23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Interdan køber QuickPot - og hvad så?

Perspektiverne er store: Først og fremmest at en bilimportør nu bliver en aktiv spiller i den frie del af branchen. Og omvendt.

OPKØB En bombe er netop sprunget i den danske autobranche: Bilimportøren Interdan med bl.a. Peugeot har opkøbt den frie værkstedskæde QuickPot.

Perspektiverne er store: Først og fremmest at en bilimportør nu bliver en aktiv spiller i den frie del af branchen. Herefter er Interdan altså importør, forhandler og indehaver af mærkeværksteder, men nu også en del af en stor kæde af frie værksteder.

Og set fra QuickPots side: Den frie værkstedskæde vil nu alt andet lige få tidligere tilgang til nye biler - inklusive viden om kommende elbiler fra den franske koncern.

Handelen mere detaljeret: Interdan Bil A/S overtager aktiemajoriteten i QuickPot A/S. Den nuværende ene ejer af QuickPot A/S, Martin Pedersen har valgt at sælge sin ejerandel på 67 procent.

I den forbindelse overtager Interdan Bil A/S 52 procent af aktierne, mens den nuværende medejer og adm. direktør, Steen Haugaard Fransen, øger sin andel af virksomheden fra 33 til 48 procent.

Interdans overtagelse af QuickPot er anmeldt til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Både Interdan og QuickPot forventer at opnå godkendelse af handelen henover sommeren.

Interdan: Flere værksteder

- Jeg ser købet ret simpelt. Vi hos Interdan er købmænd. Hidtil har vi haft det ene produkt - altså import, salg og service samt reparation i den autoriserede del. Og vi kunne også tænke os det andet produkt, altså mulighederne i det frie marked. Sådan liner Kenneth Hansen, adm. direktør hos køberen, Interdan handelen op.

- Vi ser, at det andet marked i mange år har været overladt til andre, der egentlig har haft det for let. Så vores kalkyle er, at der her er et ledigt marked - og det går vi så aktivt ind i nu.

- Men vigtigt: Jeg ser, at der stadig er en klar opdeling mellem de to markeder - det autoriserede og det frie - og at det er to meget forskellige markeder, betoner Kenneth Hansen.

Hvad er den væsentligste forskel?

- Der er nogle kunder, der er parate til at gå på kompromis for at opnå lavere priser - som måske ikke altid er lavere alligevel. Det kan måske skyldes, at vi ikke altid har været gode nok til at forklare forskellen på frie værksteder og mærkeværksteder.

- Men samtidig ser vi altså, at der er en stor værdi i det frie marked - og det kigger vi ind i nu.

I ser et ny marked, så hvilke ændringer er I ved at forberede?

- Ja, QuickPot fortsætter som en selvstændig juridisk enhed og Steen Fransen fortsætter som adm. direktør, og vi har derfor en stærk ledelse - hvilket vi har lagt vægt på.

- Vi har en ambition om flere værksteder - QuickPot er lige nu 28 forretninger, men der skal være flere.

Hvad kræver det opnå flere forretninger?

- Det kræver først og fremmest en ambition - og den har vi. Det kræver også kapital - og den har vi. Men jeg ønsker ikke komme nærmere ind på hvordan.

Men er grænserne mellem mærkeværkstederne og det frie marked ved at blive udvaskede?

- Her er det vigtigt for mig at understrege, at QuickPot forsat skal være en aktør på det frie marked. Og jer ser ikke, at dette er begyndelsen til, at mærkeværkstederne og det frie marked kommer til at flyde sammen.

- Og lad mig understrege; at min grundholdning fortsat ser, at en ældre Peugeot 208 skal serviceres på et mærkeværksted.

- Men jeg ser også, at der kommer en skarpere konkurrence på markedet for frie værksteder - det betyder færre aktører, og der ser jeg en mulighed for os.

Hvad er det for en mulighed?

- At med færre værkstedet skabes der en mulighed for en større markedsandel.

QuickPot: Flere værksteder

QuickPot har altså hidtil været ejet af de to, Steen Haugaard Fransen og Martin Pedersen, der nu har solgt sin andel.



Steen Haugaard Fransen fortsætter som adm. direktør, nu med 48 procent af aktierne mod tidligere 33.

Hvorfor 48 procent af aktierne i det nye selskab og ikke 50 eller 51?

- 48 procent er fint. Jeg var jo også tidligere mindretalsaktionær, og det har jeg det godt med, siger Steen Haugaard Fransen. Jeg hæfter mig især ved de nye muligheder. Interdan kommer jo med store muskler, og det åbner jo store perspektiver. Jeg glæder mig meget til samarbejdet; det er inspirerende at få et indblik i den autoriserede del af autobranchen. De er jo et firma med ambitioner; et firma, der i lang tid har vist, at de har visioner - at de vil noget. Og de har bevist, at de kan få ting til at ske.

Hvad ser du som de største fordele for QuickPot?

- Det åbner jo muligheder for at vi kan få vækst. Det åbner gode muligheder for at få flere værksteder.

Hvis du nu kun måtte sætte ét mål for det nye samarbejde.

Så er det at få vækst og at vi bliver flere værksteder i QuickPot. Ja, for mig er mål nummer et at få vækst hvilket er lig med flere værksteder.

- Men jeg lægger også vægt på, at vi i QuickPot kan få mere viden om de nye biler, hvilket er afgørende for os. Med det nye selskab er vi jo tættere på producenterne og dermed også tættere på den nye viden.

Hvad er den store udfordring?

- Hmm. Vi, altså Interdan og QuickPot, skal jo operere i hver sin del, den autoriserede del og den frie del. Men der er jo en ny snitflade, vi måske skal lede efter. Det kan måske blive en udfordring for Interdan at finde snitfladen. Det bli’r det jo ikke for os i QuickPot. Vi er jo er vant til det.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.204|instance-web04