23948sdkhjf

Audi åbner batterilager i Berlin

Brugte batterier danner laboratorium som et pilotprojekt for at lagre energi.

OMSTILLING I forbindelse med at Formel E blev afviklet i Berlin 24.-25. maj, åbnede Audi Tysklands største multi-use-lager på EUREF-Campus i Berlin. Lageret med en kapacitet på 1,9 MWh består af brugte litium-ion-batterier fra testbiler og afprøver forskellige scenarier for interaktion mellem elbiler og energinettet. Det er et virkelighedens laboratorium, og målsætningen er en intelligent opkobling for at fremme energiomstillingen.

Audi arbejder i retning af emissionsfri mobilitet og har sat sig klare målsætninger på vejen mod denne vision: Allerede i 2025 skal omkring 40 % af alle solgte nye Audi biler være udstyret med en elektrificeret drivlinje. Ved midten af det kommende årti vil det svare til ca. 1 mio. elektrificerede biler om året. Med det stigende antal elektriske modeller opstår der samtidig et kæmpestort, mobilt energilager med et stort potentiale - hvis lagringskapaciteten gøres tilgængelig på en intelligent måde. Derfor får integrationen af elbiler i energibranchen en helt særlig betydning.



Elbiler som energilager
I projektet tester Audi ingeniører anvendelsen af stationære energilagre i elnettet og skaber dermed en ny anvendelse af brugte batterier fra elbiler. Det er en fornuftig og ressourceskånende anvendelse, fordi batterierne efter anvendelsen i bilen stadig besidder en stor del af deres kapacitet.

Hvis hver tiende personbil i Tyskland var eldrevet, ville det svare til et fleksibelt energilager med en kapacitet på næsten 200 GWh. Hvis elbiler kobles intelligent op med bæredygtige energiformer, kan det få positiv indflydelse på energiomstillingen. Man ville kunne oplade elbiler med strøm fra solceller og vindmøller alt efter udbuddet og potentielt også reagere fleksibelt på kortsigtede effektudsving. For at virkeliggøre denne vision arbejder Audi sammen med partnere fra energibranchen som fx The Mobility House.

Det cirka 110 kvadratmeter store lager på EUREF-Campus afprøver denne konkrete anvendelse og fungerer som et virkelighedens laboratorium for andre anvendelsesmuligheder. EUREF-Campus i Berlin er et pilotprojekt for overgangen til bæredygtig energi og mobilitet. Batterilageret er tilsluttet til elnettet i Berlin med en effekt på 1 MW, hvilket svarer til det gennemsnitlige ladebehov for cirka 200 elbiler. Lageret har samtidig en kapacitet på 1,9 MWh.

En anden anvendelsesmulighed er lynopladningsstationer umiddelbart i nærheden, hvor elbiler kan lades op med op til 175 kW. For at det store behov for strøm kan dækkes så omkostningseffektivt som muligt, og det lokale elnet ikke overbelastes, overtager batterilageret også her opgaven som buffer. Ved hjælp af den intelligente integration i elnettet er energilageret i stand til at optage overskydende strøm fra vindkraft- og solcelleanlæg eller fra campussets eget kraftvarmeværk. Det udligner udsving på elnettet, modvirker lokale spidsbelastninger og hjælper med at undgå udfald ved hjælp af stabiliseringen af nettet. Så vil det f.eks. ikke længere være nødvendigt at koble vindmøller fra elnettet i tilfælde af en midlertidigt for høj strømproduktion, og strømforsyningen bliver dermed optimeret, når det gælder dens CO2-neutralitet.

I et forsøg med vindmølleparker i de tyske delstater Brandenburg og Mecklenburg-Vorpommern vil projektpartnerne vise, hvordan overskydende grøn strøm målrettet kan lagres midlertidigt på EUREF-campus. Det er en lille byggeklods til et bæredygtigt energisetup og et supplement til lagring af større mængder overskydende strøm, som Audi siden 2013 har praktiseret med sit power-to-gas-anlæg i den tyske by Werlte.

Mere om: Audi | Batterianlæg | Elbiler
Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Her er vinderne ved årets Award Show

Hele den danske autobranche festede igennem, da der for femte år i træk var Auto Awards i Cirkusbygningen i København. Se alle 23 vindere her.

Plus

Jo dyrere bil, desto flere forsikringer - og gerne med vejhjælp

Plus

Flyt blikket væk fra elbilerne et øjeblik

Plus

Værkstedstid at spare: Tjek sporing på få sekunder

Plus

Et af værkstedernes svære spørgmål: Hvornår er service "OK"?

Nyhedsbrev

8.302 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Kevin Magnussen: Bilen er så svær at køre i trafik

Kevin Magnussen havde endnu engang en verbal lussing til sin bil, da han missede VM-point i Brasilien.

Online Avis Arkiv

Magnussen misser akkurat pointene i Formel 1 i Brasilien

Danskeren sluttede som 11'er i et dramatisk Formel 1-grandprix i Brasilien, som Max Verstappen vandt.

Plus

Konkurser i oktober

Plus

Software fejlede i Uber-ulykke

Plus

Vind billetter til Le Mans-film

Der er i dag premiere på bilfilmen 'Le Mans '66' om rivaliseringen mellem Ford Motors og Ferrari. Læs her, hvordan du kan vinde billetter til filmen.

Ny aktør vil udfordre markedet for opladning

Med Intelligent software vil nystartet Spirii går målrettet efter at dække uopfyldt behov hos bl.a. virksomheder, kommuner, boligforeninger, der skal oplade elbiler.

Plus 1

Q&A: Lexus' danske direktør: så meget skal vi sælge

Lexus er tilage i Danmark. Hvor mange biler regner de med at sælge og hvorfor er der kun en forhandler i hovedstandsområdet. Lexus Danmarks nye direktør John B. Hansen svarer.

Byens Bilpleje på nye opkøb

Red Bull gør Albon til permanent Verstappen-makker

Formel 1 med mindre frontvinge og større hjul

Bilforhandler konkurs

Kunder sad i kø til nyt gigantvarehus

Med over 300 i kø til åbningen og mere end 3000 kunder var det den største åbning i Biltemas historie.

3

Derfor har få elbiler anhængertræk

Fart på de brugte biler

Plus

Få styr på reglerne for sygedagpenge

Årets GTI kåres

Plus

Tesla planlægger at bygge fabrik i Tyskland

Tesla-stifteren Elon Musk Tesla sagde tirsdag, at Tesla planlægger at bygge sin næste fabrik i nærheden af ​​Berlin.

Børnefamilier køber mindre biler

En mindre mellemklassebil er den mest populære biltype hos børnefamilierne, viser ugens analyse fra Voxmeter.

Plus

Prisfald på elbiler - Helårsdæk hitter - Grøn kommune

Plus

Mere ballade: Skat ramt af ny forsinkelse

Danske robotter hjælper Ford

Plus

Konkurser i autobranchen i september

Plus

Byttebilen blev dyr for bilforhandler

Plus

Pop up: Sælg bilen i storcentret

Nissan udpeger ny chef

Plus

Skorstensgaard udvider direktionen

Plus

Ny i bestyrelsen hos Andersen Biler

Plus

Sådan tolkes reglen om beskatning af firmabiler

Plus

Overraskende bytte i dansk motorsport

Plus

Stort opbrud: Bilmærker dør, kapitalfondene går mod bilverdenen

Plus

Søren D. Madsen ud af direktionen hos Stenhøj

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kan indtjeningen i dit firma forbedres - og med hvor meget?

Mangler dine batmanunderbukser lidt ekstra udstyr?

SUV´erne er populære - også at lease

Sportsskiver fra ROTINGER!

Udsugning af Calcium-sulfat dampe hos Boehringer Ingelheim

Årets produkt 2019

MoonWalk installeret hos de to første danske kunder!

Afhentning indenfor 30 minutter i de danske storbyer

CNC-maskine olietågeudsugning fra Dansk Procesventilation

Datakrav til transportørerne

Endelig er Ford med – bygger elektrisk Mustang

Toyota Corolla Sedan anhængertræk

Arrrr… Er din virksomhed gået hen og blevet fuld af pirater?

NYHED - Katalysator til VAG 1,2 og 1,4 TSI

Afhentning af gods om eftermiddagen og levering inden 7:00

Peugeot Partner + Berlingo + Combo aftagligt anhængertræk

Ny Audi S8 er tyst som et bibliotek med 571 hestekræfter

Skiven der skærer og affaser plastrør i èt og samme snit.

Nye og brugte gearkasser

Derfor er SUV’en så populær – Ford afslører alt om Puma

Ny Maxtrailer !

Stort udvalg af turboladere hos NAP.

Kig forbi til Black Friday og husk lukkedag

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsuger til

Mercedes C400 Stationcar - en næsten for perfekt supermodel

Send til en kollega

0.257