23948sdkhjf

Forstå forskellen på ophævelse og tilbagekøb

En autoriseret bilforhandler fik i løbet af sommeren den tvivlsomme fornøjelse at blive omtalt i en landsdækkende avisartikel om en reklamation over en ny bil. Rent juridisk var artiklen dog på et afgørende punkt misvisende.

JURA Sagen drejede sig om en ny bil, som rystede voldsomt, når hastigheden kom over 80 km/t. Sælger forsøgte at afhjælpe fejlen, men måtte sende bilen videre til fabrikken i Tyskland, hvorfra meldingen var, at fejlfinding og reparation kunne forventes i løbet af seks uger. I reparationstiden fik kunden en lånebil stillet til rådighed.

I en landsdækkende avis fremgik det, at kunden ville returnere den defekte nye bil og at det skulle koste kunden 150.000 kroner. Artiklens harmdirrende budskab var dermed, at kunden helt uden skyld stod med et tab på 150.000 kr. ved tilbageleveringen af en mangelfuld bil.



Sagen var imidlertid den, at bilforhandlerens afhjælpningsret ikke var opbrugt og at kunden derfor ikke på daværende tidspunkt havde krav på at ophæve handlen. Kunden havde derfor bedt bilforhandleren om et tilbud på at købe bilen tilbage i stedet for at afvente afhjælpningen. Dette tilbud var afgivet på baggrund af bilens markedspris og deraf opstod de 150.000 kr.

Der er således forskel på, om der er tale om krav på ophævelse eller tale om, at parterne aftaler, at sælger køber bilen tilbage på et tidspunkt eller under forhold, hvor der ikke kan kræves ophævelse.

Ved en ophævelse skal hele købesummen som udgangspunkt tilbagebetales, mens prisen på bilen ved en frivillig aftale om et tilbagekøb er op til parterne at forsøge at nå til enighed om.

Afhjælpning

Læs også: Her er tjeklisten til god og korrekt markedsføring

Efter købeloven skal en mangel afhjælpes inden rimelig tid. Det betyder helt bogstaveligt, at reparationen skal gennemføres inden for en periode, der rummer normal ventetid på værkstedet, fejlsøgning, eventuel bestilling af reservedele, reparation og afprøvning.

Med hensyn til det tidsmæssige forløb antager man, at "rimelig tid" som udgangspunkt er op til nogle uger, men at sælger i nogle tilfælde har mulighed for at bruge længere tid. Det kan f.eks. være tilfældet, hvis der stilles en lånebil til kundens rådighed i reparationstiden, hvis fejlen er svær at identificere, fordi den er periodisk, varen er speciel og kræver særlige reservedele, som er svære at skaffe hjem eller det er nødvendigt at indhente ekstern ekspertbistand.

En bil er et dyrt og teknisk kompliceret produkt. Derfor vil sælger som regel have noget længere tid til at afhjælpe, end hvis der er tale om et billigere forbrugsgode.

Hvis en bil er indleveret til sælger med henblik på afhjælpning (reparation), kan kunden ikke bare fortryde og i stedet kræve, at handlen går tilbage. Dette gælder også i de tilfælde, hvor sælger har forsøgt at reparere samme fejl flere gange. Man kan her sige, at kunden, ved at aflevere bilen til reparation på ny, har accepteret, at sælger endnu en gang får lov til at reparere fejlen. Afhjælpningen skal dog fortsat ske inden rimelig tid.

Læs også: Ny leasingdom åbner for tilbagebetaling

Om "rimelig tid" er en, to, tre måneder eller mere, er der ikke noget entydigt svar på. Også selvom værkstedet har anvendt reparationstiden effektivt, reservedele er i restordre eller fabrikken arbejder på en løsning, løber den rimelige tid ud på et tidspunkt. Det kan derfor anbefales, at bilforhandleren ved udsigten til særlig langvarig reparation selv sætter en frist for afhjælpningen, hvorefter en ophævelse kan gennemføres. Det kan for nogle kunder være tilfredsstillende med en aftalt deadline for afhjælpningen, selvom den er lang, fremfor uvished om reparationstidens længde.

Ophævelse af køb

Hvis en mangel ikke er afhjulpet inden rimelig tid, kan køber ophæve købet. Ved ophævelse skal kunden mod tilbagebetaling af købesummen tilbagelevere den købte bil.

Efter praksis i Ankenævn for biler sker der et fradrag i købesummen for den nytte, køber har haft af bilen i perioden til ophævelsen. Medmindre helt særlige forhold gør sig gældende, beregnes fradraget efter praksis som 0,50 kr. pr. kørt kilometer pr. 100.000 kr. købspris.

Læs også: Udsigt til høje bøder for brud på datasikkerheden

En købspris på 300.000 kr. vil dermed som tommelfingerregel udløse et fradrag på 1,50 kr. pr. kørt km. Købesummens størrelse ved en ophævelse har således ikke noget at gøre med køretøjets aktuelle markedspris.

I sager som denne, hvor bilforhandleren ikke er juridisk forpligtet til at tage en bil tilbage (endnu), kan parterne til enhver tid aftale, at bilforhandleren køber bilen tilbage fra kunden. I så fald er der ikke tale om en ophævelse i købelovens forstand. Det kunne f.eks. være tilfældet, hvis en kunde ikke ønsker at afvente afhjælpning af en mangel.

Prisen aftales i så fald parterne i mellem bl.a. på baggrund af markedsprisen.

Mere om: juraklumme
Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Tjener F1-kørerne mange penge?

... nej, de tjener styrtende mange penge. I hvert fald nogle af dem. Pengene investeres bl.a. i luksuslejligheder, cykelhold og jetfly. Se også Kevins hyre.

Plus

Sælg bilen med et klik

Solgt.com er en ny tjeneste, som nyvognsforhandlernes indkøbforening Techno står bag. Det skal gøre det nemmere for forbrugerne at sælge deres biler. Målet er 10.000 handler i 2020.

Plus

Elon Musk håner konkurrenterne

Plus

Ny direktør hos Sand Jensen Leasing

Forbrugerne husker bedst Citroën og Audi

Reklamerne er med til at danskere lægger mærke til et bestemt bilmærke, viser ugens analyse fra Voxmeter.

Plus

Jyske Finans tilbyder onlineshop til branchen

Den danske finansgigant Jyske Finans lancerer en integreret onlineshop til autoforhandlere og importører.

Nyhedsbrev

Plus

Nissans danske direktør er stoppet

Ralph Gonsalves har forladt Nissan Danmark efter snart syv år som landechef. En efterfølger er på vej.

Online Avis Arkiv
Plus 1

Branchen pålægges flere byrder

Plus

Rygte: Volkswagen vil købe Tesla

Plus

25 Danmarks-nyheder fra Frankfurt

Den internationale biludstilling i Frankfurt kører til og med den kommende søndag - så du kan nå det endnu. Volkswagens ID.3 er den absolutte nyhed; men der er mange flere, adskillige peger direkte på Danmark. Her er oversigten med bl.a. helt nye Corsa.

Plus

Frankfurt ’19: Paradigmeskiftet hos Volkswagen

Volkswagens ID.3. Udstillingen går over i historien, fordi ID.3 kan blive det afgørende gennembrud for elbilen. På standene holder imidlertid også en række "almindelige" nyheder.

Plus

Ny Porsche Taycan - fart så man bli’r helt elektrisk

... men Porsche og dermed Volkswagen Group har ikke overhalet Tesla på de fire vigtigste områder.

Plus

LEDER ...og historien gentager sig

Plus

Tysk onlinehandler til Danmark

Plus

VW-forhandlere i forsikringsaftale med personlighed

Bilforhandlerne samlet i Vass-Point skifter forsikringsselskab. Valget er faldet på Sønderjysk Forsikring takket være deres ekspertise om biler og autobranchen.

Plus

Nissan- og Suzuki-forhandler på nye hænder

Indehaver af H.J. Nielsen Automobiler i Fjerritslev, Claus Nielsen, har afhændet sin bilforretning til to medarbejdere, begge tidligere revisorer.

Plus

Citroën vender stærkt tilbage til Sønderjylland

Als Motor Sønderborg og Rødekro udvider og styrker nu forretningen og bliver Citroën-forhandler fra 1. september.

Plus

Konkurser i august i autobranchen

Plus

Bilsalg: Vindere og tabere i august

Interdan besætter de tre første pladser i augusts bilsalgstal, mens der er et par overraskelser på taberholdet.

Plus

Direktør erkender problemer hos styrelse

Store problemer med it-systemet bag DMR - det digitale motorregister - får direktør Jens Otto Størup fra Motorstyrelsen til at indkalde til krisemøder med leverandøren.

Plus

Grøn skrotpræmie må følge dieselforbud

AutoBranchen Danmark mener, politikerne skal give forbrugerne øget lyst til at skifte ældre dieselbiler ud.

Plus

Ny mand i direktionen for Walker

Plus

Politisk chef stopper

Frank Korsholm har forladt AutoBranchen Danmark.

Plus

Her er tjeklisten til god og korrekt markedsføring

Avis Budget og Ford vil forbinde biler

Plus

Branchen ser frem til den kinesiske konkurrence

LEDER: Tænk på et tal

1

Salget af elbiler skyder op med 98 procent i august

Plus

Branche vil stoppe vanvidskørsel

Plus

Jesper Ratza ind i bestyrelsen hos First Lease

Plus

Museum om fossile brændstoffer åbnet

Plus

Byens Bilpleje ændrer i direktionen

Plus

Glem nu ikke de nyere klassikere

Forstå forskellen på ophævelse og tilbagekøb

Det her gavner kun svindlere

Plus

Ude og inde i autobranchen - uge 33

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Skal udstyret være i orden, skal du vælge DENSORB

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsugeranlæg til produktionshal til frøproduktion

Show Truck, Heavy Metal Tour

Det usynlige kan spænde ben for din nye leder

Er du klar til at gå pro?

Firecylindret Jaguar F-type er et røverkøb der skal prygles

Slip for tungt arbejde med ny hjulløfter

Dansk Procesventilation har færdiggjort punkt- og støvsugning fra posepakkemaskine hos Wewers Mørtel

Er du opmærksom på komplementerende produkter? Vi hjælper dig på vej…

Har du set vores nye katalog for efteråret 2019?

Mød os på HI-messen

Auto IT åbner nye salgsveje for forhandlere

Hvad er STADIG farligere end din svigermor?

Nu også originale Volvo reservedele, direkte fra Tyskland

Har du styr på dine lovpligtige serviceeftersyn?

Brug tid på din nye medarbejder

Opel Astra rammer nyt lavpunkt - gassen er helt nede

ELF: Sponsor for The Distinguished Gentleman's Ride

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af olietåge og svejserøg hos J.E. Pedersen

Kører du som en brækket arm?

Dansk Procesventilation har færdiggjort anlæg til svejserøg, slibestøv og l...

Lambdasonde fejlkoder betyder langt fra altid at lambdasonden er defekt

Kom og mød os på HI-messen 1. – 3. oktober 2019

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning/filtrering af svejserøg, ...

Kan plastik være godt?

Send til en kollega

0.276