23948sdkhjf

DEBAT: Er klima den nye religion?

| Af Mikael Breiding | Tip redaktionen om en historie

Værkstedsindehaver frygter, at den voksende fokus på klima og CO2-neutralitet vil medføre arbejdsløshed, firmaer der lukker og dermed ikke generer omsætning til fællesskabet.

SYNSPUNKT Jeg bliver faktisk på autobranchens vegne urolig over den udvikling, der sker i øjeblikket både politisk og i den folkelige debat omkring klimaet!

For er klimaet virkelig det nye sort?



Eller prøver mange i virkeligheden bare at "sælge billetter" med budskabet om, at om lidt går verden under?

Det sætter mig i en situation lige nu, at jeg sætter spørgsmålstegn ved nogle ting: Jeg tænker ret tit over hvorfor dinosaurerne døde. De uddøde jo, selv om der den gang ikke var mennesker til at ødelægge klimaet.

Men hvad er egentlig det ideelle klima? Og hvilken type vejr er det rigtige? Det om foråret, sommeren, efteråret eller vinteren ... Er regn, sne eller blæst det rigtige. Eller hvilken temperatur skal der være lig nu?

Den sommer, vi oplever lige nu, er da i min verden den slags sommer, som jeg altid har været vant til: Regn, blæst, sol og varme. Eller også somre, som regnede totalt væk.

Læs også: Værkstedskæde planter træer for at suge CO2

Jeg stod da også ret tit som dreng og ventede på sneen med min nye kælk. Men der kom da slet ikke nogen sne tre år i træk. Ærgerligt, men sådan var det!

Og somrene kunne være lige så ulideligt varme som sidste år, men er det egentlig unormalt?

Lyt en gang til "Sommer gryder" af musikgruppen Shubidua fra 1978:

"Asfalten smelter i varmedis. Og vi drikker majdrik i spandevis af gryder!"

Læs også: SKAD: Tryg koster arbejdspladser

Jeg tænker, at os her i autobranchen bliver nødt til at tænke, mærke efter og sætte spørgsmålstegn, da vi jo gang på gang ramler ind i problemer både med afgifter, nedgang i bilsalg, manglende ordrer og så videre.

Jeg er helt med på, at vi skal tænke miljø, elbiler, afskaffelse af plastik i havene og så videre. Men er vi egentlig ikke ok fornuftige her i dette land omkring dette? Det er vi da!

Jeg tænker, at vi her i branchen skal huske, at intet i denne verden er CO2-neutralt. Hvis man tror det, skal man jo nok til at vågne op til virkeligheden - for den er jo en helt anden!

Så har vi egentlig tænkt over, hvad det kan komme til at koste os ALLE både økonomisk og menneskeligt, hvis vi fortsætter ud ad den sti, vi er på vej ned af nu!

Læs også: Tryg: Usaglige og grundløse beskyldninger

Handler det egentlig ikke om at tænke fornuftigt, og ikke bare lade os rive med? Det ender jo med vi bliver et A- og et B-hold: "Nå! Du kører bil! Du tager vel ikke flyet på ferie, vel? Spiser du oksekød? Ja, jeg spiser jo kun vegansk!"

Kollektivt selvmord

Man taler politisk om vækst og flere i arbejde. For det er det, vi skal, som det rige samfund vi er. Og vi skal jo blive rigere, siger man. Vi skal have bedre velfærd, minimums-normeringer, bedre ældrevelfærd, og psykiatrien skal have det bedre. Ligesom vi skal have bedre uddannelsesformer.

Og autobranchen, som vi er i, generer jo en del penge til alt dette. Men det kommer så ikke til at ske med alle disse CO2-tiltag. Tværtimod.

Læs også: Roskilde satser på klimabusser: Vi skal være modige

Eller er virkeligheden sådan, nu at man faktisk opfordrer mange os her i autobranchen til kollektivt selvmord? Da vores dage faktisk er talte, sådan som man faktisk ter sig i miljøets navn!

Er man rent faktisk klar over politisk hvad alt dette miljø/CO2-noget kan komme til at koste hele samfundet; både med arbejdsløshed, firmaer, der lukker og dermed ikke generer omsætning til fællesskabet?

Og værst af alt alle dem, der bliver ramt økonomisk med gæld og andre ubehageligheder på grund af uansvarlighed for en branche, som igen skal have på puklen i miljøets og afgifternes navn.

Men ydermere bliver forbrugerne jo også i den grad ramt med deres biler med forbrændingsmotor, biler, der er købt dyrt ind. Hvad med den, og hvad med restgælden? Hvem skal betale den?

Læs også: Seeberg: Sig nej til opgaver

Og har alle egentlig råd til dette elshow?

Se bare 1. januar, når elafgiften her i Danmark stiger fra 0,04 kr. til 0,88 kr. pr kwh. Har man husket det?

Og se nu Sverige. Ja, der sætter man så strømmen op med 60-80 procent, for der er ikke penge til at udvide nettet. Det kunne jo lige så godt ske her, for hvor skal pengene komme fra?

Er vi sikre på økonomisk ansvarlighed fra den nyvalgte regering, som skal lede dette land?

Kan det overhovedet lade sig gøre at lave vækst uden produktion af CO2?

Bilfabrikanterne har jo virkeligt gjort meget for at imødekomme nedsættelse af CO2-udslip, forurening med videre ved at lave nye motorer, elbiler og hybrid, som jo er skridtet i den rigtige retning!

Men hvad sker der, hvis man politisk fortsætter med at banke autobranchen i hovedet med roadpricing, afgifter og tiltag i den ene og anden retning?

Er det fremmende for vores branche, bilejerne, samt den del, der hedder hobby, som faktisk også generer indtægter. Har vi egentlig råd til dette?

Er der nogen, der får lyst til at starte forretning eller foretage generationsskifte i denne branche? Jeg er ret sikker på, at det ikke bliver tilfældet!

Jeg må hellere fraråde min egen søn at tænke i de baner, så jeg står måske lige pludselig med noget, der er 0 kr. værd.

Er man virkelig politisk i gang med at slå virksomhederne og ejerne ihjel i lille Danmark? Jeg frygter det!

Mikael Breiding er indehaver af
værkstedet MB Motor i Græsted

Mere om: debatindlæg | klima
Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Debat: Endnu flere lapper på de komplekse bilafgifter

Den nuværende sammensætning af bilafgifter er et kludetæppe af lappeløsninger og bliver stadig mere kompliceret. Finansloven 2020 indeholder yderligere et par bidrag dertil, vurderer Rune Grøndahl, KPMG. Hør hvorfor.

Plus

Begyndelsen til at løse elbilernes batteriproblem

Jeg er syg - hvordan med sygemeldingen

Plus

Trafikofre sikres erstatning i hele EU

Bilister i hele EU sikres erstatning ved uheld i andre EU-lande, selv om forsikringsselskabet går fallit.

Lønsystemet har fået et ekstra gear

Nyhedsbrev

8.297 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Styrelse udsætter selvanmelderfrist

Online Avis Arkiv
Plus

Derfor skal du gemme køresedlerne

Plus

Politiker og ekspert: Stop vejvreden

Danskerne vil af med udstødningen

Plus

Dansk business-eventyr i pickup-trucks

Det danske firma Mountain Top er formentligt Danmarks største eksportsucces i autobranchen - pengepungen bugner og ambitionerne er store.

Plus

Forsikringsselskabet If køber vejhjælp

DBFU’s medlemmer skal sælge Codan-forsikringer

Mere samarbejde: Bilbasen samarbejder med AL Finans

Bilkøberne kan selv tilpasse betingelserne for et billån takket være i et nyt samarbejde mellem Bilbasen og AL Finans.

Lad os få en debat om lakeringsydelser

DEBAT: AutoBranchen Danmark er kritisk ved Forsikring & Pensions monopol på taksering af ydelser på lak og karrosseri, skriver Gitte Seeberg fra AutoBranchen Danmark.

Lakering af elbiler kan være livsfarligt

Dansk Bilbrancheråd efterlyser regler og lovgivning, når det gælder lakering af el- og hybridbiler.

Omrokering hos Nellemann - her blandt de dyreste biler

Plus

Biløkonom-uddannelsen bliver nedlagt

Salgsrådgiver erstatter biløkonom, der udfases som uddannelse - branchen efterspørger studerende med mere tid i virksomheden lyder begrundelsen.

Plus

Handelen kunne ikke gå tilbage - SÅ blev Teslaen dyr

En sælger forsøgte at lade en handel gå tilbage, da det viste sig, at salgsprisen fejlagtigt var angivet uden afgift. Hør hvor man skal passe særligt på.

3 korte fra bilverdenen

B-bilerne rykker

Plus

Ny salgs-uddannelse er i tråd med udviklingen

Magnussen statist i årets sidste F1-løb

Slukøret Magnussen roser holdets kampgejst

Trods god start blev Haas-racerens svagheder nok engang udstillet. ”Man kan lige så godt køre i pit,” lød det fra en skuffet Kevin Magnussen.

Plus

Finanslovsaftale i hus - det betyder det for autobranchen

Afgiftsstigningerne på elbiler annulleres og der indføres fradrag for grønne firmabiler. Regeringen og sine støttepartier er blevet enige om næste års finanslov.

Medlemsboom hos Din Bilpartner

Få en tækkelig værkstedskalender

Plus

Ballade i synsbranchen: Ny EU-regel skaber kaos

UGENS LEDER ... om Formel 1 i flyverskjul

Plus

Konkurser i oktober

Sixt Flexleasing skifter navn

Plus

Biltorvet vil være mediebureau

Plus

Jo dyrere bil, desto flere forsikringer - og gerne med vejhjælp

Plus

Konkurser i autobranchen i september

Plus

Flyt blikket væk fra elbilerne et øjeblik

Plus

Få styr på reglerne for sygedagpenge

Årets GTI kåres

Plus

Et af værkstedernes svære spørgmål: Hvornår er service "OK"?

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Audi A6 + A6 Avant T60 system fra Dansk anhængertræk GDW

Ford Focus med slatten motor er et hit

Fremtidsscenariet for bilproducenter og bilforhandlere

FLEX1ONE Øverst På Skamlen I Sverige

Partikelfilter til eftermontering | Miljøgreb strammes.

Grøn kæmpe-SUV med 700 Nm – Audi Q7 TFSI e quattro

Du må Oluf Sand(e), at det er saltetid

Smart Multi-stige!

Jeep Cherokee Facelift fra Dansk anhængertræk GDW

På langtur i brintbil – er Hyundai Nexo klar til Danmark?

Sæt konkrete mål for dine første 100 dage

Specialist i udstødningssystemer.

ATEX punktudsugning hos nkt Cables

Kia Ceed 5 døre T60 system

e-Up får meget længere rækkevidde og lavere pris

Gå glad i nødbrusebad og syng jubiduæh

Slut med mavefornemmelser - Bilhuset styres med knuste tal

En hyldest til Godzilla – Nissan GT-R fylder 50 år

Tesla: Triscan først med drivakselled og manchetter

Vi Forlænger Tilbuddene Fra FTZ Messen

Skadesdele!

Rebellen har overtaget bilmarkedet

45 år, 35 millioner biler – Golf er yngre end nogensinde

Næsejob til Jaguar F-Type

Kender I den om DENIOS, DENIOS med den røde tud?

Send til en kollega

0.237