23948sdkhjf

Hvornår må værkstedet tilbageholde en bil?

| Af Karoline Thomsen | Tip redaktionen om en historie

De fleste kender til ubetalte regninger - men hvornår må værkstedet egentlig stille krav om betaling af gæld som betingelse for at udlevere kundens bil?

JURA Der er ingen tvivl om, at et værksted har ret til at forlange betaling for det arbejde, værkstedet efter aftale har udført og derfor har værkstedet også lov til at nægte at udlevere den reparerede bil til en kunde, som ikke kan eller vil betale.

Der er dog tre betingelser, som skal være opfyldt for at udøve lovlig tilbageholdsret.



Betingelser skal opfyldes
For det første skal der bestå et krav om betaling. For det andet skal værkstedet være i besiddelse af bilen fordi kunden selv frivilligt har afleveret den. For det tredje skal betalingskravet være opstået i forbindelse med, at værkstedet er i besiddelse af bilen.

Hvis kunden ikke mener betingelserne for at holde bilen tilbage er opfyldt, må kunden en tur ned i fogedretten for at få bilen udleveret gennem en fogedforretning.

Der ligger i betingelserne, at værkstedet ikke kan udøve tilbageholdsret for gammel gæld. Det betyder, at værkstedet må udlevere bilen, selv om kunden har en eller flere ubetalte regninger for tidligere værkstedsbesøg, hvis kunden betaler for det aktuelt udførte arbejde.

Dette gælder også selv om den aktuelle regning eksempelvis er på bare 1.000 kr., mens der skyldes 50.000 kr. for en tidligere reparation. Der ligger også i betingelserne, at værkstedet ikke kan tilbageholde andre effekter, end den bil, der aktuelt skal betales for udført arbejde på.

Har kunden fx vinterhjul liggende til opbevaring eller glemt sin telefon i venteområdet, kan værkstedet ikke tilbageholde hverken hjul eller telefon for gæld, der vedrører reparation af bilen.

Udøvelse af tilbageholdsret er en "her- og-nu-aktion". Har værkstedet først frivilligt udleveret bilen uden at modtage betaling, er adgangen til lovlig tilbageholdsret gået tabt. Selv om kunden har lovet at komme med pengene med det samme, vil det være ulovlig selvtægt, hvis værkstedet kører ud og henter bilen igen.

Tilbageholdsretten ophører derimod ikke, såfremt bilen fjernes fra værkstedet mod værkstedets viden og vilje. Værkstedet vil kunne forlange at få bilen tilbageleveret. Hvis bilejeren egenhændigt har foranlediget bilen afhentet uden værkstedets accept, og tilbageholdelsen i øvrigt er lovlig, vil bilejeren gøre sig skyldig i overtrædelse af straffelovens regler om bl.a. skyldnersvig.

Når andre gør krav på udlevering
En særlig problemstilling opstår, hvis der er andre parter i spil; f.eks. fordi bilen er leaset, stillet til rådighed som firmabil eller fordi en bank har pant i bilen.

Helt overordnet er det ikke leasingselskab eller bank, som har bestilt værkstedsarbejdet, men derimod bilens bruger. Det er dermed også bruger, der er værkstedets debitor. Det er bruger, værkstedet har indgået en aftale med, og bruger, der i sidste ende skal betale for det bestilte arbejde.

Manglende evne til at betale værkstedsregningen har ofte følgeskab af manglende evne til at betale leasingydelser eller afdrag på lån. Leasingselskab eller finansieringsselskab kan derfor blive nødt til at ophæve aftalen med leasingtager eller låntager pga. misligholdelse med den løbende betaling.

Hvad sker der så, hvis bilen står på værkstedet med en ubetalt regning. Det er jo leasingselskabets bil og som udgangspunkt skal ældre rettigheder respekteres forud for nyere rettigheder.

Hvis eksempelvis et leasingselskab forlanger bilen udleveret fra værkstedet, selv om leasingtager/brugeren af bilen ikke har betalt for den reparation, han har bestilt, opstår der en kollision mellem ejerens ret til bilen og værkstedets ret til betaling og tilbageholdsret.

Her indtager en lovlig udøvet tilbageholdsret dog en helt særlig stilling, hvis en fjerde betingelse er opfyldt.

I disse tilfælde kan værkstedet nemlig afvise at udlevere bilen til eksempelvis en sælger med ejendomsforbehold uden samtidig betaling, hvis den reparation, der er udført på bilen er ganske uomgængeligt nødvendig for driften af bilen eller at reparationen har været værdiskabende eller værdibevarende for bilen.

Dom fra Vestre Landsret
Er der er tale om en (mindre) reparation, der ikke kan siges at være nødvendig for, at bilen kan køre eller har tilført bilen nogen egentlig merværdi, må værkstedet udlevere bilen til ejer, selv om bruger ikke har betalt for det bestilte arbejde.

En dom fra Vestre Landsret fra 2002 har slået dette fast i en sag om tilbageholdelse af en leasingbil. Dommen fastslog, at værkstedet kun kunne kræve betaling for den værditilvækst, reparationen havde påført køretøjet.

Leasingselskabet kunne altså ikke forlange et leaset køretøj udleveret medmindre selskabet betalte for værditilvæksten. Hvis en sådan betaling ikke dækker værkstedets fulde tilgodehavende, er værkstedet henvist til at kræve det resterende beløb betalt af leasingtager; eventuelt gennem inkasso og fogedret.

Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Kan elbilerne blive en god forretning for værkstederne?

Elbiler giver mere skadesarbejde og det åbner for nye muligheder for de frie værksteder.

Plus

Christian Lundgaard sigter mod Formel 1-sæde allerede i 2021

Bilhus satser kun på elbiler

Green Garage i Birkerød vil satse på rådgivning, salg og leasing af biler, der medvirker til den grønne omstilling.

Plus

Bilejere forsikrer sig mod dyre rudeskift

Mere avancerede ruder med kalibrering giver et øget antal kaskoforsikringsdækninger af ruder. Carglass advarer mod brug af alternative ruder ved rudeskift og efterlyser regler imod, hvad firmaet betragter som livsfarlige bilruder.

Elbiler kommer oftere til skade

Tal fra danske forsikringsselskaber viser, at især Tesla-biler er involveret i flere uheld end andre biler.

Nyhedsbrev

8.331 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Toyota: Her er vores udfordringer

Toyota Danmark har fået ny, adm. direktør, estiske Alar Mettson. Motor-magasinet spørger ham, hvordan han ser det danske marked og de udfordringer, det japanske mærke står over for.

Online Avis Arkiv
Plus

BorgWarner køber Delphi for 23 milliarder kroner

De to selskaber vil i fællesskab styrke og udvikle deres kompetencer inden for el-køretøjer.

Plus

Kurser i Autotaks giver kroner

Plus

Ny guide viser farerne ved at lakere el- og hybridbiler

SKAD har udgivet en vejledning til autolakerere i korrekt håndtering af el- og hybridbiler. Uddannelsesudvalget på College 360 skal drøfte lakuddannelse for elbiler.

Plus

Danmark vil være vært for Euroskills

Som et led i strategien for at få flere til at vælge en erhvervsuddannelse søger Danmark om værtsskab for Euroskills 2024.

Plus

Ny EU-lov kan sætte bildanmark i stå

Plus

Stor forskel på krav til malerprodukter

Nogle lakerere kan nøjes med to lag til kant mens andre må bruge tre-lags lakopbygning og udsprøjtning - det afhænger af materialerne.

Plus

Håb om mere fair skadesbetaling

Udskydelse af ændringer i Autotaks skyldes politisk fokus på autolak-branchen, mener AutoBranchen Danmark.

Plus

Renault: Autouncles leadhåndtering betyder alt

Plus

Transformationen af Bilinfo fortsætter

I 2020 bliver den direkte kobling mellem bilkøbernes behov og bilforhandlernes dialog med dem forstærket. Nyt partnerskab i støbeskeen.

Plus

Grossist solgt til finsk selskab

Lavere priser og bredere sortiment bliver konsekvensen af, at SEC Scandinavia A/S har solgt 70 procent af selskabet til finske Relais Group.

Plus

Topmoderne ny Silkeborg-skole klar

College 360 er blevet Europas største og mest moderne skole til autolakere, karrosseriteknikere og personvognsmekanikere. Åbent hus 25. januar.

Audi er årets bilmærke - ifølge ejerne selv

Få styr på afgifterne i salgskontrakten

Plus

Nye direktører- bl.a. hos British MotorGroup, Arne Poulsen og Autogenbrug Svendborg

Plus

Danske firmaer angriber det svenske eftermarked

Nordens største firehjulede fagmesse har netop kørt i Göteborg; en række danske firmaer var med på jagten på en større forretning på den anden side af sundet.

Elbilerne er kommet på museum

Plus

Sjælden anerkendelse til klassisk race

Plus

Ny klasse i dansk motorsport - seneste facts og rygter

TCR-klassen med racerombyggede GTI’er har ikke kørt en meter på dansk asfalt - alligevel står nyheden stærkt allerede her i midtvinteren. Hvad siger sponsorer, og kører klassen i de to byløb?

Plus

Aftaler om digitale servicebøger strømmer ind

UGENS LEDER - ...om de dygtige Skills-drenge og -piger

FTZ tilbyder bedre bilteknisk support

VW-koncernchef: Den klassiske bilfabriks tid er slut

Luft-leverandør godkendt til TecDoc

Plus

Hvornår må man bortvise en medarbejder?

Plus

Ford-forhandler overtages af Bin2Bil

Plus

Bilsalg i ti år: Vindere og tabere i 2010’erne

Plus

TCR i motorsporten - nu med Sylvest og Magnussen

Plus

Lad os lære af norske elbil-udfordringer

UGENS LEDER - ... om de frie værksteders udfordringer

Nu starter DM i Skills

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny Opel Corsa skinner med dieselpower

Teknicar i strategisk samarbejde med digital-servicebook.com

Jaguar E-Pace Anhængertræk nyhed

En DENSORB caddy fuld af overraskelser

No more dust! - ATE Keramiske bremseklodser.

AutoPartner & Digital-servicebook.com indgår samarbejde.

Tillykke til Autohallens Autolak - ny ejer af Nexa MoonWalk!

Nye EU-regler bremser salget af Suzukis charmetrold

Am-Pro ,møtrikspænder 1/2" fra AJ-Engros A/S

Autoplus udvider samarbejdet med Digital-Servicebook.com

Anhængertræk nyhed BMW 1 F40

Den franske familiefest - brugttest af Renault Grand Scénic

Slut med Windows 7! Januarudsalget fortsætter hos Datamarked

Rudeværktøj

Vil du spare penge – så snup en elbil

Har din udkårne også en stemme som en skærebrænder?

Ventilationsmontør – til ventilationsvirksomhed i vækst

Sikkerhedssko i god kvalitet

Servicetekniker – til ventilationsvirksomhed i vækst

Anhængertræk nyhed BMW X4

Dakar 2020 – tyrefægteren vinder igen

8 nye referencer i programmet af ekstra vandpumper

Værktøj-/Topnøglesæt til lave priser.

Kia Niro PHEV MY20 10/19 fast og aftageligt anhængertræk

Supra med fire cylindre – blasfemi eller vejen til køreglæde

Send til en kollega

0.203