23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Ny dansk kongeklasse på vej

... men hvilken? DTC kører sit sidste løb i weekenden den 5. og 6. oktober. Herefter er der frit løb på jagten på en ny kongeklasse i dansk motorsport. Tre forskellige klasser er i spil.

SPONSORSHIP FTZ, au2parts, Mobil, Sonax, Yokohama. En række danske firmaer i vores branche bruger aktivt motorsporten i markedsføringen. De store sponsorater havner i sagens natur i den "store" klasse, hvor interessen virkelig samles - altså i dansk motorsports kongeklasse, der jo i år har vær... - øhh - ja, hvilken klasse har egentlig været den førende i år.



To vil i kor råbe MIG! - nemlig folkene bag DTC, altså FDM Jyllandsringen og folkene bag Super GT, først og fremmest Tom Pedersen, Padborg Park.



Men mange vil sikkert mene, at sandheden er, at der slet ikke har været en kongeklasse i år. I stedet for at have én kongeklasse, forsøgte de to baner at danne to - og mange har nok ment, at det så endte med, at dansk motorsport slet ingen kongeklasse har haft i år.



Om kort tid, den 5. og 6. oktober, køres så det sidste DTC-løb, mens Super GT lukker af en uge senere. Den store forskel er, at DTC-serien med de nuværende amerikanske racere lukker og slukker - og de fleste biler er til salg - mens Super GT udelukkende kører sidste løb i denne sæson. Håbet er herefter, at klassen bliver kongeklasse i 2020.



Men, men, men. Super GT er ikke ene om at gå efter at blive klassen. To andre klasser er i spil, nemlig GT4 og TCR.



GT4 er en klasse for hurtige sportsvogne, der ikke er tunet alverden, mens der er skruet op for køreegenskaberne og sikkerhedens selvfølgelig. Et eksempel er Mercedes-AMG GT og den nye Toyota Supra. Bilerne leder tankerne hen på de store internationale baner, Monza og Nürburgring f.eks., hvor de lidt hurtigere, men meget dyrere GT3-biler kører. GT3 og GT4 ligner hinanden, GT3 er hard core racing,GT4 den nogen lunde betalbare danske motorsport.



TCR er dybest set racer-ombyggede GTI’er. Bilerne ligner i deres udtryk klassen for VM for standardvogne. De to ligner hinanden, de er i nogen grad biler fra de samme fabrikker - men der er altså prisen til forskel.



Bilmærker i TCR er bl.a. Volkswagen med Golf, Honda med Civic og Hyundai med i30.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.141