23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Ajour med de korte branchenyheder

Nye regler for sprøjtekabiner // Bosch indgår batteri-samarbejde // Opbakning til klip for håndholdt mobil // 50 vil køre miljø-taxaer // Mekaniske nedbrud på bilferien

Nye regler for sprøjtekabiner



Den 1. oktober 2019 træder en ny autoværkstedsbekendtgørelse i kraft, der åbner op for, at der kan ske dispensering fra afstandskravet i § 7 ved etablering af sprøjtekabiner til autolakering, som alene benyttes til pletvise små skader. Det gælder for placering af anlæg på allerede etablerede og anmeldte autoværksteder, samt i forbindelse med anmeldelse af nye autoværksteder. Anlæggets placering skal godkendes af kommunalbestyrelsen og overholde kravene oplistet i § 10, stk. 6 i Miljøbeskyttelsesloven. Endvidere indeholder den nye bekendtgørelse definition af "egnet olieudskiller" samt "pletvise små skader". Bekendtgørelsen kan ses på retsinformation.dk under nyheder for Miljø- og Fødevareministeriet.



Bosch indgår batteri-samarbejde



I dag anvender størstedelen af alle bilproducenter på markedet 48-volt systemer fra Bosch. Nu går Bosch et skridt videre mod at styrke deres position inden for elektromobilitet og starter en langsigtet og strategisk samarbejdsaftale med kinesiske CATL, en af verdens førende virksomheder inden for lithiumbatterier. 48-volt systemer fra Bosch forstærker forbrændingsmotorerne med en elmotor. Elmotoren drives af batteriet, som lades af den energi, der opstår, når bilen bremser - et system, der gør, at bilens brændstofforbrug kan reduceres med op til 15 %. Markedet for 48-volt systemer vokser over hele verden, og efterspørgslen stiger især i Europa og Kina. Bosch regner med, at op mod 20 % af alle nye biler, der sælges i verden i 2025, vil have et 48-volt system integreret i bilen. Bosch oplyser at have en unik position inden for elektromobilitet og med elektriske drivlinjer i mere end en million køretøjer over hele verden. Bosch planlægger at øge sit salg inden for elektromobilitet med fem milliarder euro inden 2025, en tidobling af salget.



Opbakning til klip for håndholdt mobil



Fra tirsdag den 10. september koster det - udover en bøde på 1500 kr. og 500 kr. til Offerfonden - også et klip i kørekortet at benytte håndholdt mobiltelefon, GPS, tablets, computere m.v. under kørslen. Dermed åbner der sig et marked for eftermontering af håndfrie opkoblinger af mobiltelefoner. I befolkningen er der i øvrigt bred opbakning til skærpelsen. I en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har gennemført for Rådet for Sikker Trafik blandt 1.120 personer, svarer næsten otte ud af ti (79 %), at det er meget godt eller godt, at det fremover også kommer til at koste et klip i kørekortet. Kun otte procent synes, at det er meget dårligt eller dårligt. Der er uopmærksomhed involveret i omkring hver tredje dødsulykke i trafikken, oplyser Rådet.



50 vil køre miljø-taxaer



Der er trukket lod om 125 tilladelser til erhvervsmæssig persontransport (EPT), og som noget nyt er der reserveret 50 tilladelser til nulemissionsbiler efter en regelændring og krav fra 1. juli 2019. Færdselsstyrelsen har modtaget ansøgninger fra 2443 virksomheder om 30.817 EPT-tilladelser til nulemissionsbiler og 12.039 EPT-tilladelser til almindelige køretøjer. Der er givet 50 tilladelser til nulemissionsbiler og 75 tilladelser til almindelige køretøjer. Der er udtrukket 25 ansøgninger til ventelisten for nulemissionsbiler og 50 ansøgninger til ventelisten for almindelige køretøjer.







Mekaniske nedbrud på bilferien



Tyskland tegner sig for hele 35 procent af alle sommer-højsæsonens Rødt kort-assistancer til danske bilister uden for landets grænser, melder SOS International. Selv om der har været travlhed på vagtcentralen i sommerferien, har sommeren i år været uden de helt store udsving, og antallet af opkald fra danske bilister i udlandet ligger på niveau med sidste år i samme periode. Efter Tyskland fulgte Sverige og Italien (begge med 9 procent) og Frankrig (8 procent), når det gælder danskernes vejhjælp i sommeren 2019. Halvdelen af alle nedbrud er mekaniske, oplyser SOS. Mekaniske nedbrud stod således for 50 procent (motor, gear, kobling), punktering for 15 procent og batteri for knap 14 procent.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094