23948sdkhjf

To bilgiganter dropper hybridbilen

VW og GM vil koncentrere sig om elbiler – Toyota og Ford holder ved hybridbilerne.

BILPRODUKTION Selv om en del bilejere gerne vil kunne koble en tungere trailer på krogen, så dropper tyske Volkswagen og amerikanske General Motors hybridbilen for fremover kun at fokusere på elbiler. Det skriver Berlingske på baggrund af meldinger i Wall Street Journal.

Kun de færreste elbiler kan i dag trække en campingvogn eller hestetrailer. Alligevel mener de to bilgiganter, at hybridbilen har udspillet sin rolle som bro mellem biler med forbrændingsmotor og elbiler.

General Motors, der blandt andet står bag mærker som Chevrolet, Buick og Cadillac, planlægger at lancere 20 nye elbiler på verdensplan i løbet af de næste fire år. Og VW ligeså. Begge ønsker at opnå en førerposition i kapløbet om at komme øverst på elbil-skamlen, når analysefirmaerne om få år skal kåre vindere i bedste salg af elbiler i stor målestok.

I et nyligt interview har GM-direktør Mark Reuss give udtryk for, at han helst vil bruge en doller, der skal investeres, i elbiler frem for hybridbiler – for vi ved alle, at elbiler er vejen frem, hurtigere og bedre end andet og andre, udtaler han

Hos Volkswagen lyder samme toner.

- Vi foretrækker at gå all-in på, hvor markedet er på vej hen i modsætning til at begrænse os selv til hybridbiler, har Volkswagens direktør i USA, Scott Keogh, udtalt til Wall Street Journal.

De to andre bil-giganter, Toyota og Ford, drejer imidlertid rattet delvist den anden vej i deres strategi. De tror stadig på hybridbilen som en blød overgang for de forbrugere, der endnu ikke er klar til en fuldstændig elektrisk bil.

Ford planlægger at udvide sin serie af hybridbiler og arbejder blandt andet på en hybridversion af den voldsomt store, megasælgende og brændstofslugende pickup Ford F-150 for at forbedre brændstoføkonomien. Elbiler skal dog på hylderne hos også Ford på længere sigt.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.266