23948sdkhjf

Biler - dem sælger man da på nettet!

Myter og fakta om internettet som salgskanal. Biltovets Claus Nyboe giver gode råd om nettet som salgsværktøj.

BILSALG - Nærmest siden internettet startede, har man talt om, at internettet ville overtage bilsalget, men min erfaring er, at bilsalg stadig foregår i en fysisk butik. Man er i Danmark som bilkøber stadig meget trænet i, at man kommer i en forretning for at købe sin bil. Sådan siger Claus Walsted Nyboe fra Biltorvet A/S.

Claus Nyboe mener, at hypen om bilsalg på internettet er overdrevet, men understregede til gengæld vigtigheden af at blive dygtigere til at bruge de digitale muligheder til at få kunder i butikken.



Det centrale værktøj er den såkaldte salgstragt, hvor man på hvert trin på vejen ned gennem tragten kan benytte sig af digitale værktøjer som SEO, Facebook, Adwords, Google Analytics og mange andre redskaber.

Læg en plan

Det ser selvsagt især bilforhandlere, der kan drage fordel af værktøjet, og hvordan man som forhandler kan gøre mere for at komme ind i online-kampen om kunderne.

- Hvis man skal kapitalisere på de muligheder, man har her og nu, er det primært digital marketing, man skal kaste sig over. Vi kan gøre en masse på nettet for at skabe kontakt til kunden, siger Claus Nyboe.

Læs også: BorgWarner køber Delphi for 23 milliarder kroner

Han råder til at blive skarpe på den digitale strategi. Lige fra kundens allerførste klik til det endelige bilkøb. Alt for ofte glemmer man nemlig at tænke hele processen igennem. Så får man måske lavet en rigtig sjov annonce, som trækker kunder ind på hjemmesiden, men man har ikke ordentlig gennemtænkt, hvordan man derfra får kunden endnu længere ned i salgstragten og dermed får dem til at dukke fysisk op i butikken for at købe en bil. Eller endnu værre: Man får kunden til at reagere ved for eksempel at maile til butikken, men glemmer at svare på de mails, der kommer. Samtidig understreger han, at det også vigtigt at være præcis på målgruppen. Er det børnefamilien med behov for plads til barnevogn i bilen, man henvender sig til, eller er det pendleren, der bare har brug for en hurtig bil, der kan parkeres?

Del din viden

Claus Nyboe oplyser, at en af de bedste strategier for at blive synlig på internettet, er at dele viden. Jo mere relevant indhold, man lægger på sin hjemmeside eller på blogs, desto længere rykker man nemlig op i internet-søgningerne. Samtidig opbygger man troværdighed, og det er noget af det, kunderne søger.

- Kunderne kan sagtens gennemskue, om du har betalt for at ligge øverst i en søgning. Det klikker man typisk ikke på, men derimod vil man gerne se indhold fra dem, som ligger øverst i den organiske søgning, siger han og fortsætter:

Læs også: Transformationen af Bilinfo fortsætter

- At ligge øverst i en organisk søgning er ubetaleligt. Så når der for eksempel lanceres nye modeller, skal du sørge for at dele viden og indhold om dem. Det er med til at få kunden til at se dig som en troværdig rådgiver.

Mål din effekt

Når man lægger sin online-strategi, skal man huske, at målet i sidste ende er at skaffe leads. Men de skal være billige og omkostningseffektive. Det nytter ikke noget at bruge en masse penge på annoncering, hvis ikke det resulterer i konkret salg i den anden ende.

Derfor råder Claus Nyboe da også til at bruge et værktøj som Google Analytics og Google Ads til at måle effekten af online-indsatsen. Særligt fremhævede han værktøjet In Store Visits, som - hvis man bruger det rigtigt - kan være en præcis måde at måle virkningen af en online-kampagne på.

- At måle klik er spild af tid. Det siger nemlig ikke noget om, hvad du får ud af din indsats. Det gør det til gengæld, hvis du kan måle om din indsats på internettet, har fået kunderne til at gå ind i den fysiske butik. bauer

Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Bilhus satser kun på elbiler

Green Garage i Birkerød vil satse på rådgivning, salg og leasing af biler, der medvirker til den grønne omstilling.

Toyota: Her er vores udfordringer

Toyota Danmark har fået ny, adm. direktør, estiske Alar Mettson. Motor-magasinet spørger ham, hvordan han ser det danske marked og de udfordringer, det japanske mærke står over for.

Plus

BorgWarner køber Delphi for 23 milliarder kroner

De to selskaber vil i fællesskab styrke og udvikle deres kompetencer inden for el-køretøjer.

Plus

Ny EU-lov kan sætte bildanmark i stå

Plus

Transformationen af Bilinfo fortsætter

I 2020 bliver den direkte kobling mellem bilkøbernes behov og bilforhandlernes dialog med dem forstærket. Nyt partnerskab i støbeskeen.

Nyhedsbrev

8.331 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Renault: Autouncles leadhåndtering betyder alt

Online Avis Arkiv

Audi er årets bilmærke - ifølge ejerne selv

Få styr på afgifterne i salgskontrakten

Plus

Nye direktører- bl.a. hos British MotorGroup, Arne Poulsen og Autogenbrug Svendborg

Elbilerne er kommet på museum

Plus

Sjælden anerkendelse til klassisk race

Toyota tilbagekalder millioner af biler med defekte airbags

Ny dieselregning til Daimler

Plus

Usikkerhed om bilafgifter er udsat til november

Plus

Nye direktører hos Carpoint og Vestergaard Biler

Masser af direktørudskiftninger og bestyrelsesrokeringer fra ugens CVR-register.

Stigning i indbrud og tyverier fra biler i København

Plus

Flyvende biler og smarte byer

Fremtiden lå på lur på årets CES-messe i Las Vegas, hvor personbiler bliver til transport og mobilitet, der kører rundt i intelligente byer. Motor-magasinets Allan Bauer rapporterer fra messen.

Milliardbøder på vej til bilproducenterne

Analyse fra konsulentfirmaet PA Consulting viser, at top-bilproducenterne vil blive pålagt bøder på op til 14,5 mia. euro for ikke at leve op til EU’s CO2-emissionsmål

Video
Se den vilde Mercedes AVATR køre

FTZ tilbyder bedre bilteknisk support

VW-koncernchef: Den klassiske bilfabriks tid er slut

Plus

Massefyringer lurer - staten vil hjælpe tysk bilindustri

Plus

Nye tal: De klimabevidste vil købe Tesla og Citroën

Købere af tyske premiumbiler bekymrer sig mindst om klimaet, viser ugens analyse fra Voxmeter.

Plus

Hvornår må man bortvise en medarbejder?

Plus

Ford-forhandler overtages af Bin2Bil

Plus

Godt for elbilerne - two more years på billig strøm

Plus

Når en kunde kræver afgiftspenge tilbage

Plus

Årtiet der gik - 2010-2019
Et solidt tiår med opkøb på stribe

Plus

Derfor skal du gemme køresedlerne

Plus

Politiker og ekspert: Stop vejvreden

Plus

Ny salgs-uddannelse er i tråd med udviklingen

Plus

Unge foretrækker at lease i korte perioder

Applus Bilsyn åbner ny synshal i Jyderup

Medlemsboom hos Din Bilpartner

Jeg er syg - hvordan med sygemeldingen

Plus

Begyndelsen til at løse elbilernes batteriproblem

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny Opel Corsa skinner med dieselpower

Teknicar i strategisk samarbejde med digital-servicebook.com

Jaguar E-Pace Anhængertræk nyhed

En DENSORB caddy fuld af overraskelser

No more dust! - ATE Keramiske bremseklodser.

AutoPartner & Digital-servicebook.com indgår samarbejde.

Tillykke til Autohallens Autolak - ny ejer af Nexa MoonWalk!

Nye EU-regler bremser salget af Suzukis charmetrold

Am-Pro ,møtrikspænder 1/2" fra AJ-Engros A/S

Autoplus udvider samarbejdet med Digital-Servicebook.com

Anhængertræk nyhed BMW 1 F40

Den franske familiefest - brugttest af Renault Grand Scénic

Slut med Windows 7! Januarudsalget fortsætter hos Datamarked

Rudeværktøj

Vil du spare penge – så snup en elbil

Har din udkårne også en stemme som en skærebrænder?

Ventilationsmontør – til ventilationsvirksomhed i vækst

Sikkerhedssko i god kvalitet

Servicetekniker – til ventilationsvirksomhed i vækst

Anhængertræk nyhed BMW X4

Dakar 2020 – tyrefægteren vinder igen

8 nye referencer i programmet af ekstra vandpumper

Værktøj-/Topnøglesæt til lave priser.

Kia Niro PHEV MY20 10/19 fast og aftageligt anhængertræk

Supra med fire cylindre – blasfemi eller vejen til køreglæde

Send til en kollega

0.281