23948sdkhjf

Elbiler ændrer eftermarkedet markant

Elbilsomstillingen sker hastigt, og den rammer bilforhandlere og eftermarkedet hårdt - også i Danmark. Elbilernes indtog - også i Danmark - og deres indflydelse på eftermarkedet var højt på agendaen på "Vores autobranche" den 7. og 8. maj på Gram Slot.

NORGE Elbilernes indtog - også i Danmark - og deres indflydelse på eftermarkedet var i den grad på agendaen, da "Vores autobranche" den 7. og 8. maj blev afholdt på Gram Slot.

Både Norge og Holland er en hel del længere fremme, når det gælder udbredelsen af elbiler, og repræsentanter for de to lande deltog netop på branchedagen om tirsdagen.



Fra Norge var det Knut Martin Breivik, fagchef i Norges Bilbransjeforbund (NBF), der talte om, hvordan elbilerne ændrer den danske autobranches dagligdag, mens Geert Brummelhuis, chef i brancheorganisationen Bovag siden talte om den hollandske elbilsmodel, og hvad eftermarkedet lære af den.

- Nogle mener, at den grønne omstilling er "the green shit". Men omstillingen sker hastigt, og vi har snart så meget data, som viser præcist, hvad bilforhandlere og eftermarkedet i Danmark kan forvente sig af elbilernes indtog, sagde Knut Martin Breivik, der er en af de personer i Skandinavien, som lige nu ved mest om, hvad autobranchen udsættes for med biler på el kontra benzin eller diesel. Både når det gælder salg, infrastruktur, brugtbilsalget og ikke mindst eftermarkedet.

Tidligere har han været country manager for Nissan i Norge, direktør for Mercedes Benz TKW/LKW i Norge og daglig leder af stor Opel-forhandler.

Store konsekvenser
Den norske elbilsrejse begyndte allerede i starten af 1990’erne med en række politiske tiltag.

Læs også: Masser af udstiller-nyt på Gram Slot

- I 2018 var andelen af elbiler 31,2 procent mod 20,8 procent i 2017. Markedet er virkelig ved at få fart på, og det har store konsekvenser for alle dem, som er vant til at tjene penge på benzin- eller dieselbiler. I 2025 forudser vi, at antallet af mekaniske opgaver og alt det salg, som hører med til det, vil falde med 6,2 procent. Og allerede i 2030 vil det falde med næsten 20 procent, vurderede Knut Martin Breivik.

- Der kommer til at ske drastiske fald på både arbejdstimer brugt på bilerne og på behovet for bevægelige reservedele, olie, filtre og lignende.

En hård hverdag i vente
Så hvad betyder alle de tal for et mindre værksted og bilhus, som måske ikke lige kan se dette ske for sig foreløbigt, men som godt ved, at en eller anden omstilling er i gang?

Knut Martin Breivik fremlagde hertil en case med en mindre forhandler med otte personvognsmekanikere eller teknikere ansat.

Læs også: Forsikringsselskaber udfordret af auto-omstilling

Dertil føjede han andelen af elbiler solgt i Norge til - altså en markedsandel på cirka 30 procent, som situationen er i dagens Norge. Den fremtidige nedgang i et årligt overskud - hvis der er et sådan - løber op i hele millioner kroner.

- Det lyder som et vildt tal. Men det er ud fra de værst tænkelige scenarier, nemlig at man ikke foretager sig noget som helst og bare lader udviklingen køre, sagde Knut Martin Breivik.

En forsvarsplan
Men hvad gør man så? Er løbet kørt, hvis danskerne pludselig vender benzin- og dieselmotorer ryggen? Eller hvis politikerne eksempelvis forbyder fossilt brændstof til personbiler? Og at branchen derfor er nødt til at omstille sig til eldrift?

- Der er stadig produkter som dæk, aircondition, autoglas og telematik, som fortsat vil give omsætning og indtjening til bilhusene og værksteder. Men det handler om, at man som dansk erhvervsdrivende inden for bilområdet får kigget grundigt på sin forretning og vurderet, om man kan adskille sig fra de andre i kapløbet, når bilernes tid brugt på værkstedet falder. Så skal der tænkes i andre produkter, sagde Breivik.

Læs også: Revolutionen i bilsalget kommer - grib den

Flere skader - som det er nu
Der er også et andet element, som gør så gældende med elbiler på det norske marked i øjeblikket. De bliver oftere skadet end traditionelle biler. Og så koster flere af elbilernes komponenter, blandt som følge af vægtbesparende materialer, langt mere end normalt. Sidst men ikke mindst har de flere sensorer, som skal vedligeholdes.

- Det kan være med til at opveje noget af det tab, som forhandlere og værksteder har på de mere konventionelle opgaver. I stedet rykker det i en anden retning. Blandt i form af flere karrosseri- og lakskader, som det er lige nu, forklarede Knut Martin Breivik.

Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Luksusbilhus med nyt underskud

My Garage, der ejes af Lego-milliardæren Anders Kirk Johansen, har igen Ferrari-røde tal på bundlinjen.

Lakleverandør blev 75 år

Baden-Jensen blev fejret i Ballerup i fredags den 10. maj. På næste fredag den 24. maj sker det i Kolding.

Plus

ELBILER & VÆRKSTEDERNE
Elbiler stiller store krav til uddannelse

Den tyske leverandør Bosch undrer sig over, at der ikke findes officielle krav til undervisninger på området inden for elbiler. Det gør der i Tyskland.

Plus

Sound-design til Fiesta

Nyhedsbrev

Plus

Ædelt udstødningsstål går som varmt brød

Schmiedmann mærker stigende efterspørgsel på sportsudstødninger af flere mærker til både privatkunder og erhvervssalg.

Online Avis Arkiv
Plus

Branchen har sovet i bildata-timen

5 korte nyheder - bl.a. om Monroe

Plus

Derfor trækker retssager ud

Der er mange årsager til, at retssager er så langvarige - og dermed kostbare - og det er ikke kun fordi, der er salærkroner involveret.

Plus

Salget af udstødninger dykker

FTZ holder markedsandele og ser en stigning i salget af katalysatorer, ligesom rensning af dieselpartikelfiltre er et indsatsområde.

Plus

Automobit hjælper værkstederne

Plus

ANALYSE: Derfor er EP-valget vigtigt

EU spiller en afgørende rolle, når det vilkårene autobranchen. Derfor skal du følge med i valgkampen.

Magnussen efter Grosjean-duel: Vi skal have en snak

De to Haas-kørere duellerede i slutningen af søndagens Formel 1-grandprix i Barcelona.

Vaks Magnussen ender som nummer syv i Barcelona

Den danske Formel 1-kører udnyttede en safety car-periode mod slutningen til at køre sig på syvendepladsen.

ELBILER & VÆRKSTEDERNE
Indtjening under pres i Holland

ELBILER & VÆRKSTEDERNE
Elbiler ændrer eftermarkedet markant

Elbilsomstillingen sker hastigt, og den rammer bilforhandlere og eftermarkedet hårdt - også i Danmark. Elbilernes indtog - også i Danmark - og deres indflydelse på eftermarkedet var højt på agendaen på "Vores autobranche" den 7. og 8. maj på Gram Slot.

Plus

SKAD: Nye krav om prøvning fordyrer bilimport og opbygning

Køretøjbyggernes brancheforening SKAD står uforstående overfor en ny bekendtgørelse og har klaget til Færdselsstyrelsen og transportministeren.

Plus

Bosch klar med egen lærlinge-uddannelse

Fuld fokus på fejlfinding og testere, når Bosch til september laver sin helt egen, skræddersyede lærlinge-uddannelse på Skjern Tekniske Skole.

Plus

Q&A: Anders Vistisen fra Dansk Folkeparti

Karteller, bildata og grønne biler. I sidste uge spurgte vi en socialdemokratisk EP-kandidat. Nu er det Anders Vistisen fra Dansk Folkeparti er svarer på spørgsmålene her op til EP-valget.

Arbejdstilsynet besøger branchen

Arbejdstilsynet vil fra maj og året ud gennemføre en særlig tilsynsindsats i brancherne "Autoreparations- værksteder mv." og "Dækservice".

Plus 3

Nye regler for ombyggede biler

Skarpere kontrol med konstruktive ændringer berører autobranche-aktører.

Motiverede unge i Horsens

RAF Motors A/S vinder DI Horsens’ PraktikPladsPris 2019.

Regn, rusk og gamle biler

Bilfestival på Egeskov Slot bød på gode tilbud fra leverandører og medlemmernes egne udstillede køretøjer.

Lærlinge lærte om fremtiden

Plus 1

Triscan har udviklet Tesla-reservedele

Branchedirektør: Pas på køb af dæk på nettet

Plus

macsDIA - værkstedets nye digitale assistent

Iværksætter køber sin virksomhed tilbage

Plus

Ude og inde i autobranchen fra uge 17

LEDER: Ses vi på tirsdag?

Plus

Sådan oplever en grossist støddæmper-markedet

Lang karriere hos grossist

Vaskehallen kommer kørende

Skift fjedre uden at demontere akslen

Plus

ELBILER & VÆRKSTEDERNE
Bilbranchen åben overfor elbil-certificering

Organisation klar til kamp for frie bildata

Genan på opkøb

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Velkommen til virkeligheden – vi kører 750 km i Hyundais elbil

Dansk Procesventilation har færdiggjort endnu en olietågeløsning hos Lem Beslagfabrik

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning og filtrering af svejserøg & slibestøv hos CL Smed

Den Gamle By går digitalt med nye omklædningsskabe

Det nye smykkeskrin – Range Rover Evoque er tilbage

Nyt mundstykke i sortimentet

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af coating pulver-støv hos Boehringer Ingelheim

Nu også originale Volvo reservedele, direkte fra Tyskland

Vinder af hjemmeside fundet

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af Calcium-sulfat dampe hos Boehringer Ingelheim

Skynd dig - sidste chance for tilmelding Biltorvets Årsdag

Dansk Procesventilation har færdiggjort projekt med olietågeudsugning fra CNC-maskine

Elektrisk stjerne – her er priserne på Mercedes EQC

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsuger til Abenas nye produktionslinje

Total lancerer banebrydende produkter til el- og hybridbiler

Sådan kommer du hurtigt i drift med lagerautomaten

Sidste chance! Vind 10.000 kr på under ét minut

NYHED: 2-søjlet autolift med topramme

Kør bilspil med Biltorvet - vind for 10.000 kr

Dan Johnsen er ny medarbejder hos JO Hydraulics A/S

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af lodderøg hos Nordic Po...

ONE STOP svejse-shopping hos Løwener

Skab tillid med klima ikon

Tre centrale udfordringer i Supply Chain Management & hvordan man kan løse ...

Dansk Procesventilation har færdiggjort central rengøringsløsning/støvsuger...

Send til en kollega

0.382