23948sdkhjf

DEBAT: Er klima den nye religion?

| Af Mikael Breiding | Tip redaktionen om en historie

Værkstedsindehaver frygter, at den voksende fokus på klima og CO2-neutralitet vil medføre arbejdsløshed, firmaer der lukker og dermed ikke generer omsætning til fællesskabet.

SYNSPUNKT Jeg bliver faktisk på autobranchens vegne urolig over den udvikling, der sker i øjeblikket både politisk og i den folkelige debat omkring klimaet!

For er klimaet virkelig det nye sort?



Eller prøver mange i virkeligheden bare at "sælge billetter" med budskabet om, at om lidt går verden under?

Det sætter mig i en situation lige nu, at jeg sætter spørgsmålstegn ved nogle ting: Jeg tænker ret tit over hvorfor dinosaurerne døde. De uddøde jo, selv om der den gang ikke var mennesker til at ødelægge klimaet.

Men hvad er egentlig det ideelle klima? Og hvilken type vejr er det rigtige? Det om foråret, sommeren, efteråret eller vinteren ... Er regn, sne eller blæst det rigtige. Eller hvilken temperatur skal der være lig nu?

Den sommer, vi oplever lige nu, er da i min verden den slags sommer, som jeg altid har været vant til: Regn, blæst, sol og varme. Eller også somre, som regnede totalt væk.

Læs også: Seeberg: Sig nej til opgaver

Jeg stod da også ret tit som dreng og ventede på sneen med min nye kælk. Men der kom da slet ikke nogen sne tre år i træk. Ærgerligt, men sådan var det!

Og somrene kunne være lige så ulideligt varme som sidste år, men er det egentlig unormalt?

Lyt en gang til "Sommer gryder" af musikgruppen Shubidua fra 1978:

"Asfalten smelter i varmedis. Og vi drikker majdrik i spandevis af gryder!"

Læs også: Tryg: Usaglige og grundløse beskyldninger

Jeg tænker, at os her i autobranchen bliver nødt til at tænke, mærke efter og sætte spørgsmålstegn, da vi jo gang på gang ramler ind i problemer både med afgifter, nedgang i bilsalg, manglende ordrer og så videre.

Jeg er helt med på, at vi skal tænke miljø, elbiler, afskaffelse af plastik i havene og så videre. Men er vi egentlig ikke ok fornuftige her i dette land omkring dette? Det er vi da!

Jeg tænker, at vi her i branchen skal huske, at intet i denne verden er CO2-neutralt. Hvis man tror det, skal man jo nok til at vågne op til virkeligheden - for den er jo en helt anden!

Så har vi egentlig tænkt over, hvad det kan komme til at koste os ALLE både økonomisk og menneskeligt, hvis vi fortsætter ud ad den sti, vi er på vej ned af nu!

Læs også: Roskilde satser på klimabusser: Vi skal være modige

Handler det egentlig ikke om at tænke fornuftigt, og ikke bare lade os rive med? Det ender jo med vi bliver et A- og et B-hold: "Nå! Du kører bil! Du tager vel ikke flyet på ferie, vel? Spiser du oksekød? Ja, jeg spiser jo kun vegansk!"

Kollektivt selvmord

Man taler politisk om vækst og flere i arbejde. For det er det, vi skal, som det rige samfund vi er. Og vi skal jo blive rigere, siger man. Vi skal have bedre velfærd, minimums-normeringer, bedre ældrevelfærd, og psykiatrien skal have det bedre. Ligesom vi skal have bedre uddannelsesformer.

Og autobranchen, som vi er i, generer jo en del penge til alt dette. Men det kommer så ikke til at ske med alle disse CO2-tiltag. Tværtimod.

Læs også: Værkstedskæde planter træer for at suge CO2

Eller er virkeligheden sådan, nu at man faktisk opfordrer mange os her i autobranchen til kollektivt selvmord? Da vores dage faktisk er talte, sådan som man faktisk ter sig i miljøets navn!

Er man rent faktisk klar over politisk hvad alt dette miljø/CO2-noget kan komme til at koste hele samfundet; både med arbejdsløshed, firmaer, der lukker og dermed ikke generer omsætning til fællesskabet?

Og værst af alt alle dem, der bliver ramt økonomisk med gæld og andre ubehageligheder på grund af uansvarlighed for en branche, som igen skal have på puklen i miljøets og afgifternes navn.

Men ydermere bliver forbrugerne jo også i den grad ramt med deres biler med forbrændingsmotor, biler, der er købt dyrt ind. Hvad med den, og hvad med restgælden? Hvem skal betale den?

Læs også: SKAD: Tryg koster arbejdspladser

Og har alle egentlig råd til dette elshow?

Se bare 1. januar, når elafgiften her i Danmark stiger fra 0,04 kr. til 0,88 kr. pr kwh. Har man husket det?

Og se nu Sverige. Ja, der sætter man så strømmen op med 60-80 procent, for der er ikke penge til at udvide nettet. Det kunne jo lige så godt ske her, for hvor skal pengene komme fra?

Er vi sikre på økonomisk ansvarlighed fra den nyvalgte regering, som skal lede dette land?

Kan det overhovedet lade sig gøre at lave vækst uden produktion af CO2?

Bilfabrikanterne har jo virkeligt gjort meget for at imødekomme nedsættelse af CO2-udslip, forurening med videre ved at lave nye motorer, elbiler og hybrid, som jo er skridtet i den rigtige retning!

Men hvad sker der, hvis man politisk fortsætter med at banke autobranchen i hovedet med roadpricing, afgifter og tiltag i den ene og anden retning?

Er det fremmende for vores branche, bilejerne, samt den del, der hedder hobby, som faktisk også generer indtægter. Har vi egentlig råd til dette?

Er der nogen, der får lyst til at starte forretning eller foretage generationsskifte i denne branche? Jeg er ret sikker på, at det ikke bliver tilfældet!

Jeg må hellere fraråde min egen søn at tænke i de baner, så jeg står måske lige pludselig med noget, der er 0 kr. værd.

Er man virkelig politisk i gang med at slå virksomhederne og ejerne ihjel i lille Danmark? Jeg frygter det!

Mikael Breiding er indehaver af
værkstedet MB Motor i Græsted

Mere om: debatindlæg | klima
Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Katastrofal afslutning sender Magnussen på sidstepladsen

Plus

Ny kritik af Motorstyrelsen

Bilforhandlere er også ramt af de tekniske problemer hos udskældt styrelse.

Plus

Tesla slår Porsche på Nürburgringen

Plus

To røverhistorier - to forsider

Auto IT åbner nye salgs-veje for bilforhandlere

Med nyt værktøj kan forhandleren ramme de kunder, som er interesseret i netop den type bil, forhandleren vil sælge.

Plus

Nissans danske direktør er stoppet

Ralph Gonsalves har forladt Nissan Danmark efter snart syv år som landechef. En efterfølger er på vej.

Nyhedsbrev

Biler - dem sælger man da på nettet!

Online Avis Arkiv
Plus

Tjener F1-kørerne mange penge?

... nej, de tjener styrtende mange penge. I hvert fald nogle af dem. Pengene investeres bl.a. i luksuslejligheder, cykelhold og jetfly. Se også Kevins hyre.

Plus

Sælg bilen med et klik

Solgt.com er en ny tjeneste, som nyvognsforhandlernes indkøbforening Techno står bag. Det skal gøre det nemmere for forbrugerne at sælge deres biler. Målet er 10.000 handler i 2020.

Forbrugerne husker bedst Citroën og Audi

Reklamerne er med til at danskere lægger mærke til et bestemt bilmærke, viser ugens analyse fra Voxmeter.

Plus

Jyske Finans tilbyder onlineshop til branchen

Den danske finansgigant Jyske Finans lancerer en integreret onlineshop til autoforhandlere og importører.

Plus 1

UGENS LEDER - om motorstyrelsens problemer

Plus

Ny direktør hos Sand Jensen Leasing

Plus

Ny dansk kongeklasse på vej

... men hvilken? DTC kører sit sidste løb i weekenden den 5. og 6. oktober. Herefter er der frit løb på jagten på en ny kongeklasse i dansk motorsport. Tre forskellige klasser er i spil.

Plus

Elon Musk håner konkurrenterne

Plus 1

Branchen pålægges flere byrder

Plus

Rygte: Volkswagen vil købe Tesla

Plus

25 Danmarks-nyheder fra Frankfurt

Den internationale biludstilling i Frankfurt kører til og med den kommende søndag - så du kan nå det endnu. Volkswagens ID.3 er den absolutte nyhed; men der er mange flere, adskillige peger direkte på Danmark. Her er oversigten med bl.a. helt nye Corsa.

Plus

Frankfurt ’19: Paradigmeskiftet hos Volkswagen

Volkswagens ID.3. Udstillingen går over i historien, fordi ID.3 kan blive det afgørende gennembrud for elbilen. På standene holder imidlertid også en række "almindelige" nyheder.

Plus

LEDER ...og historien gentager sig

Plus

Ny Porsche Taycan - fart så man bli’r helt elektrisk

... men Porsche og dermed Volkswagen Group har ikke overhalet Tesla på de fire vigtigste områder.

Plus

Nissan- og Suzuki-forhandler på nye hænder

Indehaver af H.J. Nielsen Automobiler i Fjerritslev, Claus Nielsen, har afhændet sin bilforretning til to medarbejdere, begge tidligere revisorer.

Plus

Konkurser i august i autobranchen

Plus

VW-forhandlere i forsikringsaftale med personlighed

Bilforhandlerne samlet i Vass-Point skifter forsikringsselskab. Valget er faldet på Sønderjysk Forsikring takket være deres ekspertise om biler og autobranchen.

Plus

Ny mand i direktionen for Walker

Plus

Her er tjeklisten til god og korrekt markedsføring

Avis Budget og Ford vil forbinde biler

Plus

Branchen ser frem til den kinesiske konkurrence

1

Salget af elbiler skyder op med 98 procent i august

LEDER: Tænk på et tal

Plus

Branche vil stoppe vanvidskørsel

Plus

Jesper Ratza ind i bestyrelsen hos First Lease

Plus

Byens Bilpleje ændrer i direktionen

Plus

Museum om fossile brændstoffer åbnet

Plus

Glem nu ikke de nyere klassikere

Forstå forskellen på ophævelse og tilbagekøb

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Skal udstyret være i orden, skal du vælge DENSORB

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsugeranlæg til produktionshal til frøproduktion

Show Truck, Heavy Metal Tour

Det usynlige kan spænde ben for din nye leder

Er du klar til at gå pro?

Firecylindret Jaguar F-type er et røverkøb der skal prygles

Slip for tungt arbejde med ny hjulløfter

Dansk Procesventilation har færdiggjort punkt- og støvsugning fra posepakkemaskine hos Wewers Mørtel

Er du opmærksom på komplementerende produkter? Vi hjælper dig på vej…

Har du set vores nye katalog for efteråret 2019?

Mød os på HI-messen

Auto IT åbner nye salgsveje for forhandlere

Hvad er STADIG farligere end din svigermor?

Nu også originale Volvo reservedele, direkte fra Tyskland

Har du styr på dine lovpligtige serviceeftersyn?

Brug tid på din nye medarbejder

Opel Astra rammer nyt lavpunkt - gassen er helt nede

ELF: Sponsor for The Distinguished Gentleman's Ride

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af olietåge og svejserøg hos J.E. Pedersen

Kører du som en brækket arm?

Dansk Procesventilation har færdiggjort anlæg til svejserøg, slibestøv og l...

Lambdasonde fejlkoder betyder langt fra altid at lambdasonden er defekt

Kom og mød os på HI-messen 1. – 3. oktober 2019

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning/filtrering af svejserøg, ...

Kan plastik være godt?

Send til en kollega

0.244