23948sdkhjf

Årsmøder midt i en omstillingstid

Denne uge holder to af de afgørende organisationer årsmøder, torsdag AutoBranchen Danmark i Vejle og dagen efter, Dansk Bilbrancheråd i Silkeborg. Begge steder er elbilerne højt på dagsordenen

ÅRSMØDER Hvad er det mest brændende emne i bilbranchen lige nu. Der ér vitterligt flere - et par emner er digitaliseringen, motorstyrelsen og den internationale handelskrig. Men ét emne fylder mere end noget andet: Den grønne omstilling og dermed elbilernes kommen.

Det fremgår klart af udmeldingerne fra to af de mest afgørende organisationer i den danske autobranche inden de tos årsmøder, der foregår torsdag og fredag denne uge.

På torsdag den 26. september har AutoBranchen Danmark indbudt sine medlemmer til årsmøde i Vejle. Og dagen efter - fredag den 27. september - er Dansk Bilbrancheråd vært ved sit repræsentantskabsmøde, der holdes på Radisson Blu Hotel i Silkeborg.

Inden årsmødet forklarer organisationens adm. direktør Gitte Seeberg.

- Det overordnede tema på vores årsdag i Vejle handler om at ruste bilforhandlerne til en meget nær fremtid, som kredser om elbiler, den digitale kunderejse og selvfølgelig samarbejdet med Motorstyrelsen og myndighederne på den rejse. Det er også bevæggrunden for de hovedtalere, som kommer.

Tilsvarende er elbilerne på programmet hos Dansk Bilbrancheråd dagen efter i Silkeborg. Som optakt siger rådets direktør Erik S. Rasmussen:

- Regeringens ambitionsniveau i retning af at afskaffe benzin- og dieseldrevne biler er stadig urealistisk højt, men den grønne omstilling er da i gang, ingen tvivl om det.

Samtidig påpeger rådet i sin optakt til mødet, at "... der kører stadig godt tre millioner benzin- og dieselbiler rundt på de danske eje, heraf to en halv million personbiler. Så adskillige år frem vil der være masser af arbejde til Dansk Bilbrancheråds medlemmer. Vi skal selvfølgelig forbedrede os på den elektrificerede fremtid, men det er for tidligt at både ulven kommer."

Hvem vil ikke købe elbiler?

Blandt AutoBranchen Danmarks talere vil især to komme ind på emnet elbiler.

Lars Aagaard, adm. direktør i Dansk Energi, har således funderet over, hvad skal der til for at kunne levere strøm til én million grønne biler i fremtiden? Dansk Energi har undersøgt, hvad det vil kræve.

Men også forfatteren, livsstilseksperten og motorredaktør på magasinet Euroman, Christian Grau, vil komme ind på emnet. Han vil således fortæller hvem, der kører i elbiler i dag - og om fremtiden vil han indkredse, hvem det bliver svært at sælge elbiler til.

Andre brændende emner

De to branchedage kommer imidlertid til også at handle om andet end den grønne omstilling.

Vi glæder os til en dag med et fagligt indhold, der styrker kerneforretningen. Deltagerne bliver klogere på Motorstyrelsens prioriteter og Santanders forventninger til partnerskaber mellem bank og bilforretning, siger Gitte Seeberg og tilføjer:

- Den digitale kunderejse er også vigtig, og derfor holder en ekspert i netop det oplæg med konkret afsæt i salget af biler. I samme ombæring hører deltagerne om bilen som statussymbol i 2019.

Dansk Bilbrancheråd vil også behandle emner som leasingproblematikken, lærlingemanglen, erfagrupper, SoMe og internationalt samarbejde. Og endelig pointerer rådets direktør Erik S. Rasmussen:

- Bilejernes ret til selv at vælge det værksted, hvor de vil have repareret og serviceret deres bil, er under angreb fra flere forsikringsselskabers side og et emne, vi som brancheorganisation har fokus på.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141