23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Semler skærer ned på antallet af VW-forhandlere

De danske VW-forhandlere får nye kontrakter fra 1. april 2020 - ligesom i hele Europa. Det betyder færre ejere, mens antallet af udsalgssteder bevares.

FORHANDLERNET VW-forhandlere over hele Europa blev opsagt sidste år, og kontrakterne for de nye udvalgte forhandlere af VW træder i kraft om et lille år, den 1. april 2020. Således også i Danmark, hvor processen har været i gang i mere end et år.

Det betyder, at en række mindre VW-forhandlere mister deres autorisation fra næste forår. Det gælder eksempelvis bilforhandler René Schröter A/S i Vestergade i Grindsted (Volkswagen Grindsted), der dog fortsætter som VW serviceværksted.

- Volkswagen har skåret ned på antallet af forhandlere. Vi er seks-otte stykker, der forsvinder, så det samlede antal forhandlere er omkring 40 i Danmark. Vi er i et yderområde, og her er ikke så mange kunder, at det kan svare sig i forhold til de fremtidige investeringer og krav, der kommer. Der skal mere mængde på, før det kan løbe rundt, siger René Schröter til Jydske Vestkysten.

Den lille købmand

- Det er desværre historien om den lille købmand, der nu rammer os. Det er ærgerligt, tilføjer han.

René Schröter fortsætter dog med at være certificeret servicepartner af både VW og Skoda.

I forbindelse med de nye tider er antallet af medarbejdere blevet skåret ned fra 16 til nu 12.

- Der er en rigtig sund økonomi i firmaet, så vi fortsætter og har ikke på noget tidspunkt overvejet at lukke, understreger René Schröter.

I forbindelse med, at René Schröter har mistet sin autorisation til salg af VW, har han overvejet at begynde forfra med et nyt bilmærke.

Den idé er dog droppet.

- Grindsted er godt dækket ind, og de andre mærker har - desværre - lidt samme filosofi som VW og trækker sig ud af de lidt mindre områder. Så når vi er i et område, hvor man ikke kan sælge så mange biler, kan det ikke gå. Det har i hvert fald været min vurdering, siger René Schröter til avisen.

Bekræftes af VW

Over for Motor-magasinet bekræfter Mads Ries Lauvring, VW-direktør hos SMC/Semler, at 6-8 VW-forhandlere mister deres autorisation i forbindelse med de nye kontrakter.

- Men jeg kan ikke sætte navn på endnu. Langt de fleste af disse fortsætter imidlertid som servicepartner. Der er dog ikke kun tale om mindre forhandlere, der er også nogen, der har ønsket noget andet end VW-forhandling. Vi melder intet ud om de pågældende, førend de er stoppet. Det er op til de pågældende forhandlere selv frem til den 1. april 2020, og det har René Schröter altså selv ønsket at gøre, siger Mads Ries Lauvring.

Over 50 udsalgssteder

Han oplyser, at der fra 1. april næste år vil være omkring 30 ejere af landets VW-forhandlere.

For tiden er der 54 VW udsalgssteder.

- Det kommer ikke til at ændre sig meget - vi kommer i hvert fald ikke under 50, siger Mads Ries Lauvring til Motor-magasinet.

Selv har importøren senest solgt sin VW-forhandler i Esbjerg fra og har i dag ti forretninger tilbage i større byer.

- Og det er planen, at vi skal blive ved med at være det antal, siger VW-direktøren.

Samme øvelse i Sydjylland

Som led i samme øvelse har man ligeledes i Sydjylland netop set, at fem VW-forhandlere er gået sammen i selskabet Next Mobility, der kommer til at bestå af Volkswagen Ribe, Tønder, Haderslev, Aabenraa og Sønderborg. Det er Torben Madsen fra Volkswagen i Ribe, der har stået i spidsen for arbejdet med at samle afdelingerne. Et arbejde, som har taget omkring halvandet år.

- Der har været tale om at sammenlægge nogle forskellige kulturer, blandt andet er der to familieejede firmaer, så der har været mange følelser i spil. Det har handlet om at finde fælles fodslag og så, hvor vi vil hen alle sammen, siger Torben Madsen.

Sammenlægningen kommer i kølvandet på, at Volkswagen har trimmet forretningsmodellen med de nye forhandlerkontrakter gældende fra 2020, så både digitalisering, elektrificering og effektivisering er i højsædet.

For de sydjyske forhandlere handler det om at udnytte den synergieffekt, der kommer ved at samle de forskellige områder. Sammenlægningen kalder han også en forberedelse af et større generationsskifte.

Til dette siger Mads Ries Lauvring:

- Det tror jeg, vi kommer til at se mere af. Vi har jo ikke set den sidste konsolidering endnu, og hertil kommer generationsskifterne.

Udramatisk og nødvendigt

Motor-magasinet har også talt med formanden for VW-forhandlerforeningen, Michael Therkildsen, CEO hos CarHolding A/S, der står bag seks VW-forretninger på Sjælland. Han er tillige formand for VASS forhandlerforeningen (overordnet forening for Audi, Seat, Skoda og Volkswagen).

- Der var da nogen usikkerhed for halvandet år siden, men slet ikke nu. Tingene er afklaret og har været kendt i over et år. Det har således været en helt udramatisk og nødvendig proces, selv om det selvfølgelig er kedeligt og uheldigt for de ramte kolleger, udtaler Michael Therkildsen.

- Det er jo samme udvikling, vi har set i andre brancher, for eksempel købmandsbranchen. Der skal være et reelt kundeunderlag til de enkelte forhandlere, tilføjer han.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.126