23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Thomas Møller Sørensen er Bilminister

Danmark skal have en ny regering. Hvis der oprettes et bilministerium, og Thomas Møller Sørensen, branchedirektør i Bilbranchen DI, bliver den nye bilminister, hvad vil han have fokus på?

? Hvad vil være dit første lovforslag som nyudnævnt bilminister?

! Det vil være et lovforslag, der én gang for alle skaber klarhed for branchen og bilkøberne i forhold til afgifterne på biler. Vi politikere skylder branchen og forbrugerne, efter mange års slingrekurs, at udstikke klare rammer for, hvad grundlaget er for afgifter på alle biler. Ikke blot elbiler. Og vi skylder at gøre det med en bred politisk opbakning, så der ikke skal sættes ind på området i mange år frem. Det vil give ro, så branchen og forbrugerne kan foretage de rette investeringer.

? Hvad vil du gøre for at skaffe flere kvalificerede medarbejdere til bilbranchen?

! Jeg vil først og fremmest sikre mig, at de mange gode initiativer, der er gennemført i det seneste år, rent faktisk kommer til at virke. Politisk er det besluttet, at der skal mere praksis i undervisningen i folkeskolen samt at erhvervsuddannelserne skal fylde mere i vejledningen af de unge. Der er også gennemført tiltag, der skal gøre det lettere for voksne at tage en erhvervsuddannelse. Men alle de mange tiltag er kun lige lanceret, nu skal vi have dem til at virke. Og så vil jeg bakke op om de organisationer og foreninger, der allerede i dag gør rigtig meget for at tiltrække kvalificerede medarbejdere til branchen.

? Hvor mange elbiler mener ministeren, der mindst skal køre på de danske veje i 2030?

! Den grønne omstilling handler ikke bare om elbiler, den handler om samlet set at nedbringe CO2-udslippet. Derfor er det vigtigt, at vi tænker alle klimavenlige teknologier på bilområdet ind i vores tiltag. På EU-niveau skal vi fortsat tilskynde bilproducenterne til at nedbringe CO2-udledningen i de nye biler, så vi sikrer, at blandt andre danske forhandlere har mere klimavenlige biler på hylderne. Og så handler det herhjemme om at have bilafgifter, der belønner og ikke straffer klimavenlige biler, eksempelvis elbiler.

? Vil det ud fra en overordnet miljømæssig betragtning ikke give mening, at danskerne beholder deres bil i 15-20 år fremfor at skifte bil hver 3. år - uanset om den kører på el eller ej?

! Ud fra en vugge-til-grav betragtning er der rent miljømæssigt selvfølgelig en grænse for, hvor hurtigt det kan betale sig helt at skrotte en brugt bil til fordel for en ny. Men dels bliver mange materialer i en skrottet bil i dag genbrugt i produktionen, dels er nyere biler mere brændstoføkonomiske, mindre luftforurenende og mere trafiksikre.

? Vil roadpricing være en god ide?

! Ja, i princippet. Det vil altid være en god ide at lægge beskatningen på forbruget, fremfor som i dag på anskaffelsen (registreringsafgiften) og ejerskabet (grøn ejerafgift). Men dels er teknologien til roadpricing fortsat meget dyr at etablere og vedligeholde, dels skal vi ikke dobbeltbeskatte bilejerne. Så vi skal i givet fald finde en måde at gøre det på, hvor den allerede indbetalte afgift for bilejerne bliver helt eller delvist fratrukket deres pris for at køre på vejene.

? Hvilken ministerbil skal du køre i?

! Jeg tror, det må blive en af de opladningshybrider, der er kommet på markedet i det seneste år. Som minister har jeg mange korte ture rundt til møder i byen, hvor jeg kan køre på el. Men jeg har også fra tid til en anden længere ture ud i landet. Og med en presset ministerkalender kan det med batteriernes rækkevidde og de nuværende opladningsmuligheder blive en udfordring med en ren elbil.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063