23948sdkhjf

Elbiler ændrer eftermarkedet markant

Elbilsomstillingen sker hastigt, og den rammer bilforhandlere og eftermarkedet hårdt - også i Danmark. Elbilernes indtog - også i Danmark - og deres indflydelse på eftermarkedet var højt på agendaen på "Vores autobranche" den 7. og 8. maj på Gram Slot.

NORGE Elbilernes indtog - også i Danmark - og deres indflydelse på eftermarkedet var i den grad på agendaen, da "Vores autobranche" den 7. og 8. maj blev afholdt på Gram Slot.

Både Norge og Holland er en hel del længere fremme, når det gælder udbredelsen af elbiler, og repræsentanter for de to lande deltog netop på branchedagen om tirsdagen.



Fra Norge var det Knut Martin Breivik, fagchef i Norges Bilbransjeforbund (NBF), der talte om, hvordan elbilerne ændrer den danske autobranches dagligdag, mens Geert Brummelhuis, chef i brancheorganisationen Bovag siden talte om den hollandske elbilsmodel, og hvad eftermarkedet lære af den.

- Nogle mener, at den grønne omstilling er "the green shit". Men omstillingen sker hastigt, og vi har snart så meget data, som viser præcist, hvad bilforhandlere og eftermarkedet i Danmark kan forvente sig af elbilernes indtog, sagde Knut Martin Breivik, der er en af de personer i Skandinavien, som lige nu ved mest om, hvad autobranchen udsættes for med biler på el kontra benzin eller diesel. Både når det gælder salg, infrastruktur, brugtbilsalget og ikke mindst eftermarkedet.

Tidligere har han været country manager for Nissan i Norge, direktør for Mercedes Benz TKW/LKW i Norge og daglig leder af stor Opel-forhandler.

Store konsekvenser
Den norske elbilsrejse begyndte allerede i starten af 1990’erne med en række politiske tiltag.

Læs også: Elbiler skal på skemaet

- I 2018 var andelen af elbiler 31,2 procent mod 20,8 procent i 2017. Markedet er virkelig ved at få fart på, og det har store konsekvenser for alle dem, som er vant til at tjene penge på benzin- eller dieselbiler. I 2025 forudser vi, at antallet af mekaniske opgaver og alt det salg, som hører med til det, vil falde med 6,2 procent. Og allerede i 2030 vil det falde med næsten 20 procent, vurderede Knut Martin Breivik.

- Der kommer til at ske drastiske fald på både arbejdstimer brugt på bilerne og på behovet for bevægelige reservedele, olie, filtre og lignende.

En hård hverdag i vente
Så hvad betyder alle de tal for et mindre værksted og bilhus, som måske ikke lige kan se dette ske for sig foreløbigt, men som godt ved, at en eller anden omstilling er i gang?

Knut Martin Breivik fremlagde hertil en case med en mindre forhandler med otte personvognsmekanikere eller teknikere ansat.

Læs også: AutoBranchen Danmark savner svar fra den nye regering 

Dertil føjede han andelen af elbiler solgt i Norge til - altså en markedsandel på cirka 30 procent, som situationen er i dagens Norge. Den fremtidige nedgang i et årligt overskud - hvis der er et sådan - løber op i hele millioner kroner.

- Det lyder som et vildt tal. Men det er ud fra de værst tænkelige scenarier, nemlig at man ikke foretager sig noget som helst og bare lader udviklingen køre, sagde Knut Martin Breivik.

En forsvarsplan
Men hvad gør man så? Er løbet kørt, hvis danskerne pludselig vender benzin- og dieselmotorer ryggen? Eller hvis politikerne eksempelvis forbyder fossilt brændstof til personbiler? Og at branchen derfor er nødt til at omstille sig til eldrift?

- Der er stadig produkter som dæk, aircondition, autoglas og telematik, som fortsat vil give omsætning og indtjening til bilhusene og værksteder. Men det handler om, at man som dansk erhvervsdrivende inden for bilområdet får kigget grundigt på sin forretning og vurderet, om man kan adskille sig fra de andre i kapløbet, når bilernes tid brugt på værkstedet falder. Så skal der tænkes i andre produkter, sagde Breivik.

Læs også: Regeringsaftale med kæmpe klimaspring

Flere skader - som det er nu
Der er også et andet element, som gør så gældende med elbiler på det norske marked i øjeblikket. De bliver oftere skadet end traditionelle biler. Og så koster flere af elbilernes komponenter, blandt som følge af vægtbesparende materialer, langt mere end normalt. Sidst men ikke mindst har de flere sensorer, som skal vedligeholdes.

- Det kan være med til at opveje noget af det tab, som forhandlere og værksteder har på de mere konventionelle opgaver. I stedet rykker det i en anden retning. Blandt i form af flere karrosseri- og lakskader, som det er lige nu, forklarede Knut Martin Breivik.

Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Eksplosion og brand på værksted i Vallensbæk

Politiet arbejder ud fra en antagelse om, at der er tale om en kriminel handling, og efterlyser vidner.

Plus 1

Autobutler kræver tre års garanti

Ifølge værkstedsportalen Autobutler skaffer længere garanti på reparationer nye kunder - og burde være branchestandard.

Plus

Q&A: Børge Madsen er bilminister

Danmark skal have en ny regering. Hvis der oprettes et bilministerium, og Børge Madsen, direktør i Dansk Autogenbrug, bliver den nye bilminister, hvad vil han have fokus på?

Bridgestone henter dansker hjem til toppost

Bridgestone knytter Danmark tættere til det europæiske marked og udnævner Martin Dahl som landechef til at stå i spidsen for Bridgestone Danmark.

Nyhedsbrev

8.220 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Millionbøde efter brud på GDPR-reglerne

Online Avis Arkiv

Så mange danskere kører stadig på vinterdæk

Dækbranchen Danmark er overrasket over, hvor mange danskere der i sommervarmen stadig kører rundt på vinterdæk.

Plus

Løvefar vil dominere i klassiske bildele

Indehaver af JP Group koncernen, Martin Pedersen, solgte for nylig Quickpot fra til Interdan for at holde fokus på sin passion for klassiske biler. Var det at falde den frie del i ryggen? Og er en større elbil-produktion på vej til Viborg?

Uafhængig autogrossist lukker

Henning Jensen siger stop efter 36 år. Roskilde Reservedelslager bliver en del af Havdrup Autodele ApS.

Jens, hvad er det med dig og Beatles?

En af branchens markante, Jens Sørensen, fylder 60. Vi spørger ind til forbilledet - og lokker hans vinderformel ud af ham.

Marie udlever sin pigedrøm

Otte mekanikerelever har været til svendeprøve på Hansenberg, deriblandt Marie Junker Rasmussen, som efter afsluttet universitetsuddannelse har fulgt sit hjerte.

Plus

Forretning med en fremmed partner - tør jeg det?

Plus

Stadig større krav til emissioner

To velbesøgte temadage hos Transportens Innovationsnetværk gav indblik i udfordringer med emissionssystemer og løsninger.

Mini WorldSkills i Silkeborg

Unge autolakerere fra hele verden dystede i Danmark som optakt til WorldSkills i Rusland til august.

Lyst hoved letter klargøringen

Den nye genopladelige I-Match 2 pandelampe fra Scangrip yder optimalt ved rengøring og klargøring af biler.

QuickPot opruster på klimaværkstedet

QuickPot har netop investeret i fyldestationer til alle værksteder, så de er klar til biler med det nye kølemiddel R1234yf.

Plus

Langsomt EU-udspil skal løse gordisk knude

Rally-arrangør tiltalt efter ulykke med to dræbte i Randers

Lydløse maskiner klarer poleringen

Mirka udvider sit sortiment af batteridrevne værktøjer og slibemaskiner til bileftermarkedet og OEM produktion.

Plus

Ny uddannelse til servicerådgivere

En ny 3-årig uddannelse skal gøre bilhusene bedre til at modtage kunderne ved indskrivningsdesken.

Kort nyt: Stor tilbagekaldelse // Dieselspecialist udvider // Thansen overskud

Nummerpladen som indgangsnøglen for dele til lastbiler

Byens Bilpleje fortsætter med opkøb

TopAutoLak i Vamdrup bliver fra juli måned en del af Byens Bilpleje koncernen, som fortsat har kursen mod vækst.

Plus

Skal bilen tale dansk?

Kan man forvente, at en bil købt i Danmark kan tale dansk? Og hvis den ikke kan, skal sælger så oplyse specifikt herom?

Kostbart kølemiddel stjålet

Au2parts advarer imod salg af billigt kølemiddel.

Ny ejer vil udbrede Basta Car Care

Plus

Anders Skorstensgaard om Interdans opkøb

TEST: Vi finder sommerens bedste fælgrens

Plus

Thomas Møller Sørensen om Interdans opkøb

Plus

ELBILER & VÆRKSTEDERNE
Lakering af elbiler kræver omtanke

Ovethi med gode muligheder

Plus

Jens Sørensen om Interdans opkøb

Plus

40 års erfaring sidder klar med hjælp til Autotaks

Premium lakmærke fejrer 100 år

Plus

Lars Hedegaard om Interdans opkøb

Ajour med autobranchen: Bosch sætter rekord

Audi åbner batterilager i Berlin

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Velkommen til Varde Bilvask

Bor I i et sølvbryllupskvarter?

Har du overvejet en SUV som firmabil?

Legendarisk fælgdesign genopstår

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af coating pulver-støv hos Boehringer Ingelheim

Nybagt navn får hurtig glasur

TOTAL Danmark inviterer til Copenhagen Historic Grand Prix – du kan vinde 2 VIP billetter !

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af Calcium-sulfat dampe hos Boehringer Ingelheim

Dansk Procesventilation har færdiggjort projekt med olietågeudsugning fra CNC-maskine

Succesfuld rekrutteringsvirksomhed udvider ejerkredsen

Sådan Undgår Du Unødvendig Slid Til Næste Dækskiftesæson

Verdens hurtigste køreseddel

Tid til ny firmabil?

Pressemeddelelse: Succesfuld rekrutteringsvirksomhed udvider ejerkredsen

Produktionsbuffer, automatisering, LEAN, one-piece-flow  – kært barn har mange navne.

Henrik Pedersen – ny CCO hos Digital-Servicebook.com

Leverandørbesøg: Nyheder til værkstedet

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsuger til Abenas nye produktionslinje

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af lodderøg hos Nordic Power Converters

CO2 neutralt website

Til lykke med svendebrevet

ATE, LUK, Contitech, Sachs., direkte fra Tyskland.

Dansk Procesventilation har færdiggjort central rengøringsløsning/støvsuger...

Minimer nedetid med FAG hjullejer.

Send til en kollega

0.193