega

0.22