23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

20 millioner for et fuglebur

Nej en Maserati Birdcase er jo ikke et egentligt fuglebur, men en dyr, meget dyr sportsvogn. Men der er faktisk teknisk mening med kælenavnet.

KÆLENAVNE Lad lige blikket glide ind bag instrumentbrættet på den røde italiener. Se de mange, stålfarvede rør. Dé er det interessante her.

Rørene udgør nemlig bilens bærende del - helt atypisk fra alle andre biler består bilen af en bærende del svejst op af mange, lige rør. Karrosseriets del er så gjort fast herpå.

Denne særlige konstruktion kunne på mange måder ligne konstruktionen af et fuglebur - derfor biens engelsksprogede kælenavn, Birdcase (fuglebur).

Bilens rigtige navn er Maserati Tipo 60/61. Racersportsvogn fra 1959. Bygget de efterfølgende to år i en samlet produktion på 19. Ja, kun nitten.

Og da bilen i øvrigt lev kørt for første gang af Sir Stirling Moss og den har start i 24-timersløbet Le Mans på sit CV, er alt til stede: Fint italiensk bilmærke, ekstraordinær konstruktion, lavt produktionstal, berømte kørere, start i de helt rigtige løb plus i øvrigt; et særdeles smukt udseende.

Det er alt det, der skaber en klassiker, hvis pris kan blæse til himmels.

Der er eksempler på Maseratier som denne, der er solgt til op mod 20 millioner kr. Bilen her på billederne er lige nu på vej på auktionen Coys i England. Bilen er under hammeren i løbet af månedens slutning. Coys forventer en høj pris, men bilen er næppe på vej til at sætte rekord; Coys vurderer mellem 10 og 14 millioner kr. Faktisk forsøgte auktionshuset sidste år at sætte bilen til salg med et prisskilt på 20 millioner kroner. prisen

Så et ekstraordinært chassis - men ellers følger Birdcase tidens konstruktionsideer: To-personers, åben bil. Frontmotor og baghjulstræk. Måske forestiller mange sig, at en Maserati fra den gang - eller en Ferrari for den sags skyld - helt naturligt har en 6-cylindet rækkemotor. Men nej, Birdcase har rigtigt nok en rækkemotor, men der er "kun" fire cylindre. Slagvolumen er 2,9 liter og med godt med Weber-karburatorer udvikler motoren trods alt 250 hk.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.141