23948sdkhjf

Stop sjatladning af elbiler

| Af Jacob Stahl Otte | Tip redaktionen om en historie

DEBAT: Ladeoperatører tjener kun penge, når der løber strøm i kablet, og der skal være fri konkurrence på ladestandere mener Jacob Stahl Otte, Drivkraft Danmark.

DEBAT Dansk Energi fremlagde i sidste uge udspillet "Elbilerne Kommer" med en analyse af de nødvendige investeringsbehov i elnettet frem mod 2030. Det siger sig selv, at op mod en million elbiler vil medføre et betydeligt pres på det eksisterende elnet. Derfor er det på høje tid, at der gøres opmærksom på omkostningerne forbundet med dette.

Fra vores branches perspektiv er det mest interessante ved Dansk Energis analyse dog opgøret med forestillingen om, at der skal være mulighed for "sjatladning" på gader og stræder i byerne, som der faktisk er en del, der argumenterer for.



Mens de fleste elbilsejere med hus forventes at lade hjemme og på arbejdet, regner Dansk Energi det for usandsynligt, at der skal bygges ladestandere ved samtlige parkeringspladser ved kantstenene i byerne Den vurdering er vi helt enige i.

Ladeoperatører tjener kun penge, når der løber strøm i kablet, hvilket der i gennemsnit kun vil gøre få timer ad gangen - uanset hvor længe bilen er parkeret. Samtidig skal den lille mængde strøm forrente opsætning og vedligehold af dyr infrastruktur. Det er med andre ord tvivlsomt, om nogen kommercielle aktører vil foretage de nødvendige investeringer - med mindre de gives offentlig støtte. Det vil så til gengæld være katastrofalt for den frie konkurrence, som i dag sikrer billig og effektiv energi til transport. Vores medlemmer opsætter i disse år hurtig- og lynladere rundt omkring i landet.

Det gør de for at forberede sig til at kunne imødekomme den stigende efterspørgsel, når elbilerne kommer.

For at der i fremtiden skal være en bæredygtig forretning i hurtigladere kræver det, at der er fri konkurrence. Så nytter det ikke, at operatørerne skal konkurrere med offentligt støttede ladestandere andre steder. Det nytter heller ikke, at Vejdirektoratets udbud langs motorvejene forbyder tankstationerne at sætte el-ladere op, fordi man har valgt at lave separate udbud for disse - ofte på den anden side af rastepladsen langt fra toiletter og god kaffe.

Læs også: Antallet af bilvask i haller stiger

Dansk Energis analyse er en god anledning til, at vi i fællesskab får set på de rammer, der skal sikre den frie konkurrence og dermed den bedste og billigste udrulning af ladestandere til fremtidens elbiler - uanset om det er i hjemmet, ved supermarkedet eller på tanken.

Branchen står i dag for 99 % af energien til transporten. Vi har en afgørende rolle og et særligt ansvar for at holde hjulene i gang og samtidig sikre, at den grønne omstilling for alvor flytter ud på vejene.

Jacob Stahl Otte, direktør i Drivkraft Danmark
Drivkraft Danmark er branche- og arbejdsgiverorganisation for selskaber, der leverer energi til mobilitet, opvarmning og proces.

Hold dig opdateret med Motor-magasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Tysk firmabil i Danmark: Porsche gav skattesmæk

Plus

Se listen: De modtager mest i lønkompensation

Den danske autobranche har foreløbig fået lønkompensation for over 300 mio. kr. Tre bilforhandlere stopper listen.

Bilsalg fortsætter mod bunden

I maj blev der solgt 11.432 nye personbiler, hvilket er 40,1 procent færre biler end i samme måned sidste år. 

Formel 1-sæson indledes med to grandprixer i Østrig

Faldende bilsalg risikerer at lukke hver femte bilforhandler

Plus

Hessel tilfreds med hjælpepakker

Bjarne Hessel er tilfredse med det sikkerhedsnet, hjælpepakkerne har lagt under virksomhederne. Bilforhandleren er foreløbig den autovirksomhed, der har modtaget flest penge i lønkompensation.

Nyhedsbrev

8.394 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Plus

Større rokade i Interdans bestyrelser

Online Avis Arkiv

Renault nedlægger op mod 15.000 job på globalt plan

Tesla-ejere snakker om ... serviceaftaler

Snakker bilejere om serviceaftaler? Det afhænger af ejerens bil, viser ugens Voxmeter-analyse.

Plus

Hvad gør vi nu, lille mikro?

Mikroerne er på vej ud af markedet og bilfabrikkerne stopper udviklingen af dem - men efterspørgslen er stigende.

Holland opgiver at arrangere Formel 1-grandprix i år

FDM vil se om tysk erstatning i dieselgate kan omfatte Danmark

Kritik af udfasning af hjælpepakker

Bilforhandlerne har brug for de hjælpepakker, som den økonomiske ekspertgruppe vil afskaffe. Selv med hjælpepakkerne står hver femte bilforhandler over for konkurs, mener AutoBranchen Danmark

Mænd kan ikke få dem store nok

Tendensen er klar, når det handler om den lille forskel mellem mænd og kvinder, når det gælder deres ønske om en ny bil.

Det store overblik over vores autobranche

Med en omsætning på 100 mia. kr. er den firehjulede branche mildest talt stor - og derfor tilsvarende vanskelig at få overblik over. Det giver specialmagasinet, Hvem Er Hvem imidlertid. 116 siders magasin følger gratis med avisen i dag.

Macron lover milliardhjælp til Frankrigs bilindustri

Den franske præsident er klar til at bruge omkring 60 milliarder kroner på den franske bilindustri.

Formodet coronasvindler fra bilbranchen sigtet

En 57-årig mand fra bilbranchen er sigtet for svindel med hjælpepakker, der kan give firedobbelt straf. Dommeren har nedlagt navneforbud i sagen.

Serviceaftaler med gratis motorgaranti

Plus

BILTEST: God mikro til dårlige tider

PRØVEKØRT: Hyundai kan uforvarende være heldige med som de eneste at have en ny udgave af en mikrobil.

Midtjyder skrottede flest dieselbiler

Plus 2

Kendt branchemand død

Plus

Ny direktør for Dansk Bilglas

Er kosmetiske skader på bilen en mangel?

Ankenævnet behandler også sager om fejl af kosmetisk karakter. Man kan i den forbindelse også nogle gange diskutere, hvad der kan kaldes kosmetiske fejl i forhold til hvorledes fejlene udmønter sig.

Dieselgate
VW dømt til at give erstatning i civilsag om dieselgate

Tusindvis af civile søgsmål mod Volkswagen ventes at følge en principiel dom i Karlsruhe mandag.

Plus

Konkurser i april i autobranchen

Plus

Nye konkurser: KD Car Trading og SK Biler stopper

Kendt branchemand død af corona

Motorhistorisk Samråd målløs over afgang

De Radikale vil forbyde salg af fossile biler i 2025

Plus

Ny formand for Mercedes-Benz Finans

Elon Musk trodser myndigheder ved at genåbne Tesla-fabrik

Musk truer med at flytte Tesla-produktion ud af Californien

Plus

Henrik Isaksen fra direktør til bestyrelsesformand hos GreenMobility

Plus

Svag nedgang i antallet af bilsyn

Plus

Veteranfolket: Drop nu orginalitetskrav

Kabalen ruller: Ferrari henter spanier hos McLaren

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Komplethjul med lidt smørelse til ganen

Fuld valuta for pengene – Mitsubishi L200

CNC-maskine olietågeudsugning  fra Dansk Procesventilation

Hold dine olier og kemikalier kolde med kølekamre og kølerum

FASTCUT SKRUBSKIVER, hurtigere end man tror

LÆKRE LOKALER I bilbranchens IT-center

Danmarks billigste elbil er fantastisk

Salgsanvarlig UK/Irland til Digital-servicebook.com

Den spansk drengerøv – brugttest af Seat Leon Cupra

Holder du dig opdateret inden for dit felt?

Skal vi skræddersy din brandsikre container?

Centralstøvsuger til Abenas nye produktionslinje

Forførende og familievenlig Ford Kuga Plug-In Hybrid

Digital-servicebook.com opruster i UK/Irland

Tag kontrollen over uønskede bakterier med hygiejneklude som

TILBUD! Vi rydder op på lageret

Form over funktion – Kia Proceed GT-Line

Er din jordforbindelse helt skæv?

Tal med medarbejderne om den nye hverdag

Er jeres setup lige så skarp som resten af jeres virksomhed?

FDM: Sikkerhedssystemer kan give falsk tryghed i nye biler

Hvorfor skal du vælge refurbished, når du køber IT?♻

Vi leverer dine paller og dit gods mens du sover!

Tillykke til bilhuset Henrik Christensen med hjemmesiden

Kraftig motorrumslampe med maksimal fleksibilitet

Send til en kollega

0.187