23948sdkhjf

Elbiler ændrer eftermarkedet markant

Elbilsomstillingen sker hastigt, og den rammer bilforhandlere og eftermarkedet hårdt - også i Danmark. Elbilernes indtog - også i Danmark - og deres indflydelse på eftermarkedet var højt på agendaen på "Vores autobranche" den 7. og 8. maj på Gram Slot.

NORGE Elbilernes indtog - også i Danmark - og deres indflydelse på eftermarkedet var i den grad på agendaen, da "Vores autobranche" den 7. og 8. maj blev afholdt på Gram Slot.

Både Norge og Holland er en hel del længere fremme, når det gælder udbredelsen af elbiler, og repræsentanter for de to lande deltog netop på branchedagen om tirsdagen.



Fra Norge var det Knut Martin Breivik, fagchef i Norges Bilbransjeforbund (NBF), der talte om, hvordan elbilerne ændrer den danske autobranches dagligdag, mens Geert Brummelhuis, chef i brancheorganisationen Bovag siden talte om den hollandske elbilsmodel, og hvad eftermarkedet lære af den.

- Nogle mener, at den grønne omstilling er "the green shit". Men omstillingen sker hastigt, og vi har snart så meget data, som viser præcist, hvad bilforhandlere og eftermarkedet i Danmark kan forvente sig af elbilernes indtog, sagde Knut Martin Breivik, der er en af de personer i Skandinavien, som lige nu ved mest om, hvad autobranchen udsættes for med biler på el kontra benzin eller diesel. Både når det gælder salg, infrastruktur, brugtbilsalget og ikke mindst eftermarkedet.

Tidligere har han været country manager for Nissan i Norge, direktør for Mercedes Benz TKW/LKW i Norge og daglig leder af stor Opel-forhandler.

Store konsekvenser
Den norske elbilsrejse begyndte allerede i starten af 1990’erne med en række politiske tiltag.

Læs også: Elræs på gletscheren

- I 2018 var andelen af elbiler 31,2 procent mod 20,8 procent i 2017. Markedet er virkelig ved at få fart på, og det har store konsekvenser for alle dem, som er vant til at tjene penge på benzin- eller dieselbiler. I 2025 forudser vi, at antallet af mekaniske opgaver og alt det salg, som hører med til det, vil falde med 6,2 procent. Og allerede i 2030 vil det falde med næsten 20 procent, vurderede Knut Martin Breivik.

- Der kommer til at ske drastiske fald på både arbejdstimer brugt på bilerne og på behovet for bevægelige reservedele, olie, filtre og lignende.

En hård hverdag i vente
Så hvad betyder alle de tal for et mindre værksted og bilhus, som måske ikke lige kan se dette ske for sig foreløbigt, men som godt ved, at en eller anden omstilling er i gang?

Knut Martin Breivik fremlagde hertil en case med en mindre forhandler med otte personvognsmekanikere eller teknikere ansat.

Læs også: Museum om fossile brændstoffer åbnet

Dertil føjede han andelen af elbiler solgt i Norge til - altså en markedsandel på cirka 30 procent, som situationen er i dagens Norge. Den fremtidige nedgang i et årligt overskud - hvis der er et sådan - løber op i hele millioner kroner.

- Det lyder som et vildt tal. Men det er ud fra de værst tænkelige scenarier, nemlig at man ikke foretager sig noget som helst og bare lader udviklingen køre, sagde Knut Martin Breivik.

En forsvarsplan
Men hvad gør man så? Er løbet kørt, hvis danskerne pludselig vender benzin- og dieselmotorer ryggen? Eller hvis politikerne eksempelvis forbyder fossilt brændstof til personbiler? Og at branchen derfor er nødt til at omstille sig til eldrift?

- Der er stadig produkter som dæk, aircondition, autoglas og telematik, som fortsat vil give omsætning og indtjening til bilhusene og værksteder. Men det handler om, at man som dansk erhvervsdrivende inden for bilområdet får kigget grundigt på sin forretning og vurderet, om man kan adskille sig fra de andre i kapløbet, når bilernes tid brugt på værkstedet falder. Så skal der tænkes i andre produkter, sagde Breivik.

Læs også: Klimaminister vil forbyde fossilbiler

Flere skader - som det er nu
Der er også et andet element, som gør så gældende med elbiler på det norske marked i øjeblikket. De bliver oftere skadet end traditionelle biler. Og så koster flere af elbilernes komponenter, blandt som følge af vægtbesparende materialer, langt mere end normalt. Sidst men ikke mindst har de flere sensorer, som skal vedligeholdes.

- Det kan være med til at opveje noget af det tab, som forhandlere og værksteder har på de mere konventionelle opgaver. I stedet rykker det i en anden retning. Blandt i form af flere karrosseri- og lakskader, som det er lige nu, forklarede Knut Martin Breivik.

Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Kæde opruster med ny type AC-fyldestationer

Plus

Batteridrevet varmepistol er alsidig på værkstedet

Plus

Stop kundernes farlige nys og tilduggede ruder

Katastrofal afslutning sender Magnussen på sidstepladsen

Plus

Illegal import af kølemidler vokser

Der smugles flere HFC-kølemidler til Danmark. Stort problem, mener brancheorganisation.

Plus

Autogrossist stopper

Michael Bendtsen er fratrådt Lyddæmper-Centralen efter mere end 30 år.

Nyhedsbrev

Plus

Ung begejstring for ny uddannelse

Online Avis Arkiv
Plus

Skjern først med ny uddannelse

14 unge på Skjern Tekniske Skole taget hul på verdens første Bosch mekaniker/lærlinge-uddannelse med indbygget systemtekniker-del. Det nye system er danskudviklet.

Plus

Testeren er lærlingens vigtigste værktøj

Henry Petersen, teknisk chef hos Bosch, fortalte de nye Bosch-lærlinge om en udfordrende fremtid med bl.a. Augmented Reality og opkoblede biler.

Plus

Nyudviklet brandtæppe kan kvæle ild i elbiler

Norsk brandvæsen har testet og indført brandtæpper af kvarts, der kan kvæle genstridige bilbrande, som især elbiler rammes af.

Flere danskere benytter frie værksteder

Men flertallet foretrækker stadig mærkeværkstederne, viser ugens analyse fra Voxmeter.

Plus

Ajour med de korte branchenyheder

Plus

Elbiler bruger også A/C-systemer

Fremtiden er sikret ved at investere i det rigtige klima-grej og uddannelse, fortæller leverandøren Bosch.

Plus

Lille leverandør har vokset sig stor

Becker i Randers har vind i sejlene. Nu vil opkomlingen blandt de store danske autogrossister også skabe en platform, hvor de formidler reparationer.

Plus

Ny direktør hos Sand Jensen Leasing

Plus 1

UGENS LEDER - om motorstyrelsens problemer

Fyldestation finder vej til YouTube-stjerne

Tysk YouTuber har skabt overvældende eksponering af ASC-fyldestation med over 200.000 visninger i løbet af to uger.

Plus

Danskerne skal lære at elske genbrugsdele

Plus

Direktør stoppet hos dækgigant

Torben Paulin er efter halvandet år ikke længere i spidsen for Nordisk Dæk Import. OPDATERING: Er skiftet til designvirksomhed.

Plus

Cirkulær økonomi et must i autobranchen

DEBAT: Samarbejde med forsikringsselskaberne er essentielt, skriver indehaver af Koed A/S, der mener at have knækket koden til markant øget bæredygtighed via genbrug af autodele i en konservativ branche.

Plus

Refako rykker helt mod vest

Refako Autodele har åbnet sin 17. afdeling i Ringkøbing, og det skal fejres.

Plus

Konkurser i august i autobranchen

Plus

Bilejer vinder værktøj for at genbruge dele

Dansk Autogenbrug benytter eksemplets magt til at vise, at bilisterne gerne skåner miljøet ved at ønske at bruge genbrugsdele.

Plus

Direktør erkender problemer hos styrelse

Store problemer med it-systemet bag DMR - det digitale motorregister - får direktør Jens Otto Størup fra Motorstyrelsen til at indkalde til krisemøder med leverandøren.

Plus

Ny mand i direktionen for Walker

25 år hos Refako

JWL bliver total-leverandør i trykluft

Plus

FTZ satser på private labels

Comeback til kædechef

Plus

Jesper Ratza ind i bestyrelsen hos First Lease

Farvel til Bernhard

Plus

Byens Bilpleje ændrer i direktionen

Plus

Ajour med de korte branchenyheder

Plus

Kort nyt fra autoskadebranchen

Plus

Lakmærke sparer CO2

Udstødningsgigant drosler ned

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Synes du også, at øverste hylder er djævlens påfund?

LEASING? - det har noget med biler at gøre ikke?

Skal udstyret være i orden, skal du vælge DENSORB

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsugeranlæg til produktionshal til frøproduktion

Show Truck, Heavy Metal Tour

Det usynlige kan spænde ben for din nye leder

Er du klar til at gå pro?

Firecylindret Jaguar F-type er et røverkøb der skal prygles

Slip for tungt arbejde med ny hjulløfter

Dansk Procesventilation har færdiggjort punkt- og støvsugning fra posepakkemaskine hos Wewers Mørtel

Er du opmærksom på komplementerende produkter? Vi hjælper dig på vej…

Har du set vores nye katalog for efteråret 2019?

Mød os på HI-messen

Auto IT åbner nye salgsveje for forhandlere

Hvad er STADIG farligere end din svigermor?

Nu også originale Volvo reservedele, direkte fra Tyskland

Har du styr på dine lovpligtige serviceeftersyn?

Brug tid på din nye medarbejder

Opel Astra rammer nyt lavpunkt - gassen er helt nede

ELF: Sponsor for The Distinguished Gentleman's Ride

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af olietåge og svejserøg ...

Kører du som en brækket arm?

Dansk Procesventilation har færdiggjort anlæg til svejserøg, slibestøv og l...

Lambdasonde fejlkoder betyder langt fra altid at lambdasonden er defekt

Kom og mød os på HI-messen 1. – 3. oktober 2019

Send til en kollega

1.247