23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Billigere biler efterlod et hul i statskassen

Den tidligere regering fik aldrig fuldt finansieret lempelsen af bilafgifterne i 2017. Hullet i statskassen kan være i milliardklassen.

KASSEEFTERSYN Den nye, socialdemokratiske regering står til at skulle samle op på en regning i milliardklassen, som den tidligere regering har efterladt. Regningen stammer fra den politiske aftale om at lempe bilafgifterne fra oktober 2017, hvor VLAK-regeringen og Dansk Folkeparti blev enige om at reducere blandt andet registreringsafgiften på biler. Det skriver Altinget.

De lavere bilafgifter skulle bl.a. finansieres via en såkaldt periodebaseret vejafgift inspireret efter en tysk model. Men den model fik dødsstødet, da EU-Domstolen fandt den tyske model i strid med EU-retten. Det fik FDM til at erklære ambitionen om en dansk vejafgift for død.

Desuden lå der i aftalen fra 2017, at der skulle findes midler til at dække det hul i statskassen, der fremkom ved at danskerne ville købe biler, der kørte længere på literen og derved skæppede mindre i kassen.

Den Økonomiske Råd, anslår, at den ubetalte regning kan løbe op i to milliarder kroner.

- Vi vil føre en ansvarlig økonomisk politik. Så vi vil naturligvis også se denne aftale efter i sømmene, siger skattemininister Morten Bødskov til Altinget.

Hos Venstre anfører skatteordfører Louise Schack Elholm over for Altinget, at det nu er den nye regerings hovedpine at følge op på, hvor pengene skal komme fra.

- Hvis vi havde haft regeringsmagten, ville vi have sat os ned og undersøgt, hvad vi så kan gøre. Men det har vi jo ikke, så det er den nye regering, som må tage det op og se, hvad man så vil gøre ved det, siger hun.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.14