23948sdkhjf

Det kinesisk svar på Tesla

Den kinesiske elbilproducent Aiways er nået helt til Danmark med sine to prototyper af en el-SUV.

BILPRODUKTION På Københavns havnekaj på Kalvebod Brygge ud for Hotel Marriott midt i København viste en større skare entusiastiske kinesere onsdag den 28. august en prototype af selskabets nye e-SUV med betegnelsen U5 frem.

På den længste uafbrudte testtur nogensinde for en prototype af en elbil var Aiways kortegen, bestående af to U5 modeller, et par følgebiler og 16 personer, nået til den danske hovedstad. Turen begyndte i Xi’an i Kina den 17. juli og har hidtil bevæget sig gennem blandt andet Rusland, Finland, Sverige og Norge - ad Silkevejen. I alt 12 lande gennemkøres over de 50 dage og 14.200 kilometer for at ende i Frankfurt i forbindelse med IAA messen, som begynder 12. september.



Og turen er hidtil gået fint - uden større nedbrud.

Biler skal sælges online
Aiways blev stiftet i 2017 af Samuel Fu og Gary Gu med det formål at forbinde kunde og bilproducent med den smarteste teknologi og at skabe en mere fleksibel elbil på en noget anderledes platform.

- Vi vil bygge en premiumbil, kunderne har råd til med en åben it-platform, som sætter kunderne i centrum - fra bilsalg til bruger, fastslog den erfarne, tyske automand, Alexander Klose, som står i spidsen for Aiways udenlandske aktiviteter.

Og netop i Europa skal den nye el-SUV sælges fra 2020.

Læs også: Viser den en ny trend? Kunder i kø efter ny elbil

- Vi vil sælge bilerne online direkte til kunderne. Vi vil naturligvis yde support til kunderne, idet bilerne er konstant online med Aiways. Service-intervallet bliver på 100.000 kilometer, og eftermarkedet skal håndteres af én partner i Europa, som vi endnu ikke har valgt, forklarede Alexander Klose.

Super-fabrik
På rekordtid har Aiways bygget et udviklingscenter i Shanghai med 1300 medarbejdere og en topmoderne bilfabrik i det sydlige Kina med en automatiseringsgrad på 87 procent og blot 300 medarbejdere. Fabrikken har pt en kapacitet på 150.000 biler, men kan i fase 2 nå 300.000.

- Men det vil vi først nå om et par år, erkendte Alexander Klose.

Hertil kommer egen, robot-styrede batterifabrik og et udviklingscenter i Ingolstadt i Tyskland.

Læs også: Nu er det lov - ny lov accelererer udviklingen for elbiler

Lettere bil
U5 er på størrelse med Audi Q5, altså lidt større end Hyundai Kona Electric og Kia e-Niro, som man forventer at skulle matche rent prismæssigt.

Der er god plads i kabinen og særdeles god plads på bagsædet.

Drivlinen er udviklet fra bunden i Shanghai ved hjælp af en lang række internationale giganter som Bosch, BorgWarner og BASF.

Elmotoren er placeret ved forakslen og er bygget sammen med kontrolenheden i en kompakt enhed på kun 70 liter, hvilket giver designerne frihed.

Læs også: Lakering af elbiler kan være livsfarligt

Motoren yder 188 hk (140 kW) og et moment på 325 Nm, og kører med op til 16.000 o/min.

Lithium-batteriet er på op til 65 kW, og kan lynlades med samme kapacitet. Det ligger i en ramme af aluminium i stedet for stål, hvilket sparer vægt. Samlet vejer bilen 1,7 ton.

Bilens karrosseri består af 52 procent aluminium og 47,6 procent stål, oplyses det.

Rækkevide opgives til cirka 400 kilometer.

Aiways har planlagt ét eget, centralt værksted til større skader.

Mere om: elbiler | Kina | Tesla
Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (1)
Forsiden lige nu

Debat: Endnu flere lapper på de komplekse bilafgifter

Den nuværende sammensætning af bilafgifter er et kludetæppe af lappeløsninger og bliver stadig mere kompliceret. Finansloven 2020 indeholder yderligere et par bidrag dertil, vurderer Rune Grøndahl, KPMG. Hør hvorfor.

Plus

Begyndelsen til at løse elbilernes batteriproblem

Jeg er syg - hvordan med sygemeldingen

Plus

Trafikofre sikres erstatning i hele EU

Bilister i hele EU sikres erstatning ved uheld i andre EU-lande, selv om forsikringsselskabet går fallit.

Styrelse udsætter selvanmelderfrist

Nyhedsbrev

8.297 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Lønsystemet har fået et ekstra gear

Online Avis Arkiv
Plus

Derfor skal du gemme køresedlerne

Plus

Politiker og ekspert: Stop vejvreden

Danskerne vil af med udstødningen

Plus

Forsikringsselskabet If køber vejhjælp

Plus

Dansk business-eventyr i pickup-trucks

Det danske firma Mountain Top er formentligt Danmarks største eksportsucces i autobranchen - pengepungen bugner og ambitionerne er store.

DBFU’s medlemmer skal sælge Codan-forsikringer

Mere samarbejde: Bilbasen samarbejder med AL Finans

Bilkøberne kan selv tilpasse betingelserne for et billån takket være i et nyt samarbejde mellem Bilbasen og AL Finans.

Lad os få en debat om lakeringsydelser

DEBAT: AutoBranchen Danmark er kritisk ved Forsikring & Pensions monopol på taksering af ydelser på lak og karrosseri, skriver Gitte Seeberg fra AutoBranchen Danmark.

Lakering af elbiler kan være livsfarligt

Dansk Bilbrancheråd efterlyser regler og lovgivning, når det gælder lakering af el- og hybridbiler.

Omrokering hos Nellemann - her blandt de dyreste biler

Plus

Biløkonom-uddannelsen bliver nedlagt

Salgsrådgiver erstatter biløkonom, der udfases som uddannelse - branchen efterspørger studerende med mere tid i virksomheden lyder begrundelsen.

Plus

Handelen kunne ikke gå tilbage - SÅ blev Teslaen dyr

En sælger forsøgte at lade en handel gå tilbage, da det viste sig, at salgsprisen fejlagtigt var angivet uden afgift. Hør hvor man skal passe særligt på.

3 korte fra bilverdenen

B-bilerne rykker

Plus

Ny salgs-uddannelse er i tråd med udviklingen

Magnussen statist i årets sidste F1-løb

Slukøret Magnussen roser holdets kampgejst

Trods god start blev Haas-racerens svagheder nok engang udstillet. ”Man kan lige så godt køre i pit,” lød det fra en skuffet Kevin Magnussen.

Plus

Finanslovsaftale i hus - det betyder det for autobranchen

Afgiftsstigningerne på elbiler annulleres og der indføres fradrag for grønne firmabiler. Regeringen og sine støttepartier er blevet enige om næste års finanslov.

Medlemsboom hos Din Bilpartner

Få en tækkelig værkstedskalender

Plus

Ballade i synsbranchen: Ny EU-regel skaber kaos

UGENS LEDER ... om Formel 1 i flyverskjul

Plus

Konkurser i oktober

Sixt Flexleasing skifter navn

Plus

Biltorvet vil være mediebureau

Plus

Jo dyrere bil, desto flere forsikringer - og gerne med vejhjælp

Plus

Konkurser i autobranchen i september

Plus

Flyt blikket væk fra elbilerne et øjeblik

Plus

Få styr på reglerne for sygedagpenge

Årets GTI kåres

Plus

Et af værkstedernes svære spørgmål: Hvornår er service "OK"?

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Audi A6 + A6 Avant T60 system fra Dansk anhængertræk GDW

Ford Focus med slatten motor er et hit

Fremtidsscenariet for bilproducenter og bilforhandlere

FLEX1ONE Øverst På Skamlen I Sverige

Partikelfilter til eftermontering | Miljøgreb strammes.

Grøn kæmpe-SUV med 700 Nm – Audi Q7 TFSI e quattro

Du må Oluf Sand(e), at det er saltetid

Smart Multi-stige!

Jeep Cherokee Facelift fra Dansk anhængertræk GDW

På langtur i brintbil – er Hyundai Nexo klar til Danmark?

Sæt konkrete mål for dine første 100 dage

Specialist i udstødningssystemer.

ATEX punktudsugning hos nkt Cables

Kia Ceed 5 døre T60 system

e-Up får meget længere rækkevidde og lavere pris

Gå glad i nødbrusebad og syng jubiduæh

Slut med mavefornemmelser - Bilhuset styres med knuste tal

En hyldest til Godzilla – Nissan GT-R fylder 50 år

Tesla: Triscan først med drivakselled og manchetter

Vi Forlænger Tilbuddene Fra FTZ Messen

Skadesdele!

Rebellen har overtaget bilmarkedet

45 år, 35 millioner biler – Golf er yngre end nogensinde

Næsejob til Jaguar F-Type

Kender I den om DENIOS, DENIOS med den røde tud?

Send til en kollega

0.296