23948sdkhjf

TEST: Vi finder sommerens bedste fælgrens

| Af Jens Høy | Tip redaktionen om en historie

Der er stor forskel på fælgrens. Den dyreste er ikke den bedste, viser vores test af fem forskellige produkter. Således dumper den dyreste.

TEST En god fælgrens er meget andet end den direkte effekt, der ses, når kunden sprøjter sine beskidte fælge med produktet og ser skidtet glide ned ad fælgen.

For hvad sker der med dækkene, hvis man rammer lidt ved siden af? Og hvordan påvirker kemien bilens sårbare lygter, når vinden fanger rensematerialet og efterlader en sjat på lygten?



Den slags er det ikke til at finde ud af uden hjælp fra professionelle, så derfor er vi taget til Sonax’ hovedkvarter i Tyskland for at få hjælp til denne test.

Med os har vi fem produkter, som vi har indkøbt til lejligheden. Aftalen er, at Sonax stiller manpower og testfaciliteter til rådighed.

Det lyder måske lidt som filantropi, at en af verdens førende producenter stiller op til sammenligning mod de værste konkurrenter, men det har Sonax ikke det fjerneste imod.

- Vi tror så meget på vores produkter, at alle i princippet er velkomne i vores laboratorier med produkter, de gerne vil teste. Blandt andet derfor benytter TÜV vores faciliteter, og det har de gjort i mange år. De deltager i testen på lige vilkår med vores medarbejdere, og det foregår som blindtests, hvor vi ikke ved, hvilket produkt der er i hvilke flasker, forklarer Samantha Rebele, der er ansvarlig for testen.

Læs også: Biltest for pro: Kia Ceed 1,4

Testen tager flere dage
Hos Sonax gør man tingene grundigt. Derfor er der afsat to fulde dage til at teste produkterne.

På forhånd har Sonax fået de forskellige rensemidler tilsendt, hvorfor visse af testene allerede er gennemført.

Det betyder, at produkterne eksempelvis er dryppet ud på siden af et dæk, så man kan vurdere, hvor meget dækket misfarves af fælgrensen.

Desuden har Samantha og hendes assistent smurt fælgrens på det mest gængse materiale til lygteglas. På den måde kan man se, hvor meget fælgrens eventuelt skader lygterne, hvis brugeren er uheldig og får hvirvlet rens op på en lygte.

Læs også: BILTEST FOR PROFFER: Ford Focus Titanium 1.0

For Samantha og hendes afdeling er testarbejdet med produkter hverdag, og her skiller Sonax sig virkelig ud. Ud af den tyske virksomheds omkring 370 medarbejdere er der 40, der udelukkende er beskæftiget med at udvikle og teste produkter.

Mens Samanthas folk allerede har udført den langsommelige del af testen, får jeg lov til at være med til at bedømme lugten. Her er der massiv forskel på produkterne. Nogle er på nippet til at få gang i min brækrefleks, mens andre næsten dufter så godt, at man får lyst til at tage bad i det.

Vi tester også, hvor godt flasken ligger i hånden, og om produktet kommer jævnt ud af flaskens dyse.

Det er ganske vist ikke noget, der har betydning for selve renseeffekten, men alt tæller med i testen. På den måde er det med test af fælgrens som med test af biler; selv små og, for nogle, ubetydelige elementer vurderes og vægtes i forhold til de konkurrerende produkter.

Læs også: BILTEST FOR PRO: Volvo XC40 T3

Således samler det vindende produkt flest point op undervejs i testen og kan kalde sig overordnet vinder.

Som kunde til fælgrens kan man have forskellige præferencer, så derfor har vi medtaget alle delelement i det samlede resultat.

I vores test deltog:

• Turtle Wax Redline

Læs også: BILTEST FOR PRO - Mitsubishi Eclipse Cross

• Sonax Extreme

• Basta Brilliant

• Optimize Fælgrens

• Autoglym Custom

Læs også: Bedste SUV: Nissan eller BMW - eller måske Volvo

Foruden disse fem produkter deltog udenfor testen også Sonax’ dyreste produkt, der hedder Xtreme Plus Fælgrens. Produktet har ikke tidligere været solgt til forbrugere i Danmark, men Sonax har netop besluttet at introducere denne fælgrens i løbet af sommeren.

Sådan bliver fælgen beskidt
Fælgrens testes på små 10 x 4 cm metalplader med ægte bremsestøv. De små metalplader er nemlig skruet på en rigtig fælg, der accelereres op til en hastighed på 160 km/t, hvorefter den bremses ned med en ægte skivebremse.

Det hele sker i en testbæn, som Sonax selv har udviklet, og som formentlig er den eneste i verden.

Under Motor-magasinets test af fælgrens blev skidtet på de små metalplader fremstillet på følgende måde:

1) Fra 160 km/t bremses ned til 50 km/t.

2) Processen gentages 400 gange.

3) Den totale distance svarer til 1100 kilometers kørsel.

4) Samlet tid: 14 timer.






Hold dig opdateret med Motor-magasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (2)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Corona og konsekvenserne
Lønkompensationen forlænges

Frem til 29. august kan virksomheder fortsat søge om kompensation for at sende ansatte hjem med løn. Den danske autobranche har pr. 11 maj fået lønkompensation for over 300 mio. kr.

Mand dræbt under en bil på autoværksted

Plus

Se listen: De modtager mest i lønkompensation

Den danske autobranche har foreløbig fået lønkompensation for over 300 mio. kr. Tre bilforhandlere stopper listen.

Plus

Tryg dropper Viking

Forsikringsgiganten vender tilbage til SOS Dansk Autohjælp.

Hjælp til markedsføring af olie

Autogrossisten au2parts er klar med konceptet LongLife, der skal sætte gang i salget af produkter fra Liqui Moly.

Plus

NDI Group fejrer 50 år med kampagne

Som en markering af jubilæet har virksomheden igangsat en digital kampagne på LinkedIn med udpluk fra virksomhedens historie, fra da NDI blev startet i privaten i Holstebro som en hobby.

Nyhedsbrev

8.396 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Plus

Landsaftale om reparation af fælge

Online Avis Arkiv

Motorstyrelsen åbner igen dørene

Kina-messe skubbes et år

1

Debatten om autoruder er vigtig for branchen

DEBAT: Pilkington-direktør Poul Thomsen svarer her på Gitte Seebergs indlæg bragt på Altinget.dk under overskriften "Misligholdte sikkerhedssystemer koster menneskeliv".

Plus

Ejeren af Quickpoint: Kannibalisme? Overhovedet ikke

Plus

Hessel tilfreds med hjælpepakker

Bjarne Hessel er tilfredse med det sikkerhedsnet, hjælpepakkerne har lagt under virksomhederne. Bilforhandleren er foreløbig den autovirksomhed, der har modtaget flest penge i lønkompensation.

De små virksomheder skifter direktør

Efter 11 år som adm. direktør for SMVdanmark har Ane Buch valgt at gå på pension og overlader roret til vicedirektør Jakob Brandt.

Værkstedskæde støtter håndbolden

Plus

Priskrig blandt værksteder - sådan reagerer FTZ og au2parts

Quickpoints vi-vil-være-billigst-politik starter en priskrig - hvordan vil de to store, nemlig værkstederne under FTZ og au2parts trackle det?

Temadag om dæk er aflyst

Plus

Reagerer kunderne på ordet billigst?

Plus

FDM: Ja, kunderne går efter billigst

Plus

Skorstensgaards svar: Mærkeværkstederne vil mærke det mest

Grossist på statsstøtte

CAC har sammen med sin distributionskæde, au2parts, gjort brug af den lønkompensationsordning, men regner med at tilbagebetale halvdelen.

Plus

Priskrig blandt værksteder: Quickpoint går efter Skorstensgaard

Kæden QuickPot skifter navn, men det gi’r næppe den store genlyd. Det gør det til gengæld, at Quickpoint, som er det nye navn, nu kører en konsekvent vi-vil-være-billige-strategi.

Plus

Genbrugere: Reservedelsportaler bør lægges sammen

Rapport om forbrugernes og forsikrings- og værkstedbranchens syn på genbrugsdele kan speede op for en sammenlægning af Autoophuggernes Datalager og Nemdele.dk, der begge har rod i genbrugsbranchen.

Flest bilskader i Nordsjælland

Plus

Nemdele: Fuld fart og nyt på vej

Portalen for brugte genbrugsdele klarer sig godt alene og lancerer en skelsættende nyskabelse, som kan øge salg af dele.

Plus

AD: Vores dør er åben for samarbejde

Løsning letter papirarbejdet

Tilfredshed med lærlingeaftale

Plus

Konkurser i april i autobranchen

Plus

Nye konkurser: KD Car Trading og SK Biler stopper

Dinitrol: Godt at TI går til rust-biddet

Plus

Rysteplader skal aflaste synsmedarbejdere

Plus

Danmarks største autoværksted gør klar til vækst med ny partner

Plus

Ny formand for Mercedes-Benz Finans

Plus

Kølervæske er elbilens olie - dyr at skifte

Plus

Olie-duel: Sværdslag for den rigtige olie

Plus

Svag nedgang i antallet af bilsyn

Se alle Medlemmernes egne nyheder

OZ fælgnyhed

Q8 Formula Special D1 FE 0W-20 kan nu også bruges til Mazda

Udsugning af Calcium-sulfat dampe hos Boehringer Ingelheim

Forårstilbud - spar 3.000,00 - Nederman støvfri Sandblæser.

Nye autostole gør det nemmere at beskytte børn i bilen

Er laboratoriearbejde hverdagskost i din virksomhed?

Er lånebilerne en udgift eller tjener de penge?

Æd grus! Vi spanker Volkswagen T-Roc R

Britiske Autodesk vælger bott

Komplethjul med lidt smørelse til ganen

Fuld valuta for pengene – Mitsubishi L200

CNC-maskine olietågeudsugning  fra Dansk Procesventilation

Hold dine olier og kemikalier kolde med kølekamre og kølerum

FASTCUT SKRUBSKIVER, hurtigere end man tror

LÆKRE LOKALER I bilbranchens IT-center

Danmarks billigste elbil er fantastisk

Salgsanvarlig UK/Irland til Digital-servicebook.com

Den spansk drengerøv – brugttest af Seat Leon Cupra

Holder du dig opdateret inden for dit felt?

Skal vi skræddersy din brandsikre container?

Centralstøvsuger til Abenas nye produktionslinje

Forførende og familievenlig Ford Kuga Plug-In Hybrid

Digital-servicebook.com opruster i UK/Irland

Tag kontrollen over uønskede bakterier med hygiejneklude som

TILBUD! Vi rydder op på lageret

Send til en kollega

0.252