23948sdkhjf

Det kinesisk svar på Tesla

Den kinesiske elbilproducent Aiways er nået helt til Danmark med sine to prototyper af en el-SUV.

BILPRODUKTION På Københavns havnekaj på Kalvebod Brygge ud for Hotel Marriott midt i København viste en større skare entusiastiske kinesere onsdag den 28. august en prototype af selskabets nye e-SUV med betegnelsen U5 frem.

På den længste uafbrudte testtur nogensinde for en prototype af en elbil var Aiways kortegen, bestående af to U5 modeller, et par følgebiler og 16 personer, nået til den danske hovedstad. Turen begyndte i Xi’an i Kina den 17. juli og har hidtil bevæget sig gennem blandt andet Rusland, Finland, Sverige og Norge - ad Silkevejen. I alt 12 lande gennemkøres over de 50 dage og 14.200 kilometer for at ende i Frankfurt i forbindelse med IAA messen, som begynder 12. september.

Og turen er hidtil gået fint - uden større nedbrud.

Biler skal sælges online

Aiways blev stiftet i 2017 af Samuel Fu og Gary Gu med det formål at forbinde kunde og bilproducent med den smarteste teknologi og at skabe en mere fleksibel elbil på en noget anderledes platform.

- Vi vil bygge en premiumbil, kunderne har råd til med en åben it-platform, som sætter kunderne i centrum - fra bilsalg til bruger, fastslog den erfarne, tyske automand, Alexander Klose, som står i spidsen for Aiways udenlandske aktiviteter.

Og netop i Europa skal den nye el-SUV sælges fra 2020.

- Vi vil sælge bilerne online direkte til kunderne. Vi vil naturligvis yde support til kunderne, idet bilerne er konstant online med Aiways. Service-intervallet bliver på 100.000 kilometer, og eftermarkedet skal håndteres af én partner i Europa, som vi endnu ikke har valgt, forklarede Alexander Klose.

Super-fabrik

På rekordtid har Aiways bygget et udviklingscenter i Shanghai med 1300 medarbejdere og en topmoderne bilfabrik i det sydlige Kina med en automatiseringsgrad på 87 procent og blot 300 medarbejdere. Fabrikken har pt en kapacitet på 150.000 biler, men kan i fase 2 nå 300.000.

- Men det vil vi først nå om et par år, erkendte Alexander Klose.

Hertil kommer egen, robot-styrede batterifabrik og et udviklingscenter i Ingolstadt i Tyskland.

Lettere bil

U5 er på størrelse med Audi Q5, altså lidt større end Hyundai Kona Electric og Kia e-Niro, som man forventer at skulle matche rent prismæssigt.

Der er god plads i kabinen og særdeles god plads på bagsædet.

Drivlinen er udviklet fra bunden i Shanghai ved hjælp af en lang række internationale giganter som Bosch, BorgWarner og BASF.

Elmotoren er placeret ved forakslen og er bygget sammen med kontrolenheden i en kompakt enhed på kun 70 liter, hvilket giver designerne frihed.

Motoren yder 188 hk (140 kW) og et moment på 325 Nm, og kører med op til 16.000 o/min.

Lithium-batteriet er på op til 65 kW, og kan lynlades med samme kapacitet. Det ligger i en ramme af aluminium i stedet for stål, hvilket sparer vægt. Samlet vejer bilen 1,7 ton.

Bilens karrosseri består af 52 procent aluminium og 47,6 procent stål, oplyses det.

Rækkevide opgives til cirka 400 kilometer.

Aiways har planlagt ét eget, centralt værksted til større skader.

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.203