23948sdkhjf

AutoBranchen Danmark savner svar fra den nye regering 

Brancheorganisationen AutoBranchen Danmark er langt fra imponeret over regeringens foreløbige udspil på klimaområdet.

 REAKTIONER Kursen er sat, målet er klart, men midlerne mangler.

Sådan beskriver AutoBranchen Danmarks direktør Gitte Seeberg i få ord den nye politiske forståelse mellem den kommende statsminister Mette Frederiksen (S), De Radikale, SF og Enhedslisten.

Sent tirsdag (25. august) blev Socialdemokratiet, Det radikale Venstre, SF og Enhedslisten enige om en politisk forståelse kaldet "Retfærdig retning for Danmark". Denne nye retning, med Mette Frederiksen (S) i spidsen, indbefatter en ny klimalov, som kræver en forhøjning af reduktionen af CO2 til 70 procent i 2030. Spørgsmålet på hele autobranchens læber er nu, naturligt nok, hvad betyder denne retning konkret?

- Klimamålsætningen om 70 pct. CO2-reduktion i 2030 er ambitiøs. Men vi mangler fortsat at se, hvilke midler den nye regering vil tage i anvendelse, og hvordan den vil finde de nødvendige milliarder, der skal til for at sikre den grønne omstilling af transportsektoren, siger Gitte Seeberg, der konkret henviser til, at investeringen i infrastruktur - så som nye hurtigopladere til elbiler - bliver meget dyr.

Slut med salg af fossilbiler

Den nye regering vil, tilsvarende den forhenværende, stoppe salget af nye diesel- og benzinbiler fra 2030. Derudover skal der være skærpede miljøzoner, hvilket ikke er nærmere defineret i det 18 sider lange notat, som udgør den politiske forståelse mellem de fire partier. I modsætning til Lars Løkke Rasmussens (V) mål om en million grønne biler i 2030, er der nu ingen konkrete tal for et bestemt antal grønne biler.

- Det er fornuftigt at neddrosle forventningerne til udbredelsen af elbiler, for med et salg på små 300 elbiler om måneden er der meget langt op til at få en mio. elbiler om ti år. Mine forventninger er, at der stadig går nogle år før salget af elbiler for alvor rykker. Derfor tyder det på, at autobranchen nu kan få en mere realistisk dialog med den nye regering, siger Gitte Seeberg.

Autobranchen har lige, som mange andre håndværksmæssige fag, haft svært ved at skaffe kvalificeret arbejdskraft og nye lærlinge.

Den nye regering vil give beskæftigelsesministeren bemyndigelse til at definere hvilke stillingsbetegnelser, der skal kunne rekrutteres fra udlandet. Flere ufaglærte skal opkvalificeres med flere kompetencer.

- Vi ved, at manglen på arbejdskraft tager til i de kommende år, da analyser viser, at erhvervslivet kommer til at mangle minimum 60.000 faglærte i 2025. Derfor er det vigtigt, at vi bruger alle de hænder, som det er muligt at skaffe. Og dem der allerede er på arbejdsmarkedet, skal blive dygtigere gennem efteruddannelser og opkvalificeringer, siger Gitte Seeberg.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.161