23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Langsomt EU-udspil skal løse gordisk knude

Dansk Bilbrancheråd ser frem til EU-regler, hvor alle værksteder kan få adgang til sikkerhedsrelateret reparationsinformation. Det indføres måske fra slutningen af 2021.

BILDATA Dansk Bilbrancheråd ser frem til indførelsen af et enkelt, men holdbart EU-retligt koncept, hvor ethvert værksted kan få adgang til sikkerhedsrelateret reparationsinformation efter forudgående godkendelse.

Dette koncept, kaldet SERMI, har været undervejs fra EU’s side - i cirka 15 år, men først nu - med den nye typegodkendelsesforordning, der træder i kraft 1. september 2020 - har EU for alvor åbnet op for anvendelsen af SERMI.

- Hvornår SERMI i sig selv finder anvendelse er desværre endnu uvist, da det kræver en selvstændig forordning fra EU’s hånd, og som de fleste ved, har fokus i EU det sidste halve år primært været på EP-valget tidligere på sommeren. Et forsigtigt gæt er, at SERMI vil blive indført i slutningen af 2021, men ingen ved det med sikkerhed, udtaler Johanne Berner Hansen, juridisk chef i Dansk Bilbrancheråd (DBR).

Gordisk knude

- SERMI skal løse den gordiske knude, der er opstået omkring mærkeværkstedernes tilbageholdelse af sikkerhedsrelaterede informationer og ditto reservedele. Eksempelvis har mærkeværkstederne kunnet nægte at sælge eksempelvis en ny låsecylinder til en bil, fordi den kunne anvendes til/efter tyveri af bilen, oplyser Johanne Berner Hansen.

- Når SERMI bliver indført, vil det være muligt for ethvert værksted at opnå en sikkerhedsmæssig godkendelse baseret på et godt gammeldags vandels-krav, og med en sådan godkendelse må mærkeværkstederne ikke længere tilbageholde data eller nægte salg af reservedele til det nu godkendte værksted, tilføjer hun.

Forkert og overfortolkning

- I det svenske Motor-magasinet har man hen over foråret kunne læse indtil flere artikler om indførelsen af SERMI, hvor det kategorisk oplyses, at det indføres pr. 1. september 2021 og at det indebærer, at al data og adgang til OBD-stikket spærres for ikke-godkendte værksteder. Dels er det notorisk forkert, når datoen sættes til 1. september 2021 - den er ikke fastsat endnu, da den endelige lovgivning mangler. Dels - og væsentligst - er det en markant overfortolkning af reglerne, der har til formål at lempe adgangen for især de uafhængige værksteder til data og reservedele fremfor at fjerne adgangen, påpeger Johanne Berner Hansen.

- Den bastante overfortolkning passer dog udmærket med det koncept, som den svenske brancheorganisation SFVF har benævnt Godkendt Værksted. Man kunne fristes til at tro, at der således er irrelevante økonomiske interesser indblandet, tilføjer hun.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.127