23948sdkhjf

TEST: Vi finder sommerens bedste fælgrens

| Af Jens Høy | Tip redaktionen om en historie

Der er stor forskel på fælgrens. Den dyreste er ikke den bedste, viser vores test af fem forskellige produkter. Således dumper den dyreste.

TEST En god fælgrens er meget andet end den direkte effekt, der ses, når kunden sprøjter sine beskidte fælge med produktet og ser skidtet glide ned ad fælgen.

For hvad sker der med dækkene, hvis man rammer lidt ved siden af? Og hvordan påvirker kemien bilens sårbare lygter, når vinden fanger rensematerialet og efterlader en sjat på lygten?



Den slags er det ikke til at finde ud af uden hjælp fra professionelle, så derfor er vi taget til Sonax’ hovedkvarter i Tyskland for at få hjælp til denne test.

Med os har vi fem produkter, som vi har indkøbt til lejligheden. Aftalen er, at Sonax stiller manpower og testfaciliteter til rådighed.

Det lyder måske lidt som filantropi, at en af verdens førende producenter stiller op til sammenligning mod de værste konkurrenter, men det har Sonax ikke det fjerneste imod.

- Vi tror så meget på vores produkter, at alle i princippet er velkomne i vores laboratorier med produkter, de gerne vil teste. Blandt andet derfor benytter TÜV vores faciliteter, og det har de gjort i mange år. De deltager i testen på lige vilkår med vores medarbejdere, og det foregår som blindtests, hvor vi ikke ved, hvilket produkt der er i hvilke flasker, forklarer Samantha Rebele, der er ansvarlig for testen.

Læs også: Biltest for pro: Kia Ceed 1,4

Testen tager flere dage
Hos Sonax gør man tingene grundigt. Derfor er der afsat to fulde dage til at teste produkterne.

På forhånd har Sonax fået de forskellige rensemidler tilsendt, hvorfor visse af testene allerede er gennemført.

Det betyder, at produkterne eksempelvis er dryppet ud på siden af et dæk, så man kan vurdere, hvor meget dækket misfarves af fælgrensen.

Desuden har Samantha og hendes assistent smurt fælgrens på det mest gængse materiale til lygteglas. På den måde kan man se, hvor meget fælgrens eventuelt skader lygterne, hvis brugeren er uheldig og får hvirvlet rens op på en lygte.

Læs også: BILTEST FOR PROFFER: Ford Focus Titanium 1.0

For Samantha og hendes afdeling er testarbejdet med produkter hverdag, og her skiller Sonax sig virkelig ud. Ud af den tyske virksomheds omkring 370 medarbejdere er der 40, der udelukkende er beskæftiget med at udvikle og teste produkter.

Mens Samanthas folk allerede har udført den langsommelige del af testen, får jeg lov til at være med til at bedømme lugten. Her er der massiv forskel på produkterne. Nogle er på nippet til at få gang i min brækrefleks, mens andre næsten dufter så godt, at man får lyst til at tage bad i det.

Vi tester også, hvor godt flasken ligger i hånden, og om produktet kommer jævnt ud af flaskens dyse.

Det er ganske vist ikke noget, der har betydning for selve renseeffekten, men alt tæller med i testen. På den måde er det med test af fælgrens som med test af biler; selv små og, for nogle, ubetydelige elementer vurderes og vægtes i forhold til de konkurrerende produkter.

Læs også: BILTEST FOR PRO: Volvo XC40 T3

Således samler det vindende produkt flest point op undervejs i testen og kan kalde sig overordnet vinder.

Som kunde til fælgrens kan man have forskellige præferencer, så derfor har vi medtaget alle delelement i det samlede resultat.

I vores test deltog:

• Turtle Wax Redline

Læs også: BILTEST FOR PRO - Mitsubishi Eclipse Cross

• Sonax Extreme

• Basta Brilliant

• Optimize Fælgrens

• Autoglym Custom

Læs også: Bedste SUV: Nissan eller BMW - eller måske Volvo

Foruden disse fem produkter deltog udenfor testen også Sonax’ dyreste produkt, der hedder Xtreme Plus Fælgrens. Produktet har ikke tidligere været solgt til forbrugere i Danmark, men Sonax har netop besluttet at introducere denne fælgrens i løbet af sommeren.

Sådan bliver fælgen beskidt
Fælgrens testes på små 10 x 4 cm metalplader med ægte bremsestøv. De små metalplader er nemlig skruet på en rigtig fælg, der accelereres op til en hastighed på 160 km/t, hvorefter den bremses ned med en ægte skivebremse.

Det hele sker i en testbæn, som Sonax selv har udviklet, og som formentlig er den eneste i verden.

Under Motor-magasinets test af fælgrens blev skidtet på de små metalplader fremstillet på følgende måde:

1) Fra 160 km/t bremses ned til 50 km/t.

2) Processen gentages 400 gange.

3) Den totale distance svarer til 1100 kilometers kørsel.

4) Samlet tid: 14 timer.






Hold dig opdateret med Motor-magasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (2)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu
Plus

Stenhøj overtager Semler Værktøj

Semlers afdeling for salg af værkestedsudstyr bliver en del af Stenhøj DK.

Plus

Antirust: LHG Group styrer nu både Suvo og Tectyl

Leverandøren LHG Group, der forhandler og ejer brandet Suvo, skal fremover også distribuere Tectyls rustbeskyttelseskoncept.

Vettel: Ferrari tilbød mig aldrig en ny kontrakt

Plus

Dansk Bilglas rebrander sig mod nye tider

Ledelsen finder årets resultat i 2019 mindre tilfredsstillende - det er påvirket negativt af betydelige omkostninger i forbindelse restrukturering af virksomhedens afdelinger.

Plus

Byens Bilpleje ind i Sverige via opkøb

Vækst uden for Danmarks grænser er målet, og Tyskland, Norge og Finland er også i pipelinen.

Plus

Auto-G indleder nyt kemi-samarbejde

Den tysk specialist i kemi og additiver, Pro-Tec, skal styrke Proline Centrene under Auto-G, der bliver rebrandet med nye skiltepakker, logo og produkter.

Nyhedsbrev

8.402 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Plus

Grossist åbner ny afdeling i Roskilde

Den sjællandske Auto-G-grossist VSA udvider med afdeling i domkirkebyen.

Online Avis Arkiv
Plus

Dansk produktion af automåtter flyttet til Aarhus

Avant Denmark A/S har flyttet sin måtteproduktion til domicilet i Aarhus N og har installeret en række produktionsmaskiner i et hjørne af sit store lager med alskens biltilbehør.

Plus

Se listen: De modtager mest i lønkompensation

Den danske autobranche har foreløbig fået lønkompensation for over 300 mio. kr. Tre bilforhandlere stopper listen.

Værksteder certificeres i lakforsegling

Plus

Vækst i bilpleje for Würth

Trods et svært marked i en tid, hvor bilpleje- og klargøringsområdet har trange kår, er der fremgang hos Würth på området.

Håndsprit kan skade bilens kabine

Forsigtig optimisme i bilbranchen

Seneste tal tyder på, at bunden af coronakrisen er nået, og at både nybilsalget og eftermarkedet er på vej tilbage mod niveauet før corona-situationen satte ind.

Koed udnævner ny direktør

Hæder til lille autoværksted

MG vælger Digital-Servicebook som leverandør

Digital tilgang hos relancerede MG til bilsalg og servicemarkedet har ført til det nye samarbejde. Digital-Servicebook forventer flere bilmærker i sit system.

Plus

VSA ser dagens lys

Plus

Steffensen ude som direktør

Plus

Ny synslov bliver slanket

Plus

18 konkurser i autobranchen i maj

Se her den seneste oversigt over konkurser i branchen fra Statstidende.

Plus

Auto-G udvider med Shells olieprodukter

Nu har også Auto-G to leverandører af olie og smøreprodukter, idet grossistsammenslutningen for nylig indgik aftale med Wolf Lubricants.

Brug for flere lærlinge - også midt i en krisetid

Plus

EU-lov for opbyggere vedtaget

Corona og konsekvenserne
Lønkompensationen forlænges

Frem til 29. august kan virksomheder fortsat søge om kompensation for at sende ansatte hjem med løn. Den danske autobranche har pr. 11 maj fået lønkompensation for over 300 mio. kr.

Værksted flytter på ganske få uger

Alt om trykluft i gratis bog

Plus

Tre nye i bestyrelsen hos Skorstensgaard

Plus

Ny webshop med biludstyr har trykket på startknappen

Plus

Racerklassen TCR er på TV - konkurrenten Super GT på Facebook

Plus

Ny direktør for Hella i Danmark

Plus

Lak-adgang til Forsi igen

Plus

Konkurser i april i autobranchen

Motorekspedition i Høje Taastrup åbner den 22. juni

Corona og konsekvenserne
Lakleverandør i kamp mod coronaen

Motorstyrelsen åbner igen dørene

Plus

Ejeren af Quickpoint: Kannibalisme? Overhovedet ikke

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Centralstøvsugeranlæg til produktionshal til frøproduktion

Er den nye Defender for blød? Her er Ineos Grenadier

Punkt- og støvsugning fra posepakkemaskine hos Wewers Mørtel

Tilbage til fremtiden - brugttest af BMW i8

Gratis e-fakturering - e-conomic sætter ny standard

Tre trin for at finde dit nye brandsikre skab fra DENIOS

Nyt overblik i AutoDesktop gør mersalg lettere

Coronafrygt? Kør-selv er den sikreste form for ferie

Udsugning af olietåge og svejserøg hos J.E. Pedersen

Kabelforskrækket? Nu kan Jaguar I-Pace oplades trådløst

Har du hørt om SpillGuard®?

Mange forespørgsler på udsugning hos tandlæger i hele Verden

Højresvingskamera giver bedre overblik

Øget effektivitet med MoonWalk - automatiseret blandeanlag

Anlæg til svejserøg, slibestøv og let olietåge

Range Rover Evoque er vokset ud af dametasken

COVID-19: bott Care Screen

Sandblæsekabine med cyklon

Udsugning/filtrering af svejserøg, slibestøv og let olietåge

Dygtige drenge udlært fra TEC Erhvervsskole

Volkswagen investerer 1,3 mia. kroner i fremtidens batterier

Stærke priser på aircondition reservedele!

Japansk blasfemi - kan du nøjes med fire cylindre i en Supra

Fyld op med PyroBubbles® under transport

Effektiv desinficering af større overflader mod bl.a. Corona

Send til en kollega

0.165