23948sdkhjf

TEST: Vi finder sommerens bedste fælgrens

| Af Jens Høy | Tip redaktionen om en historie

Der er stor forskel på fælgrens. Den dyreste er ikke den bedste, viser vores test af fem forskellige produkter. Således dumper den dyreste.

TEST En god fælgrens er meget andet end den direkte effekt, der ses, når kunden sprøjter sine beskidte fælge med produktet og ser skidtet glide ned ad fælgen.

For hvad sker der med dækkene, hvis man rammer lidt ved siden af? Og hvordan påvirker kemien bilens sårbare lygter, når vinden fanger rensematerialet og efterlader en sjat på lygten?



Den slags er det ikke til at finde ud af uden hjælp fra professionelle, så derfor er vi taget til Sonax’ hovedkvarter i Tyskland for at få hjælp til denne test.

Med os har vi fem produkter, som vi har indkøbt til lejligheden. Aftalen er, at Sonax stiller manpower og testfaciliteter til rådighed.

Det lyder måske lidt som filantropi, at en af verdens førende producenter stiller op til sammenligning mod de værste konkurrenter, men det har Sonax ikke det fjerneste imod.

- Vi tror så meget på vores produkter, at alle i princippet er velkomne i vores laboratorier med produkter, de gerne vil teste. Blandt andet derfor benytter TÜV vores faciliteter, og det har de gjort i mange år. De deltager i testen på lige vilkår med vores medarbejdere, og det foregår som blindtests, hvor vi ikke ved, hvilket produkt der er i hvilke flasker, forklarer Samantha Rebele, der er ansvarlig for testen.

Læs også: BILTEST FOR PRO - Mitsubishi Eclipse Cross

Testen tager flere dage
Hos Sonax gør man tingene grundigt. Derfor er der afsat to fulde dage til at teste produkterne.

På forhånd har Sonax fået de forskellige rensemidler tilsendt, hvorfor visse af testene allerede er gennemført.

Det betyder, at produkterne eksempelvis er dryppet ud på siden af et dæk, så man kan vurdere, hvor meget dækket misfarves af fælgrensen.

Desuden har Samantha og hendes assistent smurt fælgrens på det mest gængse materiale til lygteglas. På den måde kan man se, hvor meget fælgrens eventuelt skader lygterne, hvis brugeren er uheldig og får hvirvlet rens op på en lygte.

Læs også: Biltest for pro: Kia Ceed 1,4

For Samantha og hendes afdeling er testarbejdet med produkter hverdag, og her skiller Sonax sig virkelig ud. Ud af den tyske virksomheds omkring 370 medarbejdere er der 40, der udelukkende er beskæftiget med at udvikle og teste produkter.

Mens Samanthas folk allerede har udført den langsommelige del af testen, får jeg lov til at være med til at bedømme lugten. Her er der massiv forskel på produkterne. Nogle er på nippet til at få gang i min brækrefleks, mens andre næsten dufter så godt, at man får lyst til at tage bad i det.

Vi tester også, hvor godt flasken ligger i hånden, og om produktet kommer jævnt ud af flaskens dyse.

Det er ganske vist ikke noget, der har betydning for selve renseeffekten, men alt tæller med i testen. På den måde er det med test af fælgrens som med test af biler; selv små og, for nogle, ubetydelige elementer vurderes og vægtes i forhold til de konkurrerende produkter.

Læs også: BILTEST FOR PROFFER: Ford Focus Titanium 1.0

Således samler det vindende produkt flest point op undervejs i testen og kan kalde sig overordnet vinder.

Som kunde til fælgrens kan man have forskellige præferencer, så derfor har vi medtaget alle delelement i det samlede resultat.

I vores test deltog:

• Turtle Wax Redline

Læs også: BILTEST FOR PRO: Volvo XC40 T3

• Sonax Extreme

• Basta Brilliant

• Optimize Fælgrens

• Autoglym Custom

Læs også: Bedste SUV: Nissan eller BMW - eller måske Volvo

Foruden disse fem produkter deltog udenfor testen også Sonax’ dyreste produkt, der hedder Xtreme Plus Fælgrens. Produktet har ikke tidligere været solgt til forbrugere i Danmark, men Sonax har netop besluttet at introducere denne fælgrens i løbet af sommeren.

Sådan bliver fælgen beskidt
Fælgrens testes på små 10 x 4 cm metalplader med ægte bremsestøv. De små metalplader er nemlig skruet på en rigtig fælg, der accelereres op til en hastighed på 160 km/t, hvorefter den bremses ned med en ægte skivebremse.

Det hele sker i en testbæn, som Sonax selv har udviklet, og som formentlig er den eneste i verden.

Under Motor-magasinets test af fælgrens blev skidtet på de små metalplader fremstillet på følgende måde:

1) Fra 160 km/t bremses ned til 50 km/t.

2) Processen gentages 400 gange.

3) Den totale distance svarer til 1100 kilometers kørsel.

4) Samlet tid: 14 timer.






Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Kæde opruster med ny type AC-fyldestationer

Plus

Batteridrevet varmepistol er alsidig på værkstedet

Plus

Stop kundernes farlige nys og tilduggede ruder

Katastrofal afslutning sender Magnussen på sidstepladsen

Plus

Illegal import af kølemidler vokser

Der smugles flere HFC-kølemidler til Danmark. Stort problem, mener brancheorganisation.

Plus

Ung begejstring for ny uddannelse

Nyhedsbrev

Plus

Autogrossist stopper

Michael Bendtsen er fratrådt Lyddæmper-Centralen efter mere end 30 år.

Online Avis Arkiv
Plus

Skjern først med ny uddannelse

14 unge på Skjern Tekniske Skole taget hul på verdens første Bosch mekaniker/lærlinge-uddannelse med indbygget systemtekniker-del. Det nye system er danskudviklet.

Plus

Testeren er lærlingens vigtigste værktøj

Henry Petersen, teknisk chef hos Bosch, fortalte de nye Bosch-lærlinge om en udfordrende fremtid med bl.a. Augmented Reality og opkoblede biler.

Plus

Nyudviklet brandtæppe kan kvæle ild i elbiler

Norsk brandvæsen har testet og indført brandtæpper af kvarts, der kan kvæle genstridige bilbrande, som især elbiler rammes af.

Flere danskere benytter frie værksteder

Men flertallet foretrækker stadig mærkeværkstederne, viser ugens analyse fra Voxmeter.

Plus

Ajour med de korte branchenyheder

Plus

Elbiler bruger også A/C-systemer

Fremtiden er sikret ved at investere i det rigtige klima-grej og uddannelse, fortæller leverandøren Bosch.

Plus

Lille leverandør har vokset sig stor

Becker i Randers har vind i sejlene. Nu vil opkomlingen blandt de store danske autogrossister også skabe en platform, hvor de formidler reparationer.

Plus 1

UGENS LEDER - om motorstyrelsens problemer

Plus

Ny direktør hos Sand Jensen Leasing

Fyldestation finder vej til YouTube-stjerne

Tysk YouTuber har skabt overvældende eksponering af ASC-fyldestation med over 200.000 visninger i løbet af to uger.

Plus

Danskerne skal lære at elske genbrugsdele

Plus

Direktør stoppet hos dækgigant

Torben Paulin er efter halvandet år ikke længere i spidsen for Nordisk Dæk Import. OPDATERING: Er skiftet til designvirksomhed.

Plus

Cirkulær økonomi et must i autobranchen

DEBAT: Samarbejde med forsikringsselskaberne er essentielt, skriver indehaver af Koed A/S, der mener at have knækket koden til markant øget bæredygtighed via genbrug af autodele i en konservativ branche.

Plus

Refako rykker helt mod vest

Refako Autodele har åbnet sin 17. afdeling i Ringkøbing, og det skal fejres.

Plus

Konkurser i august i autobranchen

Plus

Bilejer vinder værktøj for at genbruge dele

Dansk Autogenbrug benytter eksemplets magt til at vise, at bilisterne gerne skåner miljøet ved at ønske at bruge genbrugsdele.

Plus

Direktør erkender problemer hos styrelse

Store problemer med it-systemet bag DMR - det digitale motorregister - får direktør Jens Otto Størup fra Motorstyrelsen til at indkalde til krisemøder med leverandøren.

Plus

Ny mand i direktionen for Walker

25 år hos Refako

JWL bliver total-leverandør i trykluft

Plus

FTZ satser på private labels

Comeback til kædechef

Plus

Jesper Ratza ind i bestyrelsen hos First Lease

Farvel til Bernhard

Plus

Byens Bilpleje ændrer i direktionen

Plus

Ajour med de korte branchenyheder

Plus

Kort nyt fra autoskadebranchen

Plus

Lakmærke sparer CO2

Udstødningsgigant drosler ned

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Synes du også, at øverste hylder er djævlens påfund?

LEASING? - det har noget med biler at gøre ikke?

Skal udstyret være i orden, skal du vælge DENSORB

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsugeranlæg til produktionshal til frøproduktion

Show Truck, Heavy Metal Tour

Det usynlige kan spænde ben for din nye leder

Er du klar til at gå pro?

Firecylindret Jaguar F-type er et røverkøb der skal prygles

Slip for tungt arbejde med ny hjulløfter

Dansk Procesventilation har færdiggjort punkt- og støvsugning fra posepakkemaskine hos Wewers Mørtel

Er du opmærksom på komplementerende produkter? Vi hjælper dig på vej…

Har du set vores nye katalog for efteråret 2019?

Mød os på HI-messen

Auto IT åbner nye salgsveje for forhandlere

Hvad er STADIG farligere end din svigermor?

Nu også originale Volvo reservedele, direkte fra Tyskland

Har du styr på dine lovpligtige serviceeftersyn?

Brug tid på din nye medarbejder

Opel Astra rammer nyt lavpunkt - gassen er helt nede

ELF: Sponsor for The Distinguished Gentleman's Ride

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af olietåge og svejserøg ...

Kører du som en brækket arm?

Dansk Procesventilation har færdiggjort anlæg til svejserøg, slibestøv og l...

Lambdasonde fejlkoder betyder langt fra altid at lambdasonden er defekt

Kom og mød os på HI-messen 1. – 3. oktober 2019

Send til en kollega

0.474