23948sdkhjf

TEST: Vi finder sommerens bedste fælgrens

| Af Jens Høy | Tip redaktionen om en historie

Der er stor forskel på fælgrens. Den dyreste er ikke den bedste, viser vores test af fem forskellige produkter. Således dumper den dyreste.

TEST En god fælgrens er meget andet end den direkte effekt, der ses, når kunden sprøjter sine beskidte fælge med produktet og ser skidtet glide ned ad fælgen.

For hvad sker der med dækkene, hvis man rammer lidt ved siden af? Og hvordan påvirker kemien bilens sårbare lygter, når vinden fanger rensematerialet og efterlader en sjat på lygten?



Den slags er det ikke til at finde ud af uden hjælp fra professionelle, så derfor er vi taget til Sonax’ hovedkvarter i Tyskland for at få hjælp til denne test.

Med os har vi fem produkter, som vi har indkøbt til lejligheden. Aftalen er, at Sonax stiller manpower og testfaciliteter til rådighed.

Det lyder måske lidt som filantropi, at en af verdens førende producenter stiller op til sammenligning mod de værste konkurrenter, men det har Sonax ikke det fjerneste imod.

- Vi tror så meget på vores produkter, at alle i princippet er velkomne i vores laboratorier med produkter, de gerne vil teste. Blandt andet derfor benytter TÜV vores faciliteter, og det har de gjort i mange år. De deltager i testen på lige vilkår med vores medarbejdere, og det foregår som blindtests, hvor vi ikke ved, hvilket produkt der er i hvilke flasker, forklarer Samantha Rebele, der er ansvarlig for testen.

Læs også: BILTEST FOR PRO - Mitsubishi Eclipse Cross

Testen tager flere dage
Hos Sonax gør man tingene grundigt. Derfor er der afsat to fulde dage til at teste produkterne.

På forhånd har Sonax fået de forskellige rensemidler tilsendt, hvorfor visse af testene allerede er gennemført.

Det betyder, at produkterne eksempelvis er dryppet ud på siden af et dæk, så man kan vurdere, hvor meget dækket misfarves af fælgrensen.

Desuden har Samantha og hendes assistent smurt fælgrens på det mest gængse materiale til lygteglas. På den måde kan man se, hvor meget fælgrens eventuelt skader lygterne, hvis brugeren er uheldig og får hvirvlet rens op på en lygte.

Læs også: Biltest for pro: Kia Ceed 1,4

For Samantha og hendes afdeling er testarbejdet med produkter hverdag, og her skiller Sonax sig virkelig ud. Ud af den tyske virksomheds omkring 370 medarbejdere er der 40, der udelukkende er beskæftiget med at udvikle og teste produkter.

Mens Samanthas folk allerede har udført den langsommelige del af testen, får jeg lov til at være med til at bedømme lugten. Her er der massiv forskel på produkterne. Nogle er på nippet til at få gang i min brækrefleks, mens andre næsten dufter så godt, at man får lyst til at tage bad i det.

Vi tester også, hvor godt flasken ligger i hånden, og om produktet kommer jævnt ud af flaskens dyse.

Det er ganske vist ikke noget, der har betydning for selve renseeffekten, men alt tæller med i testen. På den måde er det med test af fælgrens som med test af biler; selv små og, for nogle, ubetydelige elementer vurderes og vægtes i forhold til de konkurrerende produkter.

Læs også: BILTEST FOR PROFFER: Ford Focus Titanium 1.0

Således samler det vindende produkt flest point op undervejs i testen og kan kalde sig overordnet vinder.

Som kunde til fælgrens kan man have forskellige præferencer, så derfor har vi medtaget alle delelement i det samlede resultat.

I vores test deltog:

• Turtle Wax Redline

Læs også: BILTEST FOR PRO: Volvo XC40 T3

• Sonax Extreme

• Basta Brilliant

• Optimize Fælgrens

• Autoglym Custom

Læs også: Bedste SUV: Nissan eller BMW - eller måske Volvo

Foruden disse fem produkter deltog udenfor testen også Sonax’ dyreste produkt, der hedder Xtreme Plus Fælgrens. Produktet har ikke tidligere været solgt til forbrugere i Danmark, men Sonax har netop besluttet at introducere denne fælgrens i løbet af sommeren.

Sådan bliver fælgen beskidt
Fælgrens testes på små 10 x 4 cm metalplader med ægte bremsestøv. De små metalplader er nemlig skruet på en rigtig fælg, der accelereres op til en hastighed på 160 km/t, hvorefter den bremses ned med en ægte skivebremse.

Det hele sker i en testbæn, som Sonax selv har udviklet, og som formentlig er den eneste i verden.

Under Motor-magasinets test af fælgrens blev skidtet på de små metalplader fremstillet på følgende måde:

1) Fra 160 km/t bremses ned til 50 km/t.

2) Processen gentages 400 gange.

3) Den totale distance svarer til 1100 kilometers kørsel.

4) Samlet tid: 14 timer.






Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Eksplosion og brand på værksted i Vallensbæk

Politiet arbejder ud fra en antagelse om, at der er tale om en kriminel handling, og efterlyser vidner.

Plus 1

Autobutler kræver tre års garanti

Ifølge værkstedsportalen Autobutler skaffer længere garanti på reparationer nye kunder - og burde være branchestandard.

Plus

Q&A: Børge Madsen er bilminister

Danmark skal have en ny regering. Hvis der oprettes et bilministerium, og Børge Madsen, direktør i Dansk Autogenbrug, bliver den nye bilminister, hvad vil han have fokus på?

Bridgestone henter dansker hjem til toppost

Bridgestone knytter Danmark tættere til det europæiske marked og udnævner Martin Dahl som landechef til at stå i spidsen for Bridgestone Danmark.

Nyhedsbrev

8.220 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Så mange danskere kører stadig på vinterdæk

Dækbranchen Danmark er overrasket over, hvor mange danskere der i sommervarmen stadig kører rundt på vinterdæk.

Online Avis Arkiv
Plus

Millionbøde efter brud på GDPR-reglerne

Plus

Løvefar vil dominere i klassiske bildele

Indehaver af JP Group koncernen, Martin Pedersen, solgte for nylig Quickpot fra til Interdan for at holde fokus på sin passion for klassiske biler. Var det at falde den frie del i ryggen? Og er en større elbil-produktion på vej til Viborg?

Uafhængig autogrossist lukker

Henning Jensen siger stop efter 36 år. Roskilde Reservedelslager bliver en del af Havdrup Autodele ApS.

Jens, hvad er det med dig og Beatles?

En af branchens markante, Jens Sørensen, fylder 60. Vi spørger ind til forbilledet - og lokker hans vinderformel ud af ham.

Marie udlever sin pigedrøm

Otte mekanikerelever har været til svendeprøve på Hansenberg, deriblandt Marie Junker Rasmussen, som efter afsluttet universitetsuddannelse har fulgt sit hjerte.

Plus

Forretning med en fremmed partner - tør jeg det?

Plus

Stadig større krav til emissioner

To velbesøgte temadage hos Transportens Innovationsnetværk gav indblik i udfordringer med emissionssystemer og løsninger.

Mini WorldSkills i Silkeborg

Unge autolakerere fra hele verden dystede i Danmark som optakt til WorldSkills i Rusland til august.

Lyst hoved letter klargøringen

Den nye genopladelige I-Match 2 pandelampe fra Scangrip yder optimalt ved rengøring og klargøring af biler.

QuickPot opruster på klimaværkstedet

QuickPot har netop investeret i fyldestationer til alle værksteder, så de er klar til biler med det nye kølemiddel R1234yf.

Plus

Langsomt EU-udspil skal løse gordisk knude

Rally-arrangør tiltalt efter ulykke med to dræbte i Randers

Lydløse maskiner klarer poleringen

Mirka udvider sit sortiment af batteridrevne værktøjer og slibemaskiner til bileftermarkedet og OEM produktion.

Plus

Ny uddannelse til servicerådgivere

En ny 3-årig uddannelse skal gøre bilhusene bedre til at modtage kunderne ved indskrivningsdesken.

Kort nyt: Stor tilbagekaldelse // Dieselspecialist udvider // Thansen overskud

Nummerpladen som indgangsnøglen for dele til lastbiler

Byens Bilpleje fortsætter med opkøb

TopAutoLak i Vamdrup bliver fra juli måned en del af Byens Bilpleje koncernen, som fortsat har kursen mod vækst.

Plus

Skal bilen tale dansk?

Kan man forvente, at en bil købt i Danmark kan tale dansk? Og hvis den ikke kan, skal sælger så oplyse specifikt herom?

Kostbart kølemiddel stjålet

Au2parts advarer imod salg af billigt kølemiddel.

Ny ejer vil udbrede Basta Car Care

Plus

Anders Skorstensgaard om Interdans opkøb

TEST: Vi finder sommerens bedste fælgrens

Plus

Thomas Møller Sørensen om Interdans opkøb

Plus

ELBILER & VÆRKSTEDERNE
Lakering af elbiler kræver omtanke

Ovethi med gode muligheder

Plus

Jens Sørensen om Interdans opkøb

Plus

40 års erfaring sidder klar med hjælp til Autotaks

Premium lakmærke fejrer 100 år

Plus

Lars Hedegaard om Interdans opkøb

Ajour med autobranchen: Bosch sætter rekord

Audi åbner batterilager i Berlin

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Velkommen til Varde Bilvask

Bor I i et sølvbryllupskvarter?

Har du overvejet en SUV som firmabil?

Legendarisk fælgdesign genopstår

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af coating pulver-støv hos Boehringer Ingelheim

Nybagt navn får hurtig glasur

TOTAL Danmark inviterer til Copenhagen Historic Grand Prix – du kan vinde 2 VIP billetter !

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af Calcium-sulfat dampe hos Boehringer Ingelheim

Dansk Procesventilation har færdiggjort projekt med olietågeudsugning fra CNC-maskine

Succesfuld rekrutteringsvirksomhed udvider ejerkredsen

Sådan Undgår Du Unødvendig Slid Til Næste Dækskiftesæson

Verdens hurtigste køreseddel

Tid til ny firmabil?

Pressemeddelelse: Succesfuld rekrutteringsvirksomhed udvider ejerkredsen

Produktionsbuffer, automatisering, LEAN, one-piece-flow  – kært barn har mange navne.

Henrik Pedersen – ny CCO hos Digital-Servicebook.com

Leverandørbesøg: Nyheder til værkstedet

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsuger til Abenas nye produktionslinje

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af lodderøg hos Nordic Power Converters

CO2 neutralt website

Til lykke med svendebrevet

ATE, LUK, Contitech, Sachs., direkte fra Tyskland.

Dansk Procesventilation har færdiggjort central rengøringsløsning/støvsuger...

Minimer nedetid med FAG hjullejer.

Send til en kollega

0.478