Læren af et turbulent år: Det er nu, du skal vælge el eller benzin
FØRSTE HALVÅR 2019. De røde - eller grønne - partiers sejr ved Folketingsvalget. EP-valget og Greta Thunberg. Første del af 2019 blev så tydeligt elbilernes halvår, at det ikke er nødvendigt at læse en leder for at blive mindet om det.
ANDRE STORE TENDENSER er i den grad, at konsolideringstoget buldrer videre. Vi så det herhjemme, da Lakexperten udvidede sit forretningsområde, og vi så det på den helt stor klinge, da amerikansk/italienske FCA gerne ville forloves med Renault. Det blev der dog sat en politisk stopper for, men frieriet viser, hvor det hele bærer henad.
KONSOLIDERING ER DET jo også, når bilimportselskabet Interdan opkøber den frie værkstedskæde QuickPot. Mere volumen. Men dette opkøb har et langt større perspektiv: At den skarpe grænse mellem importdelen og den frie del er under pres. At BMW vil sælge brugte dele er en bevægelse i samme retning.
BILSALG OG EFTERMARKEDET hænger sammen som siamesiske tvillinger. Derfor er det ikke bare hos forhandlere, udviklingen i nybilsalget følges. Tendensen lige nu er lidt lavere salg end sidste år, men ellers, at det er SUV’erne, der dominerer. Det vil sige - her seneste op mod sommerferien er SUV-salget faldet omkuld og på maj måneds top 20 var der blot én SUV. Hvad sker der lige dér? Tilfældigt udsving antagelig. Men det er ikke sikkert.
HVAD NU HVIS SUV’erne pludseligt er blevet gammeldags? Sådan er det hele tiden i vores branche. Så det gælder om at være klar til at handle hurtigt. Som en Ford-direktør sagde det her i foråret: Udviklingen løber stærkere og stærkere. Det er tankevækkende, at lige nu er den langsomste udviklingshastighed, vi kommer til at opleve.
ELLER OGSÅ SKAL vi bare vente til den anden side af sommerferien med at fundere nærmere over det? Ja, god idé!
God sommer - vi ses igen på print den 9. august