23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Danskerne skal lære at elske genbrugsdele

En stor markedsanalyse fra Dansk Autogenbrug over omverdenens syn på genbrugs-bildele skal bruges politisk for blåstempling af genbrugsdele samt overfor forsikringsselskaberne og autobranchen.

ANALYSE Autogenbrugernes formål med at deltage på årets Folkemøde på Bornholm var at gøre opmærksom på, at dansk lovgivning hindrer, at der bruges brugte reservedele. Ifølge registreringsafgiftsloven må udgiften til at reparere trafikskadede biler nemlig ikke gøres op med brugte dele - kun med nye. Og det kan gøre en reparation så dyr, at selv nyere biler må skrottes, anfører autogenbrugerne.

Derfor er brancheforeningen Dansk Autogenbrug, DAG, ved at lægge sidste hånd på en større markedsundersøgelse, der skal afsløre, hvor meget danskerne ved om mulighederne for at efterspørge originale, brugte reservedele, og hvad de synes om tanken. Undersøgelsen tager også temperaturen på værkstedernes og forsikringsbranchens syn på brugte reservedele.

Direktør i DAG, Børge Madsen, forventer sig meget af analysen som et redskab til i højere grad at blåstemple og sælge brugte reservedele. Både lands- og branchepolitisk.

- Såvel i Danmark som i EU arbejdes der på at fremme den cirkulære økonomi. Heri ligger, at vi skal levetidsforlænge og reparere det, vi allerede har brugt naturressourcer på at producere, i stedet for at smide væk og købe nyt. Hver gang en autoreservedel bliver genbrugt, spares miljøet for produktionen af en ny del, og hver gang en bil kan levetidsforlænges, udskydes produktionen af en ny bil. Den historie vil vi gerne fortælle danskerne, siger Børge Madsen.

Øjenåbner med konkurrence

På Folkemødet udvalgte DAG en heldig vinder af et dyrt værktøjssæt - vinderen skulle repræsentere en beretning om brug af bilgenbrugsdele (se anden artikel, red.)

En sådan beretning skal, ifølge Børge Madsen, være en øjenåbner for, at det er miljøvenligt og økonomisk at efterspørge brugte reservedele til sin bil.

Vil besøge Christiansborg

Markedsanalysen, der blev sat i søen i efteråret 2018, er udført af kommunikationsbureauet NectarCph, der også samarbejder med rådgivningsfirmaet og brancheaktøren Automotive360. Analysen skal snarest forelægges DAGs bestyrelse, og derefter ud til offentligheden - herunder Motor-magasinet.

- Det bliver spændende at se, hvordan undersøgelsen bliver modtaget, og hvad forbrugere, værksteder og forsikringsselskaber siger til genbrugsdele og om ophuggerbranchen. Herunder om vores kendskabsgrad, priser, service og tilgængelighed, som vi har arbejdet i flere år på at forbedre og nu kan mærke er blevet markant højnet. Vi vil naturligvis bruge analysen som et stykke værktøj for at skabe mere lydhørhed også på Christiansborg, ligesom vi vil besøge skatte- og miljøministrene samt partiernes finans- og miljøordførere for at forklare, at paragraf 7 stk. 3 - om at skadede biler ikke må gøres op med brugte dele - er uhensigtsmæssigt og forældet, siger Børge Madsen.

Genbrugsdille skal udbredes

Han tilføjer, at DAG har både FDMs og flere brancheforeningers opbakning til sine synspunkter.

- Politikere vil ofte hellere have nye biler på vejene, det vidner også de to småforhøjelser af reparationsgrænsen, der blot svarer til en dyrtidsregulering, om - de bliver ædt af afgiftslettelserne i registreringsafgiften, som har gjort det billigere at købe ny bil og sværere at holde sig under reparationsgrænsen.

- Folk vil gerne være miljøbevidste og købe elbiler, som ofte har lange leveringstider, og derfor giver det mening at kunne holde de ældre biler kørende måske 5-6 år mere med genbrugsdele. Vi vil alle gerne leve op til FNs 17 verdensmål, og danskerne går op i at finde gamle stole, borde og genbrugsnips, samt købe økologiske madvarer. Men når det kommer til bildele, holder miljøfesten ofte op.

Motor-magasinet: Men det er vel en naturlig reaktion, at bilejere så vidt muligt helst vil have nye dele på en skadet bil, og støttes heri af forsikringsbranchen?

- Jeg er sikker på, at forbrugerne ofte hellere ville spare på forsikringspræmien, hvis forsikringsselskaberne lader en gevinst ved genbrug gå videre til forbrugerne. Desværre kæmper vi stadig med et sort image, og når der bliver skrevet i medierne om autogenbrugere, så vises næsten altid fotos af maste biler - ikke de gode reservedele på hylderne. Det skal vores nye undersøgelse gøre op med, siger Børge Madsen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078