OMSTILLING Branchefolk og fremtidsforskere er enige om, at autobranchen står over for store omvæltninger. Konsolidering og markante rolleskift i værdikæden vil vende op og ned på både salg, service og skadesbehandling og tvinge mange aktører til at gentænke deres position og strategi. Hos landets største kæde af autolakererier resulterer den øvelse nu i et helt nyt navn - og en strategisk udvidelse af kædens ydelser.
Siden LAKexperten i 2003 blev etableret som et frivilligt indkøbs- og markedsføringssamarbejde, er kæden vokset til i dag at være landets største inden for autolakering med 43 værksteder fordelt over hele Danmark.
I flere år har kunderne fortrinsvis været lokale autoforhandlere, autoværksteder og private bilejere.
Outsourcing nøgleordet
LAKexpertens bestyrelse og ledelse besluttede for godt to år siden, at man fra kædekontoret i højere grad vil rette det salgs- og markedsføringsmæssige fokus mod en fremtidig stærk position som underleverandør til større autohuse, forhandler- og værkstedskæder samt bilimportører. Og nu gør kæden sig klar til at tage endnu et skridt for at blive en bedre leverandør til autobranchen.
- Et kig i krystalkuglen fortæller os, at et nøgleord inden for skadesbehandling vil blive outsourcing, fortæller kædechef Bo Kold Søndergaard.
Som markedet udvikler sig, vil flere bilforhandlere og frie værksteder finde det urentabelt at have egne skadecentre. Kravene til skadesbranchen er stadig stigende. Det kræver stor volumen for at kunne være optimeret og rentabel, og ifølge Bo Kold Søndergaard vil bilforhandleres og værksteders nuværende pladeværkstederne i stedet kunne frigive kvadratmeter til at optimere salgs- og lagerplads eller til en udvidelse af deres serviceværksteder, dækhoteller eller lignende.
- Som et led i sådan en optimering af værdikæden vil det give god mening at outsource hele eller dele af skadesarbejdet, hvis det vel at mærke kan ske enkelt, effektivt og rentabelt, forklarer Bo Kold Søndergaard og tilføjer:
- Og det er præcis dét, vi, som Danmarks største kæde af certificerede autolakererier og skadecentre, nu går ud og tilbyder under vores nye navn og profil.
Qars betyder kvalitet
Som et vigtigt element i den frivillige kædes nye strategi skifter navnet fra LAKexperten til Qars den 1. juli 2019. Udtalen af navnet er præcis som det engelske ord for "biler" og refererer naturligvis til det, der er omdrejningspunktet for værkstedernes ydelser, omend en række af værkstederne også tilbyder storvognslakering. Navnet er imidlertid også en forkortelse for Quality Auto Repair Services, og netop heri finder man en vigtig årsag til navneskiftet.
- Gennem de seneste år har flere af vores eksisterende og nye kunder efterspurgt én samlet løsning på autolakering, men også på reparation af hele skaden. Det er sket gennem et selvstændigt salgsselskab med navnet Qars, og den del af ydelsen, der handler om pladearbejde, er fortrinsvis blevet løst i samarbejde med lokale pladeværksteder udenfor LAKexperten, fortæller Bo Kold Søndergaard.
Det er med andre ord dette strategiske tilløb, der nu ophøjes til at være kædens nye forretningsmodel på nationalt og regionalt plan. Derfor gav det, ifølge kædechefen, også god mening at skifte kædenavnet til det mere bredtfavnende Qars.
Kontrolleret vækst
Hvor pladearbejdet i det tidligere salgsselskab oftest blev outsourcet til eksterne værksteder, vil denne del af skadesarbejdet i stigende grad blive en integreret del af den nye kæde. Det vil ske ved, at nogle af de tidligere eksterne samarbejdspartnere bliver medlemmer af Qars, samtidig med at en række af de nuværende autolakererier i den kommende tid vil udvide med pladeværksteder.
Bo Kold Søndergaard slår i den sammenhæng fast, at den ydelsesmæssige ekspansion kommer til at ske i et tempo, der giver det enkelte medlem mulighed for at tilpasse sig kædens nye virkelighed med respekt for deres lokale markedssituation og egne ambitioner.
- Enkelte af vores medlemmer har allerede pladeværksteder i dag, mens andre medlemmer har lokale partnerskaber, som de vil fortsætte med at pleje. Der vil derfor være lokale forskelle på, hvor hurtigt og hvordan Qars kommer til at udrulle den nye ydelse på paletten, siger Bo Kold Søndergaard. Han tilføjer, at man fra ledelsens side er i fuld gang med at rekruttere nye medlemmer i form af skadecentre, pladeværksteder og autolakererier, der kan og vil leve op til de nødvendige certificeringer, sådan at hele landet kan tilbydes de nye ydelser.
Nye værdiskabende ydelser
En afgørende forudsætning for at kunne tilbyde autohuse og mekaniske værksteder en rentabel håndtering af deres autoskader er, at processerne i den del af værdikæden, der outsources til Qars, er strømlinede og effektive. Det har kæden løbende udviklet og optimeret, så Qars i dag er helt i front på den del.
Særligt på it-delen har kæden investeret mange ressourcer, hvilket har resulteret i at det egenudviklede planlægnings- og dokumentationssystem Apromas er blevet et forretningsben i sig selv.
Apromas, der oprindeligt blev udviklet som et ordrestyringssystem til LAKexpertens autolakererier, er i dag nu også udviklet til pladeværksteder og benyttes både af kædens skadecentre, men også blandt kædens kunder.
Taksering via call center
Et andet eksempel på kædens optimerede processer er takseringen af skader, som hos Qars udføres fra centralt hold i Qars call center.
- Ved at lade specialister deltage i takseringen spares der produktionstid, sikres en ensartet høj kvalitet, og risikoen for fejl, eftertakseringer og forsinkelser minimeres, til gavn både for vores kunder, forsikringsselskaberne og i sidste ende også bilejerne, forklarer Bo Kold Søndergaard videre.
Mens Qars-værkstederne således er toptunede, når det handler om processerne og kvaliteten af det udførte arbejde, er det ifølge kædechefen en vigtig del af strategien at forblive i rollen som underleverandør.
- Autohusene, importørerne og mekaniske værksteder er langt bedre til selve kundekontakten, end vi har nogen som helst ambitioner om at blive ude på de enkelte medlemsværksteder, siger han og fortsætter:
- Der er derfor heller ingen planer om, at vi som kæde skal til at håndtere de led i værdikæden, der handler om kundemodtagelse, lånebiler og udlevering af de færdigreparerede biler.
- Bil-ejerne kommer naturligt hos forhandleren eller værkstedet, når de får lavet service. De kender deres værksted og er vant til den høje service, der gives. Den del af skadehåndteringen skal vi ikke tage os af. Vi opererer så at sige bedst bag kulissen og fokuserer på det, vi er bedst til: at lakere og skadesudbedre bilen.
Den nye strategi og det nye navn med tilhørende logo og visuel identitet, blev præsenteret for LAKexpertens 43 medlemmer på et kædemøde i Vejle den 20. og 21. maj.
Og selvom det, med Bo Kold Søndergaards ord, kom som en gedigen overraskelse for de fleste medlemmer, var reaktionerne positive.
- Nogle medlemmer skal helt naturligt have lidt tid til at overveje, hvilke forretningsmæssige ben de vil stå på i Qars. Men samtidig har vi allerede sat fuld turbo på udrulningen, når det gælder markedsføring og information til vores kunder, fastslår kædechefen og fortsætter:
- Meget snart vil transformationen fra LAKexperten til Qars også blive særdeles synlig over hele landet, når vi begynder at klæde de lokale medlemsværksteder på i vores nye navn og design.
Udrulning i gang
- Alle i kæden forstår de forandringer, der sker i autobranchen i dag og i fremtiden, siger Bo Kold Søndergaard videre.
- For os drejer det sig om at være agile og se muligheder. Skridtet med nu både at kunne tilbyde autolakering og skadesarbejde til nye og eksisterende kunder, har længe været et behov, vores kunder har ønsket, og nu vil vi gerne kunne gøre det landsdækkende med den samme professionalisme og troværdighed, som kæden er kendt for.
- Så vi glæder os til at komme ud til vores kunder og tale om, hvordan vi kan udvikle vores forretning sammen, siger Bo Kold Søndergaard. kile
LAKexperten skifter strategi og bliver til Qars
Den nye kæde vil nu tilbyde alt omkring skadesarbejde, herunder karrosseri-arbejde og klargøring foruden lakarbejdet som hidtil som totalleverandør til bilhuse.