23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

AutoIndex: Bilejere er tilfredse

Der er fremgang at spore på alle parametre for samtlige 21 bilmærker i årets AutoIndex. Fiat må dog fortsat tage sig til takke med rollen som bundskraber i samtlige kategorier.

AUTOINDEX FDM har for nylig offentliggjort dette års store AutoIndex, hvor 28.000 bilejere har vurderet deres bil via et omfattende spørgeskema. BMW topper endnu en gang listen, mens Fiat for femte år i streg er at finde på sidstepladsen.

Hos sidstnævnte hæfter marketing manager Jonas Lichtenberg sig primært ved, at Fiat haler ind på Mitsubishi på næstsidstepladsen.

- Det er jo altid sjovere at ligge i den anden ende. Men det, der er vigtigt for os, er, at vi er i fremgang, siger han.

Han mener, at den dårlige vurdering kan skyldes, at Fiat ikke har så mange nye produkter på markedet. Kunderne vurderer derfor deres Fiat ud fra standarder på ekstraudstyr med mere, som kun nye biler kan leve op til.

Fiat har desuden den femtestørste fremgang af alle 21 bilmærker i forhold til i fjor.

Bliver bedre næste år

Jonas Lichtenberg er derfor fortrøstningsfuld i forhold til næste års undersøgelse, om end han ikke lægger skjul på, at værksteder og forhandlere alligevel får besked på at stramme op.

- Jeg har en stærk forventning om, at vi ikke ligger og roder rundt på sidstepladsen næste år, siger han og forklarer, at man snart er klar med et nyt internt værktøj til vurdering af det serviceniveau, kunderne oplever. Det skulle gerne løfte sløret for, hvilke parametre, man fejler på.

Jonas Lichtenberg nærer dog ikke forhåbninger om, at man finder Fiat i toppen af næste års Autoindex. En fremgang på en plads eller to er det, man sigter efter.

Rekordscore i 2019

Overordnet set er der, på tværs af bilmærkerne, grund til at klappe sig selv på skulderen. Alle har nemlig opnået en bedre vurdering end sidste år på samtlige parametre (dog med den undseelige undtagelse af Audi, der opnår præcis samme score, når det gælder værkstedsvurderingen).

Mens BMW altså topper undersøgelsen samlet set, kan Toyota også være godt tilfredse.

For 17. gang i træk vurderes de nemlig som de bedste på værkstedsfronten, mens også de på forhandlersiden opnår højeste vurdering af alle.

- Vi er glade og samtidig meget ydmyge over, at AutoIndex i nu 17 år i træk har slået fast, at man hos Toyota opnår den bedste kundeservice i bilbranchen, siger Frank Okoisor, adm. direktør hos Toyota Danmark A/S, i en pressemeddelelse.

Han peger - ligesom sidste år - på, at topplaceringen skyldes, at man på et Toyota-værksted får fikset bilen ved første værkstedsbesøg.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.093|