23948sdkhjf

Elbiler ændrer eftermarkedet markant

Elbilsomstillingen sker hastigt, og den rammer bilforhandlere og eftermarkedet hårdt - også i Danmark. Elbilernes indtog - også i Danmark - og deres indflydelse på eftermarkedet var højt på agendaen på "Vores autobranche" den 7. og 8. maj på Gram Slot.

NORGE Elbilernes indtog - også i Danmark - og deres indflydelse på eftermarkedet var i den grad på agendaen, da "Vores autobranche" den 7. og 8. maj blev afholdt på Gram Slot.

Både Norge og Holland er en hel del længere fremme, når det gælder udbredelsen af elbiler, og repræsentanter for de to lande deltog netop på branchedagen om tirsdagen.



Fra Norge var det Knut Martin Breivik, fagchef i Norges Bilbransjeforbund (NBF), der talte om, hvordan elbilerne ændrer den danske autobranches dagligdag, mens Geert Brummelhuis, chef i brancheorganisationen Bovag siden talte om den hollandske elbilsmodel, og hvad eftermarkedet lære af den.

- Nogle mener, at den grønne omstilling er "the green shit". Men omstillingen sker hastigt, og vi har snart så meget data, som viser præcist, hvad bilforhandlere og eftermarkedet i Danmark kan forvente sig af elbilernes indtog, sagde Knut Martin Breivik, der er en af de personer i Skandinavien, som lige nu ved mest om, hvad autobranchen udsættes for med biler på el kontra benzin eller diesel. Både når det gælder salg, infrastruktur, brugtbilsalget og ikke mindst eftermarkedet.

Tidligere har han været country manager for Nissan i Norge, direktør for Mercedes Benz TKW/LKW i Norge og daglig leder af stor Opel-forhandler.

Store konsekvenser
Den norske elbilsrejse begyndte allerede i starten af 1990’erne med en række politiske tiltag.

Læs også: Lakering af elbiler kan være livsfarligt

- I 2018 var andelen af elbiler 31,2 procent mod 20,8 procent i 2017. Markedet er virkelig ved at få fart på, og det har store konsekvenser for alle dem, som er vant til at tjene penge på benzin- eller dieselbiler. I 2025 forudser vi, at antallet af mekaniske opgaver og alt det salg, som hører med til det, vil falde med 6,2 procent. Og allerede i 2030 vil det falde med næsten 20 procent, vurderede Knut Martin Breivik.

- Der kommer til at ske drastiske fald på både arbejdstimer brugt på bilerne og på behovet for bevægelige reservedele, olie, filtre og lignende.

En hård hverdag i vente
Så hvad betyder alle de tal for et mindre værksted og bilhus, som måske ikke lige kan se dette ske for sig foreløbigt, men som godt ved, at en eller anden omstilling er i gang?

Knut Martin Breivik fremlagde hertil en case med en mindre forhandler med otte personvognsmekanikere eller teknikere ansat.

Læs også: Finanslovsaftale i hus - det betyder det for autobranchen

Dertil føjede han andelen af elbiler solgt i Norge til - altså en markedsandel på cirka 30 procent, som situationen er i dagens Norge. Den fremtidige nedgang i et årligt overskud - hvis der er et sådan - løber op i hele millioner kroner.

- Det lyder som et vildt tal. Men det er ud fra de værst tænkelige scenarier, nemlig at man ikke foretager sig noget som helst og bare lader udviklingen køre, sagde Knut Martin Breivik.

En forsvarsplan
Men hvad gør man så? Er løbet kørt, hvis danskerne pludselig vender benzin- og dieselmotorer ryggen? Eller hvis politikerne eksempelvis forbyder fossilt brændstof til personbiler? Og at branchen derfor er nødt til at omstille sig til eldrift?

- Der er stadig produkter som dæk, aircondition, autoglas og telematik, som fortsat vil give omsætning og indtjening til bilhusene og værksteder. Men det handler om, at man som dansk erhvervsdrivende inden for bilområdet får kigget grundigt på sin forretning og vurderet, om man kan adskille sig fra de andre i kapløbet, når bilernes tid brugt på værkstedet falder. Så skal der tænkes i andre produkter, sagde Breivik.

Læs også: Billige elbiler ser ud til at fortsætte

Flere skader - som det er nu
Der er også et andet element, som gør så gældende med elbiler på det norske marked i øjeblikket. De bliver oftere skadet end traditionelle biler. Og så koster flere af elbilernes komponenter, blandt som følge af vægtbesparende materialer, langt mere end normalt. Sidst men ikke mindst har de flere sensorer, som skal vedligeholdes.

- Det kan være med til at opveje noget af det tab, som forhandlere og værksteder har på de mere konventionelle opgaver. I stedet rykker det i en anden retning. Blandt i form af flere karrosseri- og lakskader, som det er lige nu, forklarede Knut Martin Breivik.

Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Biler tåler ikke ny benzintype fra nytår

Værksteder og bilister skal være opmærksom på den nye standard-benzintype E10 fra årsskiftet med dobbelt spritindhold, som dele af den danske bilpark ikke kan tåle.

Ny kampagne mod slukkede baglygter

Plus

Additiver er også relevante til fremtidens benzin

Plus

Brancheaktør i livreddende projekt

Avant Denmark A/S indgår samarbejde med Hjertepiloter ved hjælp af sporingsenheder, som skal skabe tryghed over hele landet.

Magnussen statist i årets sidste F1-løb

Nyhedsbrev

8.290 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Slukøret Magnussen roser holdets kampgejst

Trods god start blev Haas-racerens svagheder nok engang udstillet. ”Man kan lige så godt køre i pit,” lød det fra en skuffet Kevin Magnussen.

Online Avis Arkiv
Plus

Pigtrådsfælder sat op mod indbrudstyve

Problemer med indbrud og politiet har fået Vojens Autoophug til at omdanne udearealerne til scener fra en krigszone.

ABDK melder sig ind i Dansk Erhverv

Samarbejdet giver adgang til specialiserede advokater, styrket rådgivning og endnu en mulighed for lobbyarbejde i EU.

Branchekonsulent: Lak-undersøgelse mangler indkøbssiden

Hvis Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen leder efter priskoordinering eller karteller blandt autolakerern, burde den se nærmere på indkøbssiden, det vil sige forsikringsselskaberne, vurderer Michael Nørregård, partner i rådgivningsfirmaet Stratega I/S.

Red weekend branchens Black Friday

Plus

Sag om lak-undersøgelse rejses i Folketinget

På Christiansborg vækker det undren, at forsikringsbranchen ikke indgår i konkurrencemyndighedernes undersøgelse.

Plus

Ballade i synsbranchen: Forstå hele balladen

En presset færdselsstyrelse, nye EU-regler og slagsmål mellem et par aktører har gjort markedet for prøveinstanser til noget af en hvepserede.

Plus

Autogenbruger kæmper for sit liv

Indehaver af skrotbil.dk har klaget over Skat og Gældstyrelsen og er samtidig i dialog med politiet om at få has på ulovlige "sortskrottere".

Plus

Delte meninger om digital skrotningsattest

Fra årsskiftet indføres digital skrotningsattest for borgere og branchen. DAG hilser det nye system velkommen, en autogenbruger kritiserer.

Plus

Grøn genbrugs-strategi hos award vinder

Plus

Det betaler sig at skære tænder for kunderne

En bilnøgle-skæremaskine og software kan være en god forretning, vurderer danske Cepelo, der oplever succes i markedet for også sit øvrige testudstyr.

Plus

Smarte universale diagnoseværktøjer

Plus

Her er vinderne ved årets Award Show

Hele den danske autobranche festede igennem, da der for femte år i træk var Auto Awards i Cirkusbygningen i København. Se alle 23 vindere her.

Tag et olietryk med testdæksel

Plus

Avanceret ADAS-kalibrering klar til alle bilmærker

Introduktionen af DAS 3000 fra Bosch gør det muligt for bilværksteder hurtigt at kontrollere og justere fremadrettede radar- og kamerasystemer.

Plus

Lærlinge hyldet før Skills-DM

Dygtige mekanikerlærlinge, som har kvalificeret sig til DM i Skills, blev hyldet med deres mestre og faglærere og modtog præmier af autogrossist-selskabet CAC for deres præstationer.

Plus

Applus Bilsyn: Vi vandt award på kundedialog

VIDEO: Se F1-mekanikere skifte dæk i vægtløs tilstand

F1-teamet Red Bull har produceret en imponerende video, hvor Red Bull-mekanikere foretager dækskifte på svævende racer.

Plus

Ballede i synsbranchen: Prøvningsinstanser er monopoliseret

Brancheorganisationen SKAD kritiserer i et debatindlæg ny synsvejledning og mener, at branchen er udsat for en monopollignende situation.

Plus

Konkurser i oktober

Plus

Ballade i synsbranchen: Analyse - derfor er der problemer

Ketner udvider i Kolding

Plus

Massivt eftersalg af fartpiloter

Plus

Få styr på reglerne for sygedagpenge

Plus

Software fejlede i Uber-ulykke

Øget indsats for flere kvinder i faget

Plus

Konkurser i autobranchen i september

Plus

Erhvervspris til Skorstensgaard

VM for digitale autolakerere

Ny kædechef for Bosch Car Service

Pris for miljø-lakprodukt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Rebellen har overtaget bilmarkedet

45 år, 35 millioner biler – Golf er yngre end nogensinde

Næsejob til Jaguar F-Type

Kender I den om DENIOS, DENIOS med den røde tud?

Svindel for 65 milliarder...

Vi leverer – også mellem jul og nytår

Yamaha Ténéré 700 – genvejen til en Dakar-ræser

Audi Q8 skjult aftageligt anhængertræk T60 system

Rotinger Sportsbremsekits!

Hvad i hulen betyder ATEX?

NYT – Luftbælge og kompressorer til biler med luftaffjedring

6 Skuffers værkstedsvogn + sideopbevaring med hele 184 stk.

Ford Focus IV skjult aftageligt anhængertræk

Billig privatleasing – her er de bedste privatleasing tilbud

Ny håndværkerbil? Hvordan kommer jeg bedst i gang?

Årets Bil 2020 – derfor vandt Tesla Model 3

Subaru XV skjult aftageligt anhængertræk fra GDW

Når grøn bliver det nye "sorte"

Black Friday!!

Ny Faymonville Megamax !

Olietågeløsning hos Lem Beslagfabrik

Bilen til Charlotte – Aston Martin bygger SUV'en DBX

Kærlighed ved første hik med vores skræddersyede termoteknik

Her er de biler danskere bytter væk

Udsugning og filtrering af svejserøg & slibestøv hos CL Smed

Send til en kollega

0.298