23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Sommersæson er højsæson

Om ferien er lavsæson på værkstederne? Overhovedet ikke - i hvert fald ikke, når værkstedet ligger midt i sommerlandet. Hør bare hvad de siger hos hos Højby Autocenter i Danmark største sommerhusområde.

SOMMERVÆRKSTED Normalt er højsommer lig med lavsæson på de danske autoværksteder, men ikke på en række værksteder, som ligger placeret i de danske sommerhusområder. Her er der ofte rigeligt at gøre om sommeren.

Det gælder også Højby Autocenter, som ligger midt i landets klart største sommerhusområde på det nordvestlige hjørne af Sjælland - tangen på vej op mod Sjælands Odde.

Odsherred Kommune er således suverænt landets største sommerhuskommune med cirka hvert 10. af de 250.000 sommerhuse i landet, næsten dobbelt så mange sommerhuse som den næststørste sommerhuskommune, Gribskov.

56-årige Per Nyholm har drevet værkstedet på Stenstrupvej i Højby Sj i 26 år, og gennem alle årene har sommerhusgæsterne udgjort en meget stor del af kunderne.

Per Nyholm vurderer, at tæt ved 40 procent således kommer fra typisk København, mens de resterende 60 procent er fra Odsherred.

- Mange af vores kunder kommer igen år efter år - for os er de ikke bare et nummer, vi kender dem. Vi forsøger at følge med udviklingen via kurser, og vi har netop fået en ny AC-maskine til det nye kølemiddel, fortæller Per Nyholm og tilføjer:

- Hos os er en kunde ikke bare en kunde - vi er glade og ydmyge, når de kommer ind ad døren.

I øvrigt flytter flere en del af sommerhusejerne med årene til Odsherred - typisk når de går på pension.

Nyhold skiftede til AutoPlus

Tidligere var Højby Autocenter med i AutoMester kæden, men for fire år siden skiftede man til AutoPlus-kæden under Auto-G og Vestsjællands Autodele i Jyderup og Holbæk, og det har Per Nyholm været fint tilfreds med.

- Der er plads til, at vi er et frit værksted, mener Per Nyholm.

Tidligere har værkstedet beskæftiget op til fem mand, men de seneste år har det beskæftiget to. Den anden er mekanikersvend Dan Foglmann, som har været på værkstedet i 16 år.

- Med fem mand sad jeg på kontoret hele tiden. Jeg blev fremmed på mit eget værksted i perioden som autoriseret Hyundai-værksted frem til 2006. Og det ønsker jeg ikke igen at føle, siger Per Nyholm.

Vinteren er problemet

Nyholm oplyser, at Højby Autocenter har en meget stabil omsætning gennem årene. Udfordringen er fortsat vinter-periode.

- Der er jo ingen mennesker heroppe om vinteren. Vi har prøvet mange tiltag gennem årene, men ikke fundet en løsning, siger Per Nyholm, som tidligere har haft lærlinge på værkstedet.

- Det vil jeg gerne igen - udfordringen er vinteren, konstaterer han.

- 2019 tegner dog til at blive et udmærket år for os, hvor vi holder status quo, siger Per Nyholm.

En ny tendens, som Højby Autocenter, tydeligt har kunnet mærke de seneste år - især i år - er dog den større udbredelse af servicekontrakter.

- Det betyder, at vi er afskåret fra at servicere en række biler. Det er for alvor slået igennem i år, oplyser Per Nyholm.

Her er en del skadesarbejde

Højby Autocenter, som oprindeligt blev etableret midt i 60’erne under andet navn, omfatter fem lifte, et stort dæklager og laver en hel del skadesarbejde.

Værkstedet var udsat for en brand for fem år siden, men blev herpå bygget op i nogenlunde samme bygninger.

Den megen fokus på elbiler har betydet, at Højby-mekanikerne til efteråret skal på kursus i el- og hybridbiler.

- Det er svært at se i krystalkuglen, men umiddelbart tror jeg, at el- og hybridbilerne primært vil øges i antal i byerne, mens for eksempel dieselbilerne fortsat vil have en solid andel her på landet, vurderer Per Nyholm.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.227