23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Lakering af elbiler kræver omtanke

Der er særlige forholdsregler omkring lakering af el- og hybridbiler. For eksempel skal batteriet være afbrudt og temperaturen under tørringsprocessen lav.

VIDEN Høj temperatur ved tørring af autolak og "vi gør som vi plejer" duer ikke, når malerværkstedet får el- og hybridbiler ind til lakering. Her skal retningslinjer følges, og de rette produkter skal i sprøjterne, oplyser Axalta, der producerer og markedsfører lak-produktet Standox.

- At opnå høj kvalitet og de bedste resultater kan være en udfordring, når autolakerere udfører lakreparationer på el- og hybridbiler. Vi tilbyder en løsning med vores Xtreme System, hvilket er tilpasset begge biltyper med lakskader, siger Palle Christiansen, Standox Business Manager i Danmark.

Grundlæggende sikkerhedsregler skal følges. Lakereren skal sikre sig, at motoren er slukket, at batteriet er afbrudt, og at strømmen ikke kan tændes under reparationen.

- Arbejdet må først begynde, når lakereren har udført alle disse sikkerhedsforanstaltninger, indskærper Palle Christensen.

Tørring udfordrer

Når det kommer til reparation af lakskader, giver tørringsprocessen ofte nogle udfordringer på især el- og hybridbiler. Hver bilproducent har sin egen øvre temperaturgrænse, der skal overholdes for denne type arbejde på køretøjet.

- Det er derfor meget vigtigt at læse bilens instruktionsbog grundigt for at kunne udføre lakeringen korrekt i overensstemmelse med producentens specifikke anbefalinger, anfører Palle Christiansen.

Bindemiddel bruger fugt

Standox Xtreme System er tilpasset denne problemstilling og giver gode reparationsresultater på el- og hybridbiler med lakskader, selv ved lave temperaturer. Lak-systemet opfylder de fleste bilproducenters specifikationer. Standoblue Basecoat og Standocryl VOC-Xtreme Clear K9580 er begge en del af Xtreme Systemet og er særligt velegnede til brug ved lave temperaturer, når der repareres på disse biler.

Ud over at levere glans, flow, og optimalt udseende af topcoat har Standocryl VOC-Xtreme Clear K9580 fordele ved at tørre meget hurtigt ved lave temperaturer.

- Vores nyeste og patentanmeldte bindemiddel-teknologi fra Axalta anvender fugtighed i tørreprocessen, så alle Xtreme System produkterne har hurtige tørretider helt ned til 20° C, siger Palle Christensen og tilføjer, at værkstedet opnår en stor besparelse på energiforbruget ved lufttørring.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.219