AMATØRRACE Autonom holder lukket for påsken. Uden for værkstedet skinner solen fra en skyfri himmel, men indenfor er det noget andet, der skinner: Lars Leeds Volvo Amazon fra 1965.
Den 64-årige amatørkører benytter påsken til at skrue lidt på sin klassiske racer, så den er klar til at blive presset til det yderste, når sæsonen går i gang.
Fraværende for første gang
Lars Leed har kørt race siden 2009 og har ikke misset ét eneste af af de klassiske grandprix’er i henholdsvis Aarhus og København siden.
Men det ændres der snart på, da to familiemedlemmer skal konfirmeres, samtidig med at der afholdes Classic Race Aarhus omkring Store Bededag.
- Det kan godt være, vi er bidt af race, men det (konfirmation/familie, red.) kommer nu alligevel i første række, siger Lars med henvisning til, at hans søn, Nikolaj Leed, heller ikke kommer til at deltage.
De to udgør tilsammen Team Leed og driver også værkstedet i Nordsjælland sammen.
Kun for inviterede
Til gengæld skal de to deltage i pendanten i København; Copenhagen Historic Grand Prix.
Her er de inviteret til at deltage i Pro/Am-klassen, hvor en professionel kører og en amatør deles om en bil.
- De (arrangørerne, red.) vil jo gerne have, at løbet gennemføres, og der har de fået øjnene op for, at Amazon’en kan holde til det, siger Lars Leed som forklaring på, hvorfor at han og sønnen er inviteret.
Lars skal køre med Nanna Gøtsche, mens Nikolaj kører med Martin Gøtsche. Begge er professionelle, men kører primært i udlandet.
Tom Kristensen op i røven
Men det er ikke første gang, de to Leed’er kører Pro/Am i København.
Lars Leed beretter om en episode for nogle år tilbage, hvor Tom Kristensen og HKH Prins Joachim kørte i sidstnævntes Lotus Cortina.
Le Mans-legenden kørte bilen, da bremsen røg, og han derfor bankede ind i Lars Leeds Volvo.
- Så måtte han jo bruge en solid Amazon som stopklods, fortæller Lars Leed, der har fuld forståelse for, at hans bil, der var i fart, var et fornuftigt alternativ til at ende i betonen.
Intenst og krævende
At man engang imellem kolliderer, er formentlig bare vilkårene, når man kører de historiske løb.
- Det er byløb, det er intenst, siger Lars Leed og forklarer om banen i København:
- Bellahøj stiller kæmpe krav til bilen. Første gang brugte vi et sæt bremseklodser på 20 minutter.
Man kører tæt i de to byløb, men det betyder ikke, at man kører langsomt.
- Hen ad Strandvejen (i Classic Race Aarhus, red.) har du smæk på, siger han.
Hjemmebanen i Sverige
Smæk på har man også på Knutstorp i Sverige.
- "Tændstiften" skiller fårene fra bukkene, siger han om den del af banen, hvor det går ned ad bakke og derfor op i hastighed.
Lars Leed betegner Knutstorp som sin hjemmebane, og helt oplagt skyldes det, at den kun ligger 38 km fra Helsingborg. Men det skyldes også de gode erfaringer derovrefra.
Team Leed fejede al modstand af banen ved de svenske mesterskaber i 2014, hvor Nikolaj endte som nummer 1 og Lars som nummer 2 - og så i en svenskproduceret bil.
- Det gjorde ondt på dem, siger Lars Leed.
Voldsom (sjov) Volvo
Men hvorfor overhovedet køre race i en gammel tung svensker?
Af den simple grund, at det er vanvittig sjovt. Og det er ikke kun de to Leed’er, der synes det.
Efter deltagelse i en række Pro/Am-løb har flere professionelle kørere fået lov til at køre stærkt i både Lars’ og Nikolajs Amazon’er.
- Vi har blandt andet haft Marco Sørensen og Lars Erik Hjulspind med som proffer.
- Alle, vi har haft med, har uafhængigt af hinanden udtalt, at Volvo’en er den sjoveste, de har kørt. Fordi den er så krævende. Og det er selvom de har kørt mange dyre biler, siger Lars Leed.
Robust og til at stole på
Han forklarer, at man skal gribe sving an i god tid, da bilen er tung og svær at styre. Man kan lidt firkantet sige, at den er tung i optrækket, men hurtigt når først den er oppe i fart.
Og så er den mere eller mindre uafhængig af eksterne forhold.
- I Copenhagen Historic Grand Prix i ’10 tævede vi hele Cortina-teamet på grund af regnvejr, siger Lars Leed.
Det skyldes, at andre biler er dårligere i skidt vejr, mens Amazon’en ikke rigtig hæmmes af det.
Race gør ung
Lars Leed får altså ikke mulighed for at køre om kap med Cortina’er ved dette års klassiske race i Aarhus, men det er ikke et udtryk for, at han er ved at droppe at køre race.
- Når man kører hen mod start, kan man godt tænke ’du er 64, hvad laver du her?’. Men så snart lamperne slukkes, er du 18 igen, siger han.
Da Tom K. brugte en Volvo som bremse
Til daglig driver Lars Leed sammen med sin søn, Nikolaj, værkstedet Autonom i Humlebæk. I fritiden kører de race i hver deres Volvo Amazon fra 60’erne. Jacob Eggert Kabell møder Lars til en snak om the Pedal to the Metal og den gang Tom K. brugte Volvoen som bremse.