UDVIKLING Nuvel, kvalitetskontrol af reservedele til biler er ofte et spørgsmål om sikkerhed ved kørsel i trafik. Men mange reservedele kunne i princippet blive lavet ude i "baglokalet" hos enhver autovirksomhed, til forholdsvis små penge. De mest fantastiske dele kan efterhånden lade sig gøre at sprøjtestøbe i metal og plast. I jern- og metalindustrien samt i plastindustrien bliver der gjort antræk til at udvikle og indføre avancerede maskiner, der kan sætte produktion af dele i stor skala. Nogle virksomheder med de nye maskiner skal faktisk levere til autoindustrien.
For eksempel kan virksomheden Idé-Pro i Skive nu kalde sig ejer af Nordeuropas største sprøjtestøbemaskine. Maskinen er i løbet af sommeren blevet leveret og installeret og skal bruges til produktion af kofangere, skærme, tankdele, plastvinduer med mere.
Maskinen får en lukkekraft på 4000 tons og kan tage emner op til 41,5 kg - tidligere kunne virksomheden kun producere emner op til 8,5 kg.
Den ikke helt så lille maskine er blevet placeret på virksomhedens nye 18.000 kvadratmeter store produktionshal i Glyngøre tæt på Skive - en hal som tidligere tilhørte Royal Greenland, men som blev en del af Ide Pros produktionsfaciliteter sidste år.
Alle slags metaller
Metalprinteren Creator fra Coherent OR er derimod lille og trak stor opmærksomhed på messen Masentia Machining.
Coherent OR regner med at slå hul i markedet for metalprint herhjemme. Printeren koster nemlig "kun" omkring en million kroner, og så har den et arbejdsområde på 100x100 mm og kan printe i alle slags metaller.
Den første Creator-maskine er endnu ikke solgt, men derimod er de første tilbud ude, fortæller projektleder i Coherents laserafdeling, Søren Moss.
Hjemmestøbt smager af mere
3D print og sprøjtestøbning i metal og plast - snart kan måske enhver virksomhed lave egne reservedele.