RACE Tom Kristensen er indiskutabelt er vanvittigt dygtig racerkører. Punktum. Det understregede han ved Copenhagen Historic Grand Prix (CHGP) sidste år.
- Hvis man genser finaleløbet i Pro/Am-klassen fra sidste år, så siger mange til mig, at det er det bedste motorløb på dansk grund i 10 år, fortæller Jens Peter Lange, adm. direktør for CHGP.
Den ni-dobbelte Le Mans-vinder deltog sammen med HKH Prins Joachim i klassen, hvor en professionel og en amatør skiftes til at køre.
Tom Kristensen startede langt bagude i feltet i prinsens Lotus Cortina fra ’65. Her fra kørte han den for fuld smadder, overhalede alle og endte øverst på skamlen. Kort fortalt.
Mano a mano
Det er ikke en sjældenhed, at Kevin Magnussen begrunder en skidt formel 1-placering med, at Haas-raceren ikke var hurtig nok. Bilen er ikke hurtig nok. Det har en meget stor betydning i formel 1.
Men sådan er det ikke nødvendigvis, når der gives gas i de klassiske biler.
- Det er mere kørerne, der betyder noget. Bilerne har jo ikke alt mulig elektronik og så videre, siger Mike Legarth, adm. direktør for Classic Race Aarhus.
På den måde kan publikum fascineres af køreevnerne fremfor af ingeniørkunsten. Præcis som de 42.000 fremmødte gjorde, da Tom Kristensen pressede en halvtreds år gammel bil til det yderste og snuppede sejren.
Race i gamle biler: Det er kører mod kører
Historiske grandprixer kan fascinere på en anden måde end et Formel 1-løb. Isenkrammet betyder mindre, og det er derfor i højere grad den dygtigste kører, der ender på toppen af podiet