23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Branchen har sovet i bildata-timen

DEBAT: Digital-Servicebook mener, at den største udfordring i autobranchen ikke er adgang til data - men at udfordringen er dem, der skal anvende de data, der stilles til rådighed.

DEBATINDLÆG Har autobranchen ikke sovet i timen, når alle snakker om, at de data, bilen genererer, skal sikres, så ikke kun bilproducenterne får adgang til data? Det er den frie konkurrence og det frie værkstedsvalg, der er på spil.

Hvad nytter det at snakke om de problemer, der kan komme, når man ikke har løst de problemer, der er?

Bilproducenter som f.eks. VW, Audi, Skoda, Suzuki, Renault, Volvo, Seat med flere tager betaling for adgang til data om de fejl, producenten skal rette gratis på kundens bil (de såkaldte fabrikskampagner)

VAG-fabrikken tager 7 euro for 1 times adgang til data, som kun fabrikkens netværk må anvende - det er monopol. Og samtidig forlanger VAG, at et korrekt udført service også indebærer kontrol af kampagnedata - er det ikke udnyttelse af et monopol?

EU-regler beskriver klart, at en pris på data fra en producent ikke må virke afskrækkende i forhold til, hvad data kan bruges til - men 7 euro for data, ingen kan bruge til noget - er det ok? Tænk hvis en fødevareproducent også tog betaling for at oplyse om de fødevarer, der var kaldt tilbage!

EU-forordningen beskriver klart og tydeligt, hvad teknisk information er, og at samtlige producenter skal stille data til rådighed, samtidig med at data stilles til rådighed for producentens netværk. Der står også, at data, som ydelser producenten skal udbedre gratis for bilejeren (kampagnedata), skal stilles til rådighed - men her i 2019 har mange bilproducenter endnu ikke løst denne udfordring om adgang til data.

Man kunne, med et smil på læben, spørge, om der er tale om manglende vilje eller blot dårlige it-løsninger.

17 år gammelt problem

En servicebog er også tekniske data, uanset i hvilken form den findes - sådan lyder svar fra EU. Men også her har bilproducenterne forsøgt sig med løsninger, der skulle samle data. I 2006 kom Mazda med den første online servicebog, i dag har 16 bilmærker, fordelt over forskellige europæiske lande, forskellige online servicebog-løsninger. Kun tre af disse giver bilejeren adgang til bilens servicedata. En analyse viser, at siden 2016 er 45,3 procent af alle biler, der er indregistreret på de danske veje, født med en online servicebog - det er ikke fremtiden, men lige nu og her.

Der findes også udbydere af de såkaldte dongle-løsninger, hvor bilejeren får placeret en elektronisk enhed i bilens OBD-stik, så værkstedet kan overvåge bilen for fejl - skal alle så ikke også have adgang til disse data; hvis altså alle skal have adgang til bilproducentens data?

Hvorfor snakke om at alle de data, der skal stilles til rådighed, når man her, 17 år efter den første EU-forordning om data, stadig accepterer, at data ikke er tilgængelige for dem, der skal bruge data? Har man helt glemt bilejerne?

Hos Digital-Servicebook.com har vi valg at lave samarbejde fremfor at snakke om retten til data, og stor ros skal lyde til flere dele af autobranchen. Hyundai er første bilmærke, der slipper data fri, og fra midt i maj 2019 åbner helt op for data via Digital-Servicebook.com. Men også Kia og Hessel skal have ros med på vej, de har været meget samarbejdsvillige til at hjælp med data, og opbakningen fra de fleste i den frie del af autobranchen er enorm. Vi stiller data til rådighed for dem, der skal arbejde med bilen i dag.

Vi mener, at den største udfordring i autobranchen ikke er adgang til data, men at udfordringen er dem, der skal anvende de data, der stilles til rådighed.

Så det er fint, at alle snakker om retten til data - men start med de problemer, autobranchen har i dag.

Martin Jensen,

direktør hos Digital-Servicebook.com

BREAKING
{{ article.headline }}
0.102