23948sdkhjf

Ny Supra de gjorde det sgu

Kan en bilfabrik komme godt fra at forny et af de store ikoner, som f.eks. Toyotas Supra. Rygtet har længe hvisket, at en ny Supra var på vej og sidst på sommeren er den her. Efter at de første kilometer er løbet ind under frontspoilerne er dommen klar: De gjorde det sgu.

SOMMERSPORTSVOGN Kan man forny Coca Cola-flasken?

Alle i reklamebranchen har vedtaget, at det kan ikke lade sig gøre. Hvis noget i hele verden er fastlåst i sin sjæl er det netop den ottetalsformede sodavandsflaske.

Vi er ikke h e l t i samme liga. Men derhenad. Der er nogle biler, der er så meget markante, at en fornyelse næppe er mulig. Se hvordan det kan gå: Volkswagen forsøgte at genoplive Boblen fra ’60’erne. Nutidens Bobel er ude at produktion. BMW har jo genoplivet Mini’en. Nutids-Mini er stadig i produktion, men den en rigtig Mini er den jo slet ikke.

Men det skræmmer ikke Toyota. Nu tager japanerne et elsket navn frem. Supra. Toyota Supra. Bil med rødder tilbage til ’60’er-bilen Toyota 2000 GT, den med over 20 hastighedsrekorder; den, som James Bond stak af i i filmen You Only Live Twice. Fra 2000 GT fra 1967 er der en lige teknisk linje til den første, der fik navnet, Toyota Celica Supra 11 år senere.

Supras genfødsel har været under vejs nogle år. Rygterne flød og fløj. Og Toyota selv pustede til ilden ved at vise konceptbiler med underlige bogstavkombinationer som navne. Men bilfolket var ikke i tvivl - her hed de "hemmelige" konceptbiler altid "den nye Supra."

Og faktisk; på biludstillingen i Detroit i år havde den nye Toyota Supra så verdenspremiere. Eller Toyota GR Supra som den hedder. GR refererer til Gazoo Racing, navnet på den afdeling i den store koncern, der bygger mærkets racerbiler. Og nu altså også den nye sportsvogn.

Det kendetegner Supra

Tre egenskaber har kendetegnet en Supra siden den første fra ’78 - og 2000 GT fra ’67: 1) Den lange front - og coupéfaconen. 2) Den 6-cylindrede rækkemotor. 3) Baghjulstrækket.

Og hvis du nu gætter på, at den nye Supra har - lang front, 6-cylindret rækkemotor og baghjulstræk har dit gæt ramt plet. Men bilen har ikke bare en lang front. Den er også bred, og den har en kort bagende. Alt sammen af hensyn til bilens måde at køre på: Bred og kort plus i øvrigt vægtfordelingen 50:50 samt et lavt tyngdepunkt er med til at sikre sporty køreegenskaber.

Eller det samme sagt på en anden måde: Toyota Supra skal køre som en ægte sportsvogn. Og ikke bare som en "sporty vogn," som japanerne selv formulerer det. Med den sætning sender de en hilsen til den nye BMW Z4, som Supra deler rigtig megen teknik med - platform, affjedring, gearkasse og motor, for nu lige at nævne noget.

Men BMW’en er jo en kalechebil, der "bare" er sporty. Supra er en coupé, der er en rigtig sportsvogn, må vi forstå.

Sporty versus sport

Holder det så? Er Supra 2019 en bil, der både ser godt ud, som accelerer hurtigt og som især styrer hurtigt?

En dag på bjergveje nord for Madrid gi’r noget af svaret. Resten finder vi på den tidligere Formel 1-racerbane, Jarama en halv times kørsel nord for samme by.

Og vi lader dig ikke vente på svaret, kære læser: Svaret er et JA. Supra ’19 er en sportsvogn, en ægte sportsvogn. Ud og ind på bjergvejene antyder det; den gamle Formel 1-asfalt beviser det.

Især er disse tre egenskaber med til at slå det fast:

1) Bilens grip er højt.

2) Den er balanceret til tæt ved perfektion.

3) Indstyringen er hurtig og præcis; men i øvrigt ikke så skarp, at bilen føles nervøs, når man rører rattet.

Især dette sidste er med til at gøre nutids-Supra til en letkørt bil.

Så alt i alt: Toyota VILLE bygge en sportsvogn. Japanerne ville også understrege strategien for de kommende modeller: "Aldrig mere en kedelig Toyota," som topchef Akio Toyoda af alle har formuleret det.

Og det har de gjort. Den er hurtig målt på alle måder - fik vi nævnt en 0-100-tid på 4,3 sek.? Nej, vist ikke. Men nu er det gjort. Og Supra har tilmed udseendet med sig. Det sidste er selvfølgelig en ren subjektiv betragtning. Nogle synes, at bilen er for kantet - og et tysk bilblad har drillet japanerne med, at ingen bil i hele verden har så mange falske indsugninger som Supra.

Så er der kun ved at være prisen tilbage. Den er over en million kroner; 1.009.990 kr. for at være præcis. Det er fløjteme mange penge for en bil med plads til to og kun to. Men det er en fair pris for en bil, der kan så meget. Og som i øvrigt har et ok forbrugstal; lige over 12 på literen efter den nye målemetode.

Noget billigere er en Ford Mustang dog. Større motor med flere heste og prisseddel 730.000 kr. Den tilsvarende BMW hedder Z4 M40i; den koster i runde tal 10.000 kr. mere end Supra.

Cayman fra Porsche koster i basisversionen lidt mindre end Supra, men hvis der skal lige så megen fart på en Cayman som en Supra, skal man op i S-versionen til godt og vel 1,2 mio. kr.

Så Supra versus Z4 versus Cayman S. Men også Toyota versus BMW versus Porsche.

Der er krig ude på sommerasfalten.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094