OPGRADERING Det giver direkte og hurtig hjælp til at opgøre skader på biler, eller hvis man har problemer med Autotaks/Forsi, at kunne kontakte AutoBranchen Danmarks Videncenter. Her er Jørgen Petersen ny forsikringskonsulent - han kommer med over 40 års erfaring fra autobranchen, idet han er udlært mekaniker samt pladesmed og har stort kendskab til forsikringsbranchen, hvor han i 15 år har arbejdet som taksator.Hertil har han arbejdet som værkfører ad flere omgange. Så han kender fuldt ud den daglige verden, som medlemsværkstederne af brancheforeningen har.
- Jeg ved udmærket, hvad forkerte eller mangelfulde opgørelser kan betyde i forhold til omsætningen, og jeg ved også, hvad hurtig hjælp kan betyde for folkene i virksomhederne. Min opgave er at hjælpe medlemmerne bedst muligt og hurtigt videre med opgaver i det vigtige Autotaks skadesopgørelses-system, fortæller Jørgen Petersen, som startede i videnscenteret 1. april.
Kan fjernstyre pc’en
Der er flere måder at få hjælp på, hvis man som enten medlem af AutoBranchen Danmark eller som abonnent på programmet føler, at der er gået hårdknude i Autotaks-systemet.
- Vi giver support på telefon med mulighed for, at jeg hopper med via fjernstyring over computeren på den aktuelle rapport, før den godkendes.
- Nogle få manglende indtastninger kan betyde mistede arbejdsenheder og lakafregning. Og det kan hurtigt blive lig med mistede timer og dermed mistet afregning.
- Derfor er korrekte opgørelser meget afgørende i en travl hverdag. Lige i øjeblikket kan det måske virke som småting, men i det samlede billede for forretningen kan det hurtigt løbe op, forklarer Jørgen Petersen og supplerer:
- Muligheden for digitalt at kigge med er en funktion i Autotaks og ikke noget, som kræver ekstra installation på brugeres computer.
Styrket brancheindsats
AutoBranchen Danmark ser ansættelsen af Jørgen Petersen, som et led i en større fremtidig indsats på sin medlemsservice for lak og karrosseribranchen. Det fortæller Nicky Bobak, der er chef for AutoBranchen Danmarks Videncenter.
- Branchen er stærkt udfordret i dagligdagen, da systemet Autotaks/Forsi jævnligt opdateres. Det giver udfordringer for alle lakerere og karrosseriværksteder, store som små. Derfor sætter vi alle sejl ind på denne indsats, så vi sikrer, at branchen kan følge med i udviklingen, siger Nicky Bobak.
Der vil i løbet i 2019 blive udviklet mange spændende tiltag i videncenteret, herunder kursusprogrammer, mulighed for videovejledning og e-learning.
- Det bliver utroligt spændende at udbygge og følge, og det bliver AutoBranchen Danmarks fornemste opgave at løfte hele branchens kompetenceniveau. Det nye fokus er en brancheindsats, som ikke er betinget af et medlemskab i Autobranchen Danmark. Vi ønsker, som hovedorganisation for lak og karrosseri, at skabe det nødvendige fokus på support og udvikling, systemteknisk og ikke mindst med uddannelsestilbud til alle vores brugere, forklarer Nicky Bobak.
40 års erfaring sidder klar med hjælp til Autotaks
AutoBranchen Danmark har i løbet af foråret styrket hjælpen til programmet for skadesopgørelse.