23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Velkommen til Monaco - i Danmark

De to årlige historiske grandprixer i Aarhus og København har markeret sig som de vigtigste motorløb i Danmark. Det ene - løbet i Jylland - køres i den kommende weekend

HISTORISK MOTORSPORT  Hvor går du hen, hvis du vil se en Bentley Blue Train køre om kap med en Jaguar C Type? FDM Jyllandsringen er nok ikke et godt bud.



Det er derimod Classic Race Aarhus (CRAA), hvor man i år lancerer en ny klasse, den såkaldte Gentlemen Show Class, med 20 helt særegne biler.



- Det er biler, der er så sjældne, at de normalt aldrig kommer ud, fortæller Mike Legarth, adm. direktør for CRAA. Bilerne kan opleves, når CRAA løber af stablen i bededagsferien i maj måned.



Bynære løb trækker mere

Men spørger man Jens Peter Lange, adm. direktør for Copenhagen Historic Grand Prix (CHGP) er det ikke nødvendigvis de fantastiske biler, der trækker over 40.000 mennesker til løbene i henholdsvis Aarhus og København.



- Det er fordi, det er i en by. Det er nærheden til publikum - ligesom i Monaco, siger han og uddyber:



- Der findes også historiske løb på racerbaner, og der kommer ikke lige så mange.



Dertil nævner han de store danske og udenlandske navne, der hvert år kører de to løb, som værende gode til at trække publikum til.



I København har man år efter år formået at tiltrække tidligere formel 1-stjerner, men Jens Peter Lange vil ikke løfte sløret for, hvilke stjerner der gæster København i august.



Interessant for flere

I både Aarhus og København er der trækplastre af national karakter, idet både Tom Kristensen og HKH Prins Joachim kører begge grandprixer for bare at nævne et par eksempler.



Men én ting er årsagen til det store publikumsfremmøde, noget andet er konsekvensen.



For med så mange mennesker samlet, bliver det væsentlig mere interessant for sponsorer og samarbejdspartnere at koble sig på.



Dertil kommer desuden, at flere løbsserier i dansk motorsport er med. I Aarhus køres der i år både Special Saloon og DTC, mens der i København stiller 25 biler til start i Super GT. Ingen af løbene tæller dog i de samlede mesterskaber. Det skyldes den synlighed, sponsorerne opnår.



- Derfor er det interessant for løbsserierne at være med. Til trods for at risikoen for skader er større, siger Jens Peter Lange.



En række store virksomheder benytter desuden lejligheden i enten Aarhus eller København til at afholde events og invitere samarbejdspartnere, helt typisk grossisterne FTZ og au2parts, men også mange andre aktører i autobranchen som Würth og Total som et par eksempler.



Set fra arrangørernes side skal det helst ikke være enlige svaler, så år efter år er man nødt til at fortsætte med at være attraktive.



- Hvert år gør vi det (CRAA, red.) større, bedre og mere spektakulært, siger Mike Legarth og understreger vigtigheden i konstant at forny sig. På den måde kan man sikre, at virksomheden kommer igen året efter og igen tager gæster med.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11