23948sdkhjf

Forstå forskellen på ophævelse og tilbagekøb

| Af Karoline Thomsen | Tip redaktionen om en historie

En autoriseret bilforhandler fik i løbet af sommeren den tvivlsomme fornøjelse at blive omtalt i en landsdækkende avisartikel om en reklamation over en ny bil. Rent juridisk var artiklen dog på et afgørende punkt misvisende.

JURA Sagen drejede sig om en ny bil, som rystede voldsomt, når hastigheden kom over 80 km/t. Sælger forsøgte at afhjælpe fejlen, men måtte sende bilen videre til fabrikken i Tyskland, hvorfra meldingen var, at fejlfinding og reparation kunne forventes i løbet af seks uger. I reparationstiden fik kunden en lånebil stillet til rådighed.

I en landsdækkende avis fremgik det, at kunden ville returnere den defekte nye bil og at det skulle koste kunden 150.000 kroner. Artiklens harmdirrende budskab var dermed, at kunden helt uden skyld stod med et tab på 150.000 kr. ved tilbageleveringen af en mangelfuld bil.



Sagen var imidlertid den, at bilforhandlerens afhjælpningsret ikke var opbrugt og at kunden derfor ikke på daværende tidspunkt havde krav på at ophæve handlen. Kunden havde derfor bedt bilforhandleren om et tilbud på at købe bilen tilbage i stedet for at afvente afhjælpningen. Dette tilbud var afgivet på baggrund af bilens markedspris og deraf opstod de 150.000 kr.

Der er således forskel på, om der er tale om krav på ophævelse eller tale om, at parterne aftaler, at sælger køber bilen tilbage på et tidspunkt eller under forhold, hvor der ikke kan kræves ophævelse.

Ved en ophævelse skal hele købesummen som udgangspunkt tilbagebetales, mens prisen på bilen ved en frivillig aftale om et tilbagekøb er op til parterne at forsøge at nå til enighed om.

Afhjælpning

Læs også: Hvornår er en bil købt fuldt ud?

Efter købeloven skal en mangel afhjælpes inden rimelig tid. Det betyder helt bogstaveligt, at reparationen skal gennemføres inden for en periode, der rummer normal ventetid på værkstedet, fejlsøgning, eventuel bestilling af reservedele, reparation og afprøvning.

Med hensyn til det tidsmæssige forløb antager man, at "rimelig tid" som udgangspunkt er op til nogle uger, men at sælger i nogle tilfælde har mulighed for at bruge længere tid. Det kan f.eks. være tilfældet, hvis der stilles en lånebil til kundens rådighed i reparationstiden, hvis fejlen er svær at identificere, fordi den er periodisk, varen er speciel og kræver særlige reservedele, som er svære at skaffe hjem eller det er nødvendigt at indhente ekstern ekspertbistand.

En bil er et dyrt og teknisk kompliceret produkt. Derfor vil sælger som regel have noget længere tid til at afhjælpe, end hvis der er tale om et billigere forbrugsgode.

Hvis en bil er indleveret til sælger med henblik på afhjælpning (reparation), kan kunden ikke bare fortryde og i stedet kræve, at handlen går tilbage. Dette gælder også i de tilfælde, hvor sælger har forsøgt at reparere samme fejl flere gange. Man kan her sige, at kunden, ved at aflevere bilen til reparation på ny, har accepteret, at sælger endnu en gang får lov til at reparere fejlen. Afhjælpningen skal dog fortsat ske inden rimelig tid.

Læs også: Undgå tvangsopløsning af firmaet

Om "rimelig tid" er en, to, tre måneder eller mere, er der ikke noget entydigt svar på. Også selvom værkstedet har anvendt reparationstiden effektivt, reservedele er i restordre eller fabrikken arbejder på en løsning, løber den rimelige tid ud på et tidspunkt. Det kan derfor anbefales, at bilforhandleren ved udsigten til særlig langvarig reparation selv sætter en frist for afhjælpningen, hvorefter en ophævelse kan gennemføres. Det kan for nogle kunder være tilfredsstillende med en aftalt deadline for afhjælpningen, selvom den er lang, fremfor uvished om reparationstidens længde.

Ophævelse af køb

Hvis en mangel ikke er afhjulpet inden rimelig tid, kan køber ophæve købet. Ved ophævelse skal kunden mod tilbagebetaling af købesummen tilbagelevere den købte bil.

Efter praksis i Ankenævn for biler sker der et fradrag i købesummen for den nytte, køber har haft af bilen i perioden til ophævelsen. Medmindre helt særlige forhold gør sig gældende, beregnes fradraget efter praksis som 0,50 kr. pr. kørt kilometer pr. 100.000 kr. købspris.

Læs også: JURA: Pas på med blot at angive "service OK"

En købspris på 300.000 kr. vil dermed som tommelfingerregel udløse et fradrag på 1,50 kr. pr. kørt km. Købesummens størrelse ved en ophævelse har således ikke noget at gøre med køretøjets aktuelle markedspris.

I sager som denne, hvor bilforhandleren ikke er juridisk forpligtet til at tage en bil tilbage (endnu), kan parterne til enhver tid aftale, at bilforhandleren køber bilen tilbage fra kunden. I så fald er der ikke tale om en ophævelse i købelovens forstand. Det kunne f.eks. være tilfældet, hvis en kunde ikke ønsker at afvente afhjælpning af en mangel.

Prisen aftales i så fald parterne i mellem bl.a. på baggrund af markedsprisen.

Mere om: juraklumme
Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Corona-virus lukker adgang til Fiat fabrikker

Plus

Luksusbiler for 50 mio. kr forsvandt inden konkurser

Falke Bilers konkurs viser sig at blive stadigt mere omfattende, og flere kuratorer har mistanke om planlagt svindel, som involverer salg af leasingbiler til udlandet

Plus

Hvornår er en bil købt fuldt ud?

JURAKLUMME: En sag, der gik helt til Højesteret, viser , at det kan være svært at gardere sig mod bedragere - i dette tilfælde; en svigefuld kæreste og en anløben forhandler.

Plus

Udbrydere står bag ny indkøbsforening

Ti opsagte Seat-forhandlere har forladt Vass-Point og dannet Autoleader, som er åben for alle uanset bilmærke.

Toyota hædrer nordjysk forhandler

Novabil i Brønderslev overhaler Louis Lund og STS Biler.

Nyhedsbrev

8.356 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Forhandler tvunget til at stoppe bilsalg langs vejen

Autohuset Fredensborg må fortsætte som værksted. Kommunen vil ikke forny landzonetilladelse. Ejeren er utilfreds med beslutningen.

Online Avis Arkiv
Plus

Storsvindel med leasingbiler fører til konkurs

Efter en række konkurser er en bilforhandler fra Kolding mistænkt for svindel for mindst 50 millioner kroner med luksusbiler

Plus

Nye tal: Bilforhandlere forventer større grønt bilsalg

Undersøgelse konkluderer, at der er udsigt til salg af langt flere grønne biler i 2020 - men ikke nok til at nå milepæl.

Plus

Bilforhandlere forsømmer onlinehandel

Tesla får grønt lys for kæmpefabrik

Forhandlinger om flere ladestandere går i gang

Miljøstrid skaber usikkerhed om Teslas kæmpefabrik ved Berlin

Plus

Sydsjællandsk bilhus udvider og vil fordoble salg

2020 bliver et travlt år præget af vækst med nye bilmærker og nybyggeri hos Henrik Hansen Automobiler i Næstved og Vordingborg. Året byder også på et generationsskifte med glidende overgang.

Plus

Flere konkurser i autobranchen i januar

Plus

Andersen Biler: Vi skal væk fra oldschool bilsalg

Andersen Bilers HR-ansvarlige, Line Andersen, står klar med unge kandidater til den nye servicerådgiver-uddannelse og vil bruge tiltaget aktivt i sin rekruttering.

Plus

Kevin på asfalt i ny racer - inkl. alle data

Årets første testkørsel er i gang. Kevin Magnussen er på asfalt med den nye VF-20 racer - her er den tekniske gennemgang.

Plus

Nissan sætter ny rekord med selvkørende bil

3

Fejlskud fra Motorstyrelsen

Plus

Ny direktør hos Skorstensgaard

Ny i direktionen på Skorstensgaard-værksted - ændringer i ledelsen hos Andersen Motors, Goodyear Danmark og Suzuki Bilimport Danmark.

Plus

Interdan i samarbejde med FCA Capital

Plus

Bilforhandlere tjente tæt på en milliard kroner

De danske bilforhandlere havde et flot 2018, mens importørerne satte indtjeningsrekord, viser ny brancheanalyse.

Plus

Hvor meget salg er der i hjemmesider når alt kommer til alt

Semler med Volkswagen, Skoda og andre mærker er mestre i at sælge biler – men er de også mestre i markedsføring via hjemmesider? Vi undersøger de førende bilmærkers hjemmesider.

Plus

Gigantisk nedtur på vej i bilindustrien

ANALYSE: Den europæiske bilindustri står foran store forandringer, som vil give genlyd i hele branchen - også hos grossister og på værkstederne.

Undgå tvangsopløsning af firmaet

Plus

Lad os nu beholde forbrændingsmotoren

Lukusbilhus udvider på Fyn

Plus

JURA: Pas på med blot at angive "service OK"

Plus

UGENS LEDER - ...om nye penge i elbiler

Få styr på afgifterne i salgskontrakten

Plus

Renault: Autouncles leadhåndtering betyder alt

Plus

Hvornår må man bortvise en medarbejder?

Plus

Ford-forhandler overtages af Bin2Bil

FTZ tilbyder bedre bilteknisk support

VW-koncernchef: Den klassiske bilfabriks tid er slut

Plus

Godt for elbilerne - two more years på billig strøm

Plus

Når en kunde kræver afgiftspenge tilbage

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Har du også fået vand? Løwener giver dig en nem løsning

Udsugning af olietåge og svejserøg hos J.E. Pedersen

metalbåndsav i god kvalitet til lette savopgaver.

Peugeot bygger pickup til tredjeverdenslande

Hyundais nye i20 får Polo til at ryste i bukserne

Skoda fylder 125 år – deler gaver ud til dig

Hvad er farlige kemikaliers største skræk?

Med få skridt kan du gøre en forskel

Dobbelt så stærk, dobbelte lameller for dobbelt styrke

Nem montering af lovligt parvis fjernlys

Skodas elektriske SUV er på vej – navnet bliver Enyaq

Inverter fra SmartVan - Tips og gode råd

Fem billige brugte biler til under 50.000 kroner

Bliver dine kabler, nøgler og dokumenter altid væk?

Forbilleder til fremtidens køkkener

Kombiner 4-hjulsudmåling med ADAS kalibreringsudstyr

Overvejer du at lave en Laudrup?

Det dyre cirkus kan lave penge

To nye akku hotmelt limpistoler

Endelig kan familien være med – BMW 330i Touring

Støvreducerende bremseklodser (rd:z) fra Zimmermann.

Kør-selv-vinterferie – her er de fire bud

Turboladere til hele bilparken!

Oplever du udfordringer med lakering af Mazda 46G Grey?

Hvor langt på literen kører bilen? Forstå bilens fabrikstal

Send til en kollega

0.219