23948sdkhjf

Forstå forskellen på ophævelse og tilbagekøb

| Af Karoline Thomsen | Tip redaktionen om en historie

En autoriseret bilforhandler fik i løbet af sommeren den tvivlsomme fornøjelse at blive omtalt i en landsdækkende avisartikel om en reklamation over en ny bil. Rent juridisk var artiklen dog på et afgørende punkt misvisende.

JURA Sagen drejede sig om en ny bil, som rystede voldsomt, når hastigheden kom over 80 km/t. Sælger forsøgte at afhjælpe fejlen, men måtte sende bilen videre til fabrikken i Tyskland, hvorfra meldingen var, at fejlfinding og reparation kunne forventes i løbet af seks uger. I reparationstiden fik kunden en lånebil stillet til rådighed.

I en landsdækkende avis fremgik det, at kunden ville returnere den defekte nye bil og at det skulle koste kunden 150.000 kroner. Artiklens harmdirrende budskab var dermed, at kunden helt uden skyld stod med et tab på 150.000 kr. ved tilbageleveringen af en mangelfuld bil.



Sagen var imidlertid den, at bilforhandlerens afhjælpningsret ikke var opbrugt og at kunden derfor ikke på daværende tidspunkt havde krav på at ophæve handlen. Kunden havde derfor bedt bilforhandleren om et tilbud på at købe bilen tilbage i stedet for at afvente afhjælpningen. Dette tilbud var afgivet på baggrund af bilens markedspris og deraf opstod de 150.000 kr.

Der er således forskel på, om der er tale om krav på ophævelse eller tale om, at parterne aftaler, at sælger køber bilen tilbage på et tidspunkt eller under forhold, hvor der ikke kan kræves ophævelse.

Ved en ophævelse skal hele købesummen som udgangspunkt tilbagebetales, mens prisen på bilen ved en frivillig aftale om et tilbagekøb er op til parterne at forsøge at nå til enighed om.

Afhjælpning

Læs også: Få styr på reglerne for sygedagpenge

Efter købeloven skal en mangel afhjælpes inden rimelig tid. Det betyder helt bogstaveligt, at reparationen skal gennemføres inden for en periode, der rummer normal ventetid på værkstedet, fejlsøgning, eventuel bestilling af reservedele, reparation og afprøvning.

Med hensyn til det tidsmæssige forløb antager man, at "rimelig tid" som udgangspunkt er op til nogle uger, men at sælger i nogle tilfælde har mulighed for at bruge længere tid. Det kan f.eks. være tilfældet, hvis der stilles en lånebil til kundens rådighed i reparationstiden, hvis fejlen er svær at identificere, fordi den er periodisk, varen er speciel og kræver særlige reservedele, som er svære at skaffe hjem eller det er nødvendigt at indhente ekstern ekspertbistand.

En bil er et dyrt og teknisk kompliceret produkt. Derfor vil sælger som regel have noget længere tid til at afhjælpe, end hvis der er tale om et billigere forbrugsgode.

Hvis en bil er indleveret til sælger med henblik på afhjælpning (reparation), kan kunden ikke bare fortryde og i stedet kræve, at handlen går tilbage. Dette gælder også i de tilfælde, hvor sælger har forsøgt at reparere samme fejl flere gange. Man kan her sige, at kunden, ved at aflevere bilen til reparation på ny, har accepteret, at sælger endnu en gang får lov til at reparere fejlen. Afhjælpningen skal dog fortsat ske inden rimelig tid.

Læs også: JURA: Sådan håndteres kulance-reparationer

Om "rimelig tid" er en, to, tre måneder eller mere, er der ikke noget entydigt svar på. Også selvom værkstedet har anvendt reparationstiden effektivt, reservedele er i restordre eller fabrikken arbejder på en løsning, løber den rimelige tid ud på et tidspunkt. Det kan derfor anbefales, at bilforhandleren ved udsigten til særlig langvarig reparation selv sætter en frist for afhjælpningen, hvorefter en ophævelse kan gennemføres. Det kan for nogle kunder være tilfredsstillende med en aftalt deadline for afhjælpningen, selvom den er lang, fremfor uvished om reparationstidens længde.

Ophævelse af køb

Hvis en mangel ikke er afhjulpet inden rimelig tid, kan køber ophæve købet. Ved ophævelse skal kunden mod tilbagebetaling af købesummen tilbagelevere den købte bil.

Efter praksis i Ankenævn for biler sker der et fradrag i købesummen for den nytte, køber har haft af bilen i perioden til ophævelsen. Medmindre helt særlige forhold gør sig gældende, beregnes fradraget efter praksis som 0,50 kr. pr. kørt kilometer pr. 100.000 kr. købspris.

Læs også: Byttebilen blev dyr for bilforhandler

En købspris på 300.000 kr. vil dermed som tommelfingerregel udløse et fradrag på 1,50 kr. pr. kørt km. Købesummens størrelse ved en ophævelse har således ikke noget at gøre med køretøjets aktuelle markedspris.

I sager som denne, hvor bilforhandleren ikke er juridisk forpligtet til at tage en bil tilbage (endnu), kan parterne til enhver tid aftale, at bilforhandleren køber bilen tilbage fra kunden. I så fald er der ikke tale om en ophævelse i købelovens forstand. Det kunne f.eks. være tilfældet, hvis en kunde ikke ønsker at afvente afhjælpning af en mangel.

Prisen aftales i så fald parterne i mellem bl.a. på baggrund af markedsprisen.

Mere om: juraklumme
Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Ny aktør vil udfordre markedet for opladning

Med Intelligent software vil nystartet Spirii går målrettet efter at dække uopfyldt behov hos bl.a. virksomheder, kommuner, boligforeninger, der skal oplade elbiler.

Derfor har få elbiler anhængertræk

Plus

Vind billetter til Le Mans-film

Der er i dag premiere på bilfilmen 'Le Mans '66' om rivaliseringen mellem Ford Motors og Ferrari. Læs her, hvordan du kan vinde billetter til filmen.

Kunder sad i kø til nyt gigantvarehus

Med over 300 i kø til åbningen og mere end 3000 kunder var det den største åbning i Biltemas historie.

Red Bull gør Albon til permanent Verstappen-makker

Nyhedsbrev

8.295 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Tre nye direktører, der skal have gang i salget

Nye direktører hos Ford, Nissan og Renault; alle tre har ét og samme mål; der skal sælges flere biler, mange flere biler. Analyse plus fem spørgsmål til dem alle tre.

Online Avis Arkiv

Årets GTI kåres

Plus

Prisfald på elbiler - Helårsdæk hitter - Grøn kommune

Plus

Tesla planlægger at bygge fabrik i Tyskland

Tesla-stifteren Elon Musk Tesla sagde tirsdag, at Tesla planlægger at bygge sin næste fabrik i nærheden af ​​Berlin.

Børnefamilier køber mindre biler

En mindre mellemklassebil er den mest populære biltype hos børnefamilierne, viser ugens analyse fra Voxmeter.

Plus

Få styr på reglerne for sygedagpenge

Fart på de brugte biler

Plus

5 spørgsmål - 5 svar Fords Frank Skjærbæk

Den nye Ford-direktør fortsætter sin forgængers overordnede strategi - et af de steder, der skal skrues op, er på salget af varebiler.

Plus

5 spørgsmål - 5 svar Renaults Yana Minenko

Det er et must, at vi skal øge salget af Renault, og når det kommer til Dacia er opgaven først og fremmest af øge kendskabet. Og så skal vi sælge langt flere varebiler.

Danske robotter hjælper Ford

De ældre kører Toyota - de yngre VW

Ugens analyse fra Voxmeter viser sammenhængen mellem alder og bilmærke.

Plus

Fra 2021 kører Formel 1 på lavprofil

Skiftet fra 13- til 18-tommerdæk kan føre dækfabrikker ind i Formel 1

Plus

Luksus bilmærke igen til Danmark

Efter seks års fravær vil Toyota igen sælge biler af sit premiummærke Lexus i Danmark. Ny direktør for firmaet er udpeget.

Plus

Autoværksted med racerfart på

Copenhagen Sports Garage, med bl.a. Jørgen Agergaard, har lavet vinderbiler til motorsport, og leverer specialarbejde til andre værksteder.

Plus

PSA fusionerer med FCA

Franske PSA og italiensk/amerikanske Fiat Chrysler er enige om en fusionsaftale og opretter nyt selskab i et 50-50 aktiebytte.

Plus

Analyse: Hvad vil PSA med FCA?

Giver det mening, hvis Interdan også skal sælge Fiat 500, og er det en fordel for for Semler, at Volkswagen nedjusterer sine forventninger? Motor-magasinet vurderer situationen efter fusionen.

Plus

Nyt leasingværktøj skaber dialog og tryghed

Hos Sand Jensen i Silkeborg har en ny og interaktiv måde at sende leasingtilbud på gjort dialogen med kunderne meget nemmere og øget forståelse og tryghed.

Plus

Fuld fart på pc-skærmen igen

Plus

Sådan får du flere biler på dit værksted

Autobutler har fulgt debatten om faldende markedsandele hos de frie værksteder, fordi bilejere i større grad vælger mærkeværkstederne, skriver Christian Legêne fra værkstedsportalen i denne kommentar.

Plus

Konkurser i autobranchen i september

Plus

Byttebilen blev dyr for bilforhandler

Plus

Pop up: Sælg bilen i storcentret

Plus

Skorstensgaard udvider direktionen

Nissan udpeger ny chef

Plus

Sådan tolkes reglen om beskatning af firmabiler

Plus

Ny i bestyrelsen hos Andersen Biler

Plus

Overraskende bytte i dansk motorsport

Plus

Stort opbrud: Bilmærker dør, kapitalfondene går mod bilverdenen

Plus

Søren D. Madsen ud af direktionen hos Stenhøj

Plus

Leasingselskaber i søgelyset

Plus

Ny formand for Als Motor

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny Maxtrailer !

Stort udvalg af turboladere hos NAP.

Kig forbi til Black Friday og husk lukkedag

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsuger til

Mercedes C400 Stationcar - en næsten for perfekt supermodel

Vores guide til FALCON by DENIOS

Ny Faymonville Multimax !

Drømmer du om at samle al din logistik ét sted?

Mere rummelig og smart – Octavia tilbage i fjerde generation

Sådan fungerer vores parkeringssensortester

Ny kompakt arbejdslampe med unikt SMART GRIP 4-in-1 system

Find os på Productronica 2019

Video af montage af det nye T60 system

Dyser/injektorer og pumper fra NAP.

Biltorvet slår et sving mod at blive et mediebureau

Mercedes-Benz A-Klasse Sedan (type W177) 09/’18

Kan du gætte alle 13 mærker fra den nye bilgigant?

Mangler du en destrueringstank til din kones farlige fælder?

Sådan undgår du Dødens Gab

Den hidsigste hidsigprop – BMW M2 CS

Trolley 3 delt

Toyota Corolla Touring Sports skjult aftageligt anhængertræk

Ergonomi på arbejdspladsen

Skiven der skærer og affaser plastrør i èt og samme snit.

Nye, renoverede og brugte motorer.

Send til en kollega

0.301