23948sdkhjf

Portaler som strategisk værktøj

Virksomhederne bag portalerne tilbyder så omfattende markedsføringsværktøjer, at selve portalerne i stigende grad kan karakteriseres som salgsinstrument.

MARKEDSFØRING Med nyheden om, at Biltorvet skifter navn til Auto IT for at signalere, at man er mere end bare en bilportal, er det tid at gøre status over, hvad mulighederne egentlig er, når man vil sælge en brugt bil online.

Dertil kommer også, at den nye spiller på markedet, bilhandel.dk, på to år har gjort sig gældende ved blandt andet at tilbyde billigere salgsannoncer end konkurrenterne.

- Den traditionelle måde at markedsføre brugte biler på, hvor man indrykker annoncer nærmest ligesom i aviser, er udfordret, siger Claus Walsted Nyboe, adm. direktør hos Auto IT.

Salgsprogrammer og moduler

Biltorvet.dk er stadig en portal med bilannoncer, men det er blot et hjørne af det, Auto IT kan tilbyde. Og det er egentlig et meget godt billede på den generelle udvikling.

Auto IT baserer meget af sit tilbud om markedsføring på salgsprogrammet AutoDesktop, der rummer en række muligheder.

Et nyt tiltag heri er, at man kan lægge hele sin salgsliste af biler fra AutoDesktop til Facebook, hvorfra man kan arbejde videre med den i annonceringsøjemed. Netop Facebook rummer en enorm mængde data om hver enkelt bruger, hvilket giver mulighed for særdeles målrettet annoncering.

Kataloget af salgsbiler sorteres efter geografi, biltyper og meget andet og køres ud som annoncer til Facebook-brugere, der matcher kriterierne. Men også data hentet fra biltorvet.dk bruges.

- Har en bruger kigget på to Citroëner på Biltorvet.dk, er det nok sandsynligt, at han er ude efter en Citroën, og dermed får han vist annoncer for Citroëner fra bilforhandleren, forklarer Kasper Kronborg, afdelingsleder for Web hos Auto IT, i en pressemeddelelse.

Populært kaldes det for re-marketing eller re-targeting.

Biltorvet blev i sin tid startet som et resultat af stigende annonceringspriser, der skyldtes Bilbasens monopollignende position. Dengang var Kenneth Andersen, der nu står i spidsen for bilhandel.dk, direktør i Bilbasen.

Bruddet med monopolet til trods, så er Bilbasen stadig den største spiller herhjemme. Det skyldes ikke mindst portalens bagvedliggende program, Bilinfo, der er en pendant til Biltorvets AutoDesktop.

Gennem Bilinfo har forhandlere lignende muligheder for annoncering via Facebook, re-marketing, integration af finansierings- og forsikringsselskaber og meget mere. I det hele taget rummer de to systemer en række mere eller mindre ens features, ligesom begge indeholder en lang række oplysninger om de biler, der er til salg.

Og det er herfra, at den nyeste toneangivende spiller, bilhandel.dk, trækker sine data.

Kontrol over Facebook

Hos Bilhandel koster selve annonceringen mindre end hos de to andre, og adm. direktør Kenneth Andersen forklarer, at det er et et bevidst forsøg på at disrupte markedet for bilportaler.

Han forklarer, at man sigter mod at tjene sine penge andetsteds. Det kan også sagtens være gennem markedsføring af de biler, forhandlerne lægger op på portalen, men det sker ikke via et system so Bilinfo eller AutoDesktop.

Derimod er der tale om hjælp til at komme til tops i Google-søgninger (SEO) og lignende.

Derudover ligger det som en inkluderet ydelse i annonceringen gennem Bilhandel, at en forhandler kan få hjælp til at drive sin egen Facebook-side.

Det sker via en algoritme, der nøje udvælger de rette tidspunkter at poste bilannoncer på. Det er 100 procent automatiseret, men altså ikke noget, Bilhandel tjener yderligere på.

Det forsøger man til gengæld at gøre via bannerannoncer, og her har Heymate, der er virksomheden bag bilhandel.dk, flere portaler at spille på, for eksempel bilgalleri.dk, tjekbil.dk og så videre.

Om portalerne og ejerskaberne bag

BILBASEN Bilbasen blev startet i 2000 af Bilinfo og Bilmarkedet, der hver havde 50 pct. ejerskab. Bilinfo havde eksisteret siden 1989, og var stiftet og ejet af de to brøde, Flemming og Preben Foldager. Bilmarkedet var ejet af henholdsvis Forlaget Benjamin og Den Blå Avis. I 2007 besluttede Brødrene Foldager at sælge sin andel af Bilinfo til Bilmarkedet, som havde Johnny Laursen - manden bag Bilmagasinet - som storaktionær. Senere overtog Bilmarkedet hele Bilinfo A/S. Johnny Laursen valgte i 2008 at sælge sin andel af Bilmarkedet, Bilinfo og Bilbasen til Den Blå Avis, der et halvt år senere solgte det hele videre til eBay Classifieds Group for 2,1 mia. kroner.  
BILTORVET Dansk Automobilforhandler Forening (DAF) lancerede den første udgave af biltorvet.dk i 2001. Portalen bragede ind på markedet, men tabte også hurtigt pusten igen og blev overhalet af konkurrenterne. Sideløbende begyndte man at udvikle forskellige IT-ydelser. Disse aktiviteter blev i 2006 udskilt i sit eget aktieselskab, Auto IT, der var 100 pct. ejet af DAF. I 2011 havde bilforhandlerne oplevet en stor prisstigning på annoncering, og en konkurrent til det monopollignende Bilbasen var en nødvendighed. Derfor startede man biltorvet.dk op (igen) den 1. januar 2013. Året efter fusionerede DAF og Foreningen af Auto- og Industrilakerere og blev til det, vi i dag kender som Autobranchen Danmark, som ejer 25 procent af Biltorvet. Den resterende del ejes af omkring 400 bilforhandlere.
BILHANDEL Bilhandel har nu to år på bagen og er stiftet, ejet og drevet af det århusianske mediehus Heymate. Heymate ejes og drives af Kenneth Andersen og Christoffer Hübertz. Førstnævnte har en fortid som blandt andet adm. direktør hos Bilbasen. Mediehuset har desuden blandt andet en række andre online markedspladser og prissammenligningssider, og så bør det nævnes, at man overtog Bilzonen, da JP/Politikens hus, Berlingske og TV2 i slutningen af 2017 valgte at afhænde det.
(Kilder: bilinfo.dk, biltorvet.dk, heymate.dk) 
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109