? Hvad vil være dit første lovforslag som nyudnævnt bilminister
! Biler driver Danmark, og de sikrer fri bevægelighed for arbejdskraft. Derfor er det vigtigt at sikre at biler, der også giver en god afgiftsprovenu, har mulighed for at bevæge sig.
Men miljøet skal tilgodeses, og derfor vil mit første lovforslag være, at der oprettes samlingsparkeringspladser for pendlere udenfor de større byer, hvor der løbende kører Shuttlebusser frem og tilbage.
Det vil give mindre kø, mindre tab af arbejdstid, større fleksibilitet og et bedre miljø i byerne.
? Hvad vil du gøre for at skaffe flere kvalificerede medarbejdere til især værkstederne?
! Jeg vil arbejde målrettet på at komme med en 5-punkts plan:
1. Målrettet fokus på at øge præstige for branchens uddannelsessteder og sikre at der findes færre, men mere kvalificerede skoler på mekanikerområdet, så de samlede midler kan skabe bedre grobund for innovation.
På lak- og karrosseriområdet skal der være mulighed for at en skole etablerer permanente eller periodiske "datter"afdelinger i et andet geografisk område, for at sikre en tilstrækkelig dækning af Danmark, også på efteruddannelsesområdet.
2. Fokusere på at det stringente system som skolerne underligger, når det gælder udvikling, forandring og state-of-the-art uddannelse, opgraderes til de behov der findes i dag. Jeg vil indføre at LUU får tilknyttet et elevråd.
3. Give bedre mulighed for omskoling af voksne og sikre øgede kompetencer på jobcentre.
4. Gør det nemmere at have en lærling, samt etablere dedikerede stillinger på skoler, der har ansvaret for at sikre en god og løbende dialog med arbejdsgiverne.
5. Kombinere faglige uddannelser, så som elektroingeniør med "bil"-mekaniker/tekniker mv.
? Hvor mange elbiler mener ministeren, der mindst skal køre på de danske veje i 2030?
! Elbiler gennemgå en stærk udvikling. Det gør andre drivmiddelmotorer også.
Derfor mener jeg at der vil være ca. 30 procent elbiler på vejene i 2030.
? Hvilke initiativer vil du sætte i værk for at sætte skub i salget af elbiler
! Jeg vil ikke sætte særlige initiativer i værk, for at fremme elbiler. Når elbilerne imødekommer borgernes krav, så bliver de købt. Jeg vil dog sørge for at elnettet opgraderes løbende.
Jeg vil sætte særlige initiativer i værk, som fremmer miljøvenlige biler i det hele taget, ved at ændre på krav til udledning.
Vigtigt er at afgiftsprovenuen ikke tager skade, da der i fremtiden er brug for penge til at sikre velfærden.
? Vil det ud fra en overordnet miljømæssig betragtning ikke give mening, at danskerne beholder deres bil i 15-20 år fremfor at skifte bil hver 3. år?
! Generelt mener jeg ikke at det er til skade at bilerne bruges, så længe de overholder lovgivningen. Der er sund fornuft i at reparere og vedligeholde gode biler.
At biler bør udskiftes efter 10-12 år, er mere interessant. Moderne biler er i dag meget mere miljøvenlige, end for bare 20 år siden.
At skifte bil hver 3. år vil belaste miljøet meget mere, end at vedligeholde ældre gode biler, når man forholder sig til jordkloden i det hele taget.
? Hvilken ministerbil skal du køre i?
! Jeg vil foretrække en motorcykel som ministerkøretøj, når vejret tillader det. Ellers vil jeg foretrække en bil jeg kan være i pga. min højde, og helt sikkert en hybrid.
Hvad mener "bilministeren"?
Danmark får en ny regering. Vi forudsætter, at den nye regering får en bilminister, som direktøren for Skad, Thomas Krebs, er udnævnt til. Hvad vil han sætte fokus på?