23948sdkhjf

Opfordring: Tag til motorshow i Frankfurt

KLUMME: Tag til IAA-messe i Tyskland, som åbner i denne uge. Den nye bil-revolution er lige om hjørnet, og der er acceleration i forandringerne, opfordrer Jens Sørensen i denne klumme.

DEBAT Verdens i mine øjne vigtigste automesse (IAA i Frankfurt) finder i år sted over dagene 12. til 22. september.

Aldrig har det været vigtigere at komme derned. Jeg har allerede reserveret et par dage. Det er nemlig nu, vi vil se (og mærke), hvad der virkelig venter os de næste 3-6 år. Jeg kalder det første fase af den nye bil-revolution. Oveni peger alt i retning af et revolutionerende sceneskift for bilproducenterne. I 2030 vil mindre end 5 procent af den globale bilproduktion foregå i Europa. I dag er tallet cirka 16 procent!

At reparere morgendagens biler bliver ligeledes sværere. Imidlertid vil det at have indsigt, gøre det lettere.

Kigger man på de noget højere investeringer på bilfabrikkerne (både for nuværende og i deres pipelines), vil man opdage tiltagende fokus på udvikling og produktionsomlægninger. De stærkeste (de største med de stærkeste balancer) opererer ydermere med større hensættelser - noget de mindre udbydere har væsentligt mindre af. Dette fortæller en hel del om caution henimod det, som venter. På toppen er meget præget af hemmelighedskræmmerier.

 Her lidt signaler:

 * Hvilke fysiske omlægninger kommer der på bilproducenternes platforme?

 * Hvilke nye finansieringsformer vil skylle indover branchen?

 * Hvor langt vil man gå omkring garanti forhold?

 * Hvilke dele vil falde bort?

 * Hvilke dele vil komme til?

 * Hvilke mærker overlever, og hvilke dør ud?

 * Hvem opkøber hvem?

 * Hvem fusionerer med hvem?

 Disruption i spil

Jo, ordet disruption er sandelig i spil. At andelen af hybrid- og elbiler p.t. er under 1 procent globalt, ved vi alle vil komme til at se anderledes ud om ganske få år. Herunder yderligere industri indikatorer/tiltag/signaler fra tilfældige bilproducenter:

Volvo - primær fokus på elektrificerede biler. Yderligere fokus på gennemgående sikkerhedsforanstaltninger/sikkerhedsudstyr.

BMW - top fokus på selvkørende biler. Yderligere fokus på aerodynamiske påvirkninger + samspil med øvrige udbydere på det rent teknologiske.

Toyota - udpræget fokus på intelligente biler. Ambition om en endnu større branchekonsolidering (med Toyota i førersædet).

Volkswagen - innovation i højsædet. Top fokus på design og bæredygtighed.

 

Vi kunne såmænd trække dem alle frem. Alle står midt i det, som kræves og forventes. Grundet de voldsomme investeringer vil nogle søge endnu tættere sammen samtidig med, at nogle vil blive indskrevet i historiebøgerne som dem, der ikke overlevede.

Jeg glæder mig til årets Frankfurt messe - jeg glæder mig til at, se hvad der venter mine børn og børnebørn - ja, venter de kommende generationer. Nu handler det om “at gå med for ikke at blive kørt over”.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093